Hej
När jag följer manualen till punkt och pricka gällande grundinställning vid vedeldning.
Lägger först in en mindre mängd finhuggen ved och startar pannan med detta.
Sedan så när jag lägger in en större mängd ved och stänger luckan så stannar fläkten helt (rökgastemp ca 200 grader). Vrider jag då däremot rökgastermostat vredet fullt till vänster så tänds gröna lampan och och fläkten går igång och elden sätter fart igen. Jag måste ha det vredet i de läget för att fläkten skall gå och laddomaten skall ladda tankarna.

Väntar jag då en bra stund och acktankarna är lite mera laddade och elden slocknat så går fortfarande fläkten och laddomaten fast att pannan är kall. Borde inte vara så.

Det är fullt möjligt att jag missat något eller gör fel.
Kan det vara så att något givar är fel?

Någon som har nån idé?
 
Det är inte så att du vrider upp rökgastermostaten för högt? Borde stå på ca 100-150grader, om rökgastempen vid normal eldning ligger på ca 200 grader alltså.

Fläkten har två lägen, styrs av microbrytaren vid vedluckan så den går upp på full fart när den luckan är öppen, styrs inte av termostaten då.
 
Nej, tror inte att jag gör det. om jag vrider ca 1 cm från början av sträcken så slocknar gröna lampan och fläkten lägger av helt. Kan man se någonstans var 100.150 grader ligger på skalan. Jag har bara "sträck" enligt bilden.
NV3000.png

Fläkten går i de två lägena.Hel och halvfart typ.
 
Vi hade en Vedex 3000 i vårt förra hus och rökgastermostaten hade vi i mitten ungefär, enklast är och montera en rökgastermometer. En gastermometer var med i försändelsen av pannan när vi köpte vår och passar i sotningsluckan vid spjället innan skorstenen. Har du termostaten för lågt så stannar inte fläkten när pannan har slocknat.
 
  • Gilla
pr95
  • Laddar…
Rökgastermostaten ska ju stänga av fläkt o laddomat när det brunnit färdigt. Du måste hitta rätt läge för rökgastermostaten, sen behöver du normalt inte röra den om allt funkar som det ska, men märk ut punkten ändå så att samtliga hittar den utifallatt.

Gör så här för att hitta rätt läge: vrid termostaten fullt vänster. Elda. Pass på när brasan nästan brunnit ut och du ser att det är lagom glöd kvar. Vrid termostaten långsamt åt höger tills den klickar till och stänger av fläkten. Just där är rätt läge: där brasan inte längre levererar nån nämnvärd värme till systemet.

Om du vill kan du kontrollera att brasan är slut genom att titta på temperaturdifferensen på laddomaten. Det är inte nödvändigt att montera nån rökgastermometer, även om det är kul och lärorikt och ofta inte svårt för den händige.

I min panna står rökgastermostaten på typ 105-110 grader. Det innebär att det är lagom glöd kvar för att jag ska få några små kolbitar kvar (restkol) att tända med nästa gång. Ställer jag termostaten lägre brinner allt kol ut fullständigt.
 
Jag tror att jag hittat felet. Från rökgastermostat ratten så går det en silverfärgad "ståltråd" till rökgaskanalen strax ovanför fläkten. Den tråden var av en bit in i röret. Har lyckats att lirka ut själva givaren men den är böjd. Kanske kan vara så att förra ägaren som hade självsotning. Släppt ned viskan och klumpen för hårt och lyckats böja och skada gökgasgivaren. Helt rakt rör från skorstenen ned till pannan. Har beställt en ny givare med ratten och kommer att testa nästa vecka. Det kan ju inte bli sämre iallafall. Kör nu med rökgasratten nästan fullt åt vänster för att kunna driva laddomaten. Ingen fläkt alls mer än när jag eldar upp pannan till 85 grader. Luftrattarna ovan ask luckan är öppna ca 10 varv/st för att få in så mycket luft som möjligt. Det värmer huset men sotar och känns inget bra. Inväntar nya grejer.

Tackar så länge för alla bra svar!
Niklas
 
Du kanske skulle kolla hur den är inkoppplad, varför har du en Laddomat? Pannan har en laddningtermostast som kopplas till en vanlig cirk-pumo där man ställer laddningtempen. Att man skulle kunna förstöra givaren till rökgastermostaaten när man sotar är nog nästan omöjligt eftersom den ligger inkapslad i ett litet rör intill rökrörsanslutningen. Ang luftskruvarna för primär och sekundär luft så kolla instruktionsboken.
Länk till instruktionsbok: http://www.nibe.se/nibedocuments/11691/011363-3.pdf
 
Jag tror den heter Laddomat elr. Laddningspaket. Svart klump med 3 mätare och en cirkpump. Jag kan ha fel. Kanske heter nått annat.

Hela det lilla röret och givaren är böjda som en banan. Fick som sagt lirka ut givaren. Det kanske de ska vara? Ser inga givare som är böjda från butiken. Förstår inte annars hur de skulle kunna böja sig. Kan ha fel här med.

Som jag skrev i mitt första inlägg i denna tråd så "Hej
När jag följer manualen till punkt och pricka gällande grundinställning vid vedeldning." så gör jag ju det men
när inte rökgas temostaten fungerar så måste jag försöka få in så mycket annan till luft som möjligt.
Manualen har jag redan i original format men tack ändå.

Jag vill verkligen förstå hur en sådan här bra panna ska fungera men först måste den ju fungera....elr hur?

Trevlig kväll på er!
 
  • Gilla
lovestad
  • Laddar…
Som info så är den där "ståltråden" ett rör som innehåller ett medium som ändrar tryck vid temperaturändring, det är det som styr termostaten. Det händer att folk klipper den för att lättare kunna installera den men då har man tagit sönder den......
Då du nu hittat att den är av förklara helt klart det problem du har, Lycka till med bytet.

Ta gärna en bild på hur det ser ut på rökröret där givaren sitter.

Du har mycket riktigt en Laddomat, mycket bättre pryl än bara en cirk-pump som nämndes tidigare.
 
Nu så, har nu bytt ut rökgastermostaten (ratt och givare). Enkelt iom att Nibe lagt in ett VP rör från fronten till baksidan av pannan. Bara att ta bort den gamla och skruva/koppla in den nya. Har eldat en gång och det verkar fungera med grundinställningarna som manualen anger. Kanske måste finjustera lite vartefter men de får man lära sig.

Tackar för all hjälp!
 
  • Gilla
Zilldur och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.