Hej
Jag tycker att min nibe kickar in elpatronen lite väl tidigt.
Det är 8.7 grader ute och den skickar på fullt på elpatronen (7.5kw)
Vad kan vara orsaken till detta, eller är detta normalt tro.
Känns lite väl tidigt med tanke på hur "varmt" det ändå är ute.
Nedan ser ni bilder på aktuella värden samt förbrukning.
// Niklas
// Niklas
På din Nibe står det märkeffekt kompressor = 550 w . Märkeffekt frånluftsfläkt 105 w . Märkeffekt cirkulationspump 99 wD Deadbee skrev:Hej
// Niklas
På min IVT490 700 - 900 w (Avser kompressor, cirkulationspump och fläkt)
Avgiven värmeeffekt 1,7 - 2,0 kw
Så de är nog ganska likvärdiga .
Har själv en LLVP + braskamin som hjälper till . Beroende på varmvattenuttag och temp utanför huset så går elpatroner till ibland .
Är det sparsamt med varmvatten så behövs ej elpatroner förens det är ca 0 gr - minus 5 gr .
Det är ett enplans-hus på 130kvm med vattenburen golvvärme i hela huset.J Josth skrev:
Förbrukar väldigt lite varmvatten eftersom jag bor själv.
Kan man ställa in någon slags schema som gör att den bara värmer upp på natten t.ex?
Tycker ändå det är konstigt att den slår på för fullt vid +8 ute, trots att det är sparsamt med varmvatten.
Behöver dock isolera 1,5 meter av frånluften uppe på vinden som ännu inte är gjort.
Kan detta ha stor påverkan tro?
Ett 1-planshus drar klart mer energi än om det varit 1½-plan eller 2-plan men att el-patronerna går för fullt redan vid 8 grader är kanske något mycket då med en person i hushållet. När är huset byggt och isolerat? Är osäker på om det går att göra schema på den modellen. Viktigt att frånluftskanalerna är välisolerade om de löper genom kallt utrymme, annars tappar man delar av den återvunna värmen. Vilken avluftstemperatur respektive frånluftstemperatur är det? Bara förångningstemperaturen säger inte så mycket. Årsförbrukning och var i landet pratar vi om?
Redigerat:
Ang avluftskanalen så bör den isoleras / fuktsäkras i hela sin längd , finns material avsett för detta jobb , skarvar i strumpan måste tejpas noga med åldersbeständig tejp .D Deadbee skrev:Det är ett enplans-hus på 130kvm med vattenburen golvvärme i hela huset.
Förbrukar väldigt lite varmvatten eftersom jag bor själv.
Kan man ställa in någon slags schema som gör att den bara värmer upp på natten t.ex?
Tycker ändå det är konstigt att den slår på för fullt vid +8 ute, trots att det är sparsamt med varmvatten.
Behöver dock isolera 1,5 meter av frånluften uppe på vinden som ännu inte är gjort.
Kan detta ha stor påverkan tro?
Om det är frånluftkanaler från bostaden så har jag 50 cm isolering på vinden , det anser jag räcker att skydda från fuktutfällning på rören . Vet ej hur det kan se ut på din vind ang tjocklek av isolering .
Redigerat:
På deras 370 kunde man blockera elpatron om utetemp var över ett inställt värde. Man kunde också ställa in hur mycket av elpatronen som max fick gå in. Samt hur noga man var med att varmvattnet snabbt kom tillbaka i temperatur.