736 läst · 4 svar
736 läst
4 svar
Nibe Värmepump
Hej, jag har en Nibe Fighter 310p från 2005. Undrar om man kan stänga av kompressor en längre tid
och köra med patroner istället.?
Eftersom leveranstid på ny pump är ovist.
Tacksam för alla tips. Zoran
och köra med patroner istället.?
Eftersom leveranstid på ny pump är ovist.
Tacksam för alla tips. Zoran
Är kompressorn sönder? eller varför vill du stänga av den?
Man kan köra den på elpannedrift, då fungerar fortfarande frånluftsfläkten, men man får ingen värmeåtervinning.
Då är det som vilken elpanne som helst.
Edit: kan vara att jag svarade för snabbt. Min F360P kan man sätta i elpannedrift, men hittar inte samma möjlighet hos en F310.
Man kan köra den på elpannedrift, då fungerar fortfarande frånluftsfläkten, men man får ingen värmeåtervinning.
Edit: kan vara att jag svarade för snabbt. Min F360P kan man sätta i elpannedrift, men hittar inte samma möjlighet hos en F310.
Redigerat:
På 310P får man koppla bort ledningarna till kompressorn och kompressorvärmaren bakom el-panelen om man vill köra i normalläget utan kompressorn. I reservläget är kompressorn bortkopplad men man måste sköta shunten manuellt för att reglera värmen och det kan vara trixigt att få rätt.
Hej, den klarar sig utan att elpatronen slår till ungefär 15min i snitt. Den skramlar ordentligt länge, men jag har inte reagerat.harry73 skrev:Är kompressorn sönder? eller varför vill du stänga av den?
Har väldigt svajigt elförbrukning, och den skjuter upp förbrukning varje dag kl 15:00 också?
Medan ingen är hemma.
Hej, tack för svaret.J Josth skrev:
Liknande trådar
-
Värmepump Nibe f730
Värmepumpar -
Finns det någon som vet något om NIBE F760 Frånluftsvärmepump
Värmepumpar -
Erfarenheter utbyte av Nibe 310p till luft/vatten värmepump
Värmepumpar -
Vad menar Nibe i denna video för avluftning av värmepump?
Värmepumpar -
Var kan man hitta en frånluftsvärmepump Nibe fighter 310P
Frågor och svar om värme