Hejsan.
Nybörjare på detta med värmepumpar. Renoverat huset under året, lagt in golvvärme på hela undervåningen. Endast element i källaren och övervåning(171kvm + källare)
Nu under sommaren har elementen i källaren pumpat ut 40+ grader i elementen i källaren. Ingen aning om varför, så ändrade till att pumpen endast gjorde varmvatten.
Hade kurvlutning 9 tidigare men ändrade till 7 (bor utanför Jönköping)
Bilder på mina inställningar bifogas
Nybörjare på detta med värmepumpar. Renoverat huset under året, lagt in golvvärme på hela undervåningen. Endast element i källaren och övervåning(171kvm + källare)
Nu under sommaren har elementen i källaren pumpat ut 40+ grader i elementen i källaren. Ingen aning om varför, så ändrade till att pumpen endast gjorde varmvatten.
Hade kurvlutning 9 tidigare men ändrade till 7 (bor utanför Jönköping)
Bilder på mina inställningar bifogas
Startade igång pumpen på normalt länge precis innan jag tog bilderna. Kanske vänta tills imorgon och se på rätta värden?J jonaserik skrev:
Så här ser våderna ut efter ett dygn.
KB retur är fel ska vara lägre än in och troligtvis ett fel på den givaren, men det är endast en info. ett tips är att skifta in och ut givarna så ser du om värdet blir åt andra hållet. Framtemp 49 C vid ute 14 C är alldeles åt pipan. känn på röret om det kan stämma . Det värde 28 C är vad som ska gå ut till systemet, ställ ned kurvan och se vad du får värderna ska var ganska lika.