Hej har en gammal Nibe rvp 32 som varit avstängd fram tills igår då jag fick hjälp eftersom att jag inte visste hur man satte på den.
Men problemet är att på bild 2 så åker graderna bara konstant upp och jag blev tillsagd att den ska ligga på max 30, den ökar bara konstant hela tiden så jag kommer att stänga av den helt tills jag får svar på detta eftersom att jag är orolig att bränna ner hela huset då elementen blir skållheta även när jag drar ner dem till lägsta.
På bild 3 så är det den mojängen som fortsätter att åka mot 1 istället för att stanna där jag vill ha den även fast jag inte rör den utan den gör det automatiskt, antar att det är detta som är orsaken till problemet- hur får jag den att stanna?
Tacksam för alla svar o tips som finns!
Mvh Amanda
Men problemet är att på bild 2 så åker graderna bara konstant upp och jag blev tillsagd att den ska ligga på max 30, den ökar bara konstant hela tiden så jag kommer att stänga av den helt tills jag får svar på detta eftersom att jag är orolig att bränna ner hela huset då elementen blir skållheta även när jag drar ner dem till lägsta.
På bild 3 så är det den mojängen som fortsätter att åka mot 1 istället för att stanna där jag vill ha den även fast jag inte rör den utan den gör det automatiskt, antar att det är detta som är orsaken till problemet- hur får jag den att stanna?
Tacksam för alla svar o tips som finns!
Mvh Amanda
Bästa svaret
Bild 3 visar en shuntventil, den styrs av reglercentralen och utegivaren.
Du kan testa med att vrida reglaget på reglercentralen (bild 1) till "handläget", sedan ska du manuellt kunna vrida shuntventilen till ett läge som ger lagom värme i elementen.
Reglercentralen och utegivare kommer då ej längre att justera tempen på vattnet till elementen.
Det ser ockås ut som det är lågt tryck i systemet, kan beror på lite vatten. Påfyllnad kan då behövas.
Du kan testa med att vrida reglaget på reglercentralen (bild 1) till "handläget", sedan ska du manuellt kunna vrida shuntventilen till ett läge som ger lagom värme i elementen.
Reglercentralen och utegivare kommer då ej längre att justera tempen på vattnet till elementen.
Det ser ockås ut som det är lågt tryck i systemet, kan beror på lite vatten. Påfyllnad kan då behövas.
Hej,
Nu väcker jag denna tråden till liv med hopp om att någon kan hjälpa mig 😊
Jag skulle vilja veta vad jag bör tänka på när den ska ställas in/justeras.
När vi köpte huset privat visade förra ägaren oss att när vintern kommer så justerar vi bara upp mätaren som är längst till höger ett par mm. (-0,25 till 4).
När jag läser en annan tråd med manual, står det att den ska endast installatör ställa in.
Nu när det blev lite kyligare tänkte jag att jag höjer den några mm, men då kommer det inget varmvatten under hela natten och vaknar till ett rätt kyligt hus 😅
Ser att min och Amandas är ganska spritt inställda, och det i sig är säkert inget märkvärdigt då man har olika komforttemperaturer och lite olika utetemperaturer där man bor osv osv.
Men skulle uppskatta om någon kunnig hade kunnat förklara för mig vad jag ska justera om jag vill öka inomhustemperaturen några grader tex.
Tack på förhand.
Mvh
Christian
Nu väcker jag denna tråden till liv med hopp om att någon kan hjälpa mig 😊
Jag skulle vilja veta vad jag bör tänka på när den ska ställas in/justeras.
När vi köpte huset privat visade förra ägaren oss att när vintern kommer så justerar vi bara upp mätaren som är längst till höger ett par mm. (-0,25 till 4).
När jag läser en annan tråd med manual, står det att den ska endast installatör ställa in.
Nu när det blev lite kyligare tänkte jag att jag höjer den några mm, men då kommer det inget varmvatten under hela natten och vaknar till ett rätt kyligt hus 😅
Ser att min och Amandas är ganska spritt inställda, och det i sig är säkert inget märkvärdigt då man har olika komforttemperaturer och lite olika utetemperaturer där man bor osv osv.
