1 534 läst · 7 svar
2k läst
7 svar
Nibe vvm310 och varmvattenberedare
Hej,
Dum fråga kanske men i vårt hus som vi flyttade in i 2018 har vi en Nibe vvm310 elpanna och en extra varmvattenberedare. Vad jag förstår har vvm310 en 270 liter stor tank för varmvatten och då känns det helt onödigt att ha en extra varmvattenberedare.
Kan någon med denna panna bekräfta ovan?
Dum fråga kanske men i vårt hus som vi flyttade in i 2018 har vi en Nibe vvm310 elpanna och en extra varmvattenberedare. Vad jag förstår har vvm310 en 270 liter stor tank för varmvatten och då känns det helt onödigt att ha en extra varmvattenberedare.
Kan någon med denna panna bekräfta ovan?
VVM 310 har ingen vanlig beredare inbyggd utan det är en 270 lit tank som delvis rymmer en varmvattenslinga där varmvattnet värms momentant. Det ger betydligt lägre varmvattenkapacitet än volymen i hela tanken som delvis är för att värmen ska fungera som avsett i ett hus med knepigt värmesystem.
Jag ifrågasätter inget av vad du säger, men vad klassas som ett knepigt värmesystem?J Josth skrev:
T.ex. högtemperatursystem med smala tunna rör, ganska små radiatorer och liten volym i relativt värmeeffekten. VVM 310 påminner mycket om CTC's traditionella modeller. Annars kan man ha en separat arbetstank för värmen om man vill ha vanlig varmvattenberedare.
Så du menar att det är nödvändigt att ha en extra varmvattenberedare om man har en vvm310? I vårt hus har vi golvvärme på ca 100m2 och inga vattenburna radiatorer. Till pannan har vi en värmepump 2120.J Josth skrev:
Anledningen till att ni har VVM 310 och inte vanliga VVM 320 är då att golvvärmen rymmer för lite värmevatten för att det ska fungera bra med värmepumpen. Precis som de traditionella CTC är VVM 310 lite sämre om man plötsligt snabbt vill ha väldigt mycket varmvatten. Fylla badkar, flera som duschar direkt efter varandra etc. Då kan en extra varmvattenberedare behövas efter VVM 310 för att öka kapaciteten.
Ok, tack för svar. Jag tolkar dit svar som att vi inte behöver en extern varmvattenberedare men det finns risk att varmvattnet tar slut om man behöver mycket varmvatten snabbt. Anledningen till min fråga initialt är ju elförbrukningen som jag vill ha så låg som möjligt.J Josth skrev:Anledningen till att ni har VVM 310 och inte vanliga VVM 320 är då att golvvärmen rymmer för lite värmevatten för att det ska fungera bra med värmepumpen. Precis som de traditionella CTC är VVM 310 lite sämre om man plötsligt snabbt vill ha väldigt mycket varmvatten. Fylla badkar, flera som duschar direkt efter varandra etc. Då kan en extra varmvattenberedare behövas efter VVM 310 för att öka kapaciteten.
Liknande trådar
-
Nibe Varmvattenberedare
Vatten & Avlopp -
Läckande varmvattenberedare 8 år (Nibe compact 300 cu)?
Vatten & Avlopp -
Köpt fritidshus - säkerhetsventil fattas(?) på varmvattenberedare Nibe Nibette
Vatten & Avlopp -
Varmvattenberedare 200L, Nibe eller Thermia
Värme allmänt -
Nibe varmvattenberedare Compact Cu 200
Säljes, Uthyres & Skänkes