13år gammal. Fått problem att ”kompressorn” inte verkar stoppa utan värmer VV tills det blir HP-larm.

Alla givare,VV, givare, kompr givare och elpatrongivare visar ungefär samma. +/- 1gr. Har provat flera gånger och tex ca 64gr tom det var uppemot 70gr när vi upptäckte det igår. Trycket i radiatorkretsen är också plötsligt på 2kg istället för normala ca 1kg.

VV är också skållhett ur kökskranen så det är verkligen varmt =inte ett givarfel.

Provade i morse slå över till nöd/reservlägen på strömbrytaren (då ska kompressor och styrelektronik vara bortkopplad och enbart el-patrondrift med egen givare) MEN en timme senare brummade kompressorn ändå och när jag kopplade över till vanlig drift visade givarna ca 67gr och än en gång HP-larm.

Ända jag kan komma på är att styrrelät till kompressorn havererat/brunnit. Så även om elektroniken säger åt kompressorn att stoppa så fortsätter den tugga på så fort pannan är på.

Några andra idéer?

Var sitter i så fall det relät och går det enkelt att byta/kolla?

Har försökt kolla i installationsmanualen osv men där nämns inget. Gissar därför att relät sitter på något ”styrkort” eller liknande.

Har hyfsat tumme på rätt ställe och har tex bytt ett relä till en elpatron tidigare.
Kontaktade den gången Nibe support och efter mycket testande/bortkopplande kunde vi hitta felet. Även om de aldrig varit med om något liknande tidigare (den lilla glasrörssäkringen gick efter ca 15min drift när FLVP startades om). Så jag ska ringa Nibe på måndag.

13år gammal FLVP är det ens lönt att kosta på någon större reparation? Är det bättre byta till ny F370P. Kostar ca 42000kr på olika ställen + installation ca 15000kr efter rotavdrag.
 
Hittade ett ”reläkort” på baksidan av instrumentpanelen. Sitter alla relän samlade där tro?

Kostar 1000kr nytt och 200kr begagnat. Blir nog att chansa på att byta det eller har någon en ide’?
 
Chansade och köpte ett begagnat reläkort på Blocket som jag sen satte in. Först ville inte allt funka. Kompressorn verkade inte vilja starta och fick även en blinkande elpatronsymbol i displayen.

Tänkte att det kunde bero på att vattnet i pannan var nere på 28gr som ställde till det för automatiken. Provade därför att köra i "reservläge ett par timmar". Då funkade det att elpatronerna värmde upp vattnet till ca 52gr och där det sen verkade som uppvärmningen i alla fall stoppade som den skulle.

Dagen efter fick jag en ingivelse och slog jag över till all automatik igång. Vips så verkar allt funka som det ska! Så nu tuggar den förhoppningsvis på ett tag till igen.

Sensmoral: Ge inte upp direkt utan prova flera gånger och vänta lite så kanske sakerna kommer igång efter ett tag.
 
  • Gilla
Mr.Hammer och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.