Men skulle uppskatta om någon kunnig hade kunnat förklara för mig vad jag ska justera om jag vill öka inomhustemperaturen några grader tex.
Tack på förhand.
Mvh
Christian
Reglaget du nämner är till för att ställa in en "kurva" som sedan reglercentralen tillsammans med utgivaren använder för att styra temperaturen på vattnet till radiatorerna.
Kallare utetemp gör så att reglercentralen tillsammans med shunten ökar tempen på vattnet.
Normalt ska du inte behöva justera detta reglage, det ställs in/justeras när pannan installeras sedan ska det fungera utan påverkan.
I manualen finns diagram som visar ungefärliga temperatur i förhållande till utetemp och inställt värde på reglaget.
Den svarta manometern i pannan visat vattentempen till elementen som shunten släpper ut.
Vilket temp visar den i din panna?
Kallare utetemp gör så att reglercentralen tillsammans med shunten ökar tempen på vattnet.
Normalt ska du inte behöva justera detta reglage, det ställs in/justeras när pannan installeras sedan ska det fungera utan påverkan.
I manualen finns diagram som visar ungefärliga temperatur i förhållande till utetemp och inställt värde på reglaget.
Den svarta manometern i pannan visat vattentempen till elementen som shunten släpper ut.
Hej,E etompau skrev:Reglaget du nämner är till för att ställa in en "kurva" som sedan reglercentralen tillsammans med utgivaren använder för att styra temperaturen på vattnet till radiatorerna.
Nu när jag justerade ner reglaget igen och värmepumpen börjat gå igen så är nu tempen uppe på 50grader.
Låter som det blivit något fel på styrningen tycker jag. Det är riktigt gamla grejor nu. Sätt gärna en anliggningstermometer på utgående framledningsrör från pannan så man kan avläsa framledningstemperaturen som går ut. Den inbyggda termometern kanske bara visar panntemperaturen.
Ja, tankarna går i att investera i ett nytt system. Lyft/vatten är säkert 20 år gammal strax, och pannan ser ut att vara ännu äldre 😬 Men som smålänning vill man ju hålla ut så länge det går 😂J Josth skrev:
Nu kanske det inte går till såhär, men fram- & returledningen känns lika varma. Termostaten på pannan har gått upp till 55 grader.
Frågan kvarstår dock vart jag ändrar om jag vill öka temperaturen inne i huset, är det shunten jag vrider upp lite då? Eller är det på RVP 32an jag ska justera?
Jag kan inte hitta någon manual till den i huset, inte heller på Google osv (bara på franska 😅).
Så lösningen till Amanda ovan var att köra den på manuellt och justera själva på shunten, är det kanske så jag måste göra?
Liten sidnot är att huset är ca 100år gammalt trähus. Dock bytt fönster och tak nyligen, men en del radiatorer får inget varmvatten, luftar jag dom så kommer vatten, men fortfarande ingen värme.
Vid investering av ny värmepump kommer vi även byta ut en del av de dåliga radiatorerna, känns det som 😊
Om RVP32 fungerar fortfarande ska det gå att justera kurvlutningen på den. Annars får man ställa om vredet till handshuntning och köra manuellt men det blir jobbigt i längden. Vad är det för panna du har? Modellbeteckning?
Ok, trodde det var en NIBE-modell. Här finns i alla fall en manual till en gammal NIBE elpanna från 80-talet med RVP21 som är helt snarlik RVP32. Det mesta om inställningarna står där och vilken framledningstemperatur det ska bli med olika värmekurvor om allt fungerar. https://professional.nibe.eu/document/Användar- och installatörshandbok/EVC 15.pdf
Ja, jag vågar inte säga hur dom fått ihop detta 😅J Josth skrev:Ok, trodde det var en NIBE-modell. Här finns i alla fall en manual till en gammal NIBE elpanna från 80-talet med RVP21 som är helt snarlik RVP32. Det mesta om inställningarna står där och vilken framledningstemperatur det ska bli med olika värmekurvor om allt fungerar. [länk] och installatörshandbok/EVC 15.pdf
Det är en F2020 ute del, men pannan är en strömsnäspanna.
Jag tackar hjärtligt för hjälpen och engagemanget!!
Otroligt tacksam!!