Haloj,

Hoppas det finns någon därute som har lite bättre koll på bergvärmepumpar än jag.

Vi har en Nibe Fighter 1215 som inte riktigt hinner med nu när det är lite kallare. Som jag tolkar displayen så värmer den inte upp elementvattnet till den temp som den är inställd på. Blir inte riktigt klok på varför den inte gör det.

VB-fram 30(55)
Varmvatten 45
Utetemp -11
Rum 17.0(26)
VB-r 46(50)
VVStart 45(44)
KB-f -1
KB-r -3(-8)
Kurvlutning 10
Rum-komp 4
Grundinst 0 00

Möjligtvis relaterat eller inte.
Hur ställer jag in strypventilen korrekt?



Alla tips mottages tacksamt!
 
  • Manuellt inställbar strypventil med gradering monterad på ett isolerat kopparrör i ett värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kanske helt enkelt är så att den inte orkar värma mer när det är så kallt? Är eltilskottet aktiverat?
 
useless useless skrev:
Det kanske helt enkelt är så att den inte orkar värma mer när det är så kallt? Är eltilskottet aktiverat?
Yes, eltillskottet är på.

Men talar inte det att varmvattnet är 45 grader emot att den inte skulle orka? Då borde väl tempen sjunka där också ?
Funderar på om vattenströmningen genom manteln är för snabb så att elementvattnet inte hinner värmas upp ordentligt.
 
Det är stor skillnad på varm- och värmevattnet. Varmvattnet värms i en sluten isolerad behållare. Värmevattnet skickas ut till ett gäng radiatorer som hela tiden kyler det med en viss effekt. om kyleffekten är minst lika stor som den tillförda effekten så blir inte vattnet varmare.
 
Ok, skulle ha tillagt att det här problemet är nytt för den här vintern. Systemet har inte haft problem att hålla 21 grader inomhus tidigare. Så något måste ha förändrats.
 
Går tillskottet då? Det kan ju vara nåt överhettningsskydd eller liknande som har löst ut. Vad står gradminuterna på och vad är det för inställningar för när kompressor och tillskott ska gå in?
 
Tillskottet är igång ja.
Överhettningsskydd? Vad tänker du på då?
Inte vid pumpen nu så kan inte kolla gradminuter.
Kompressorn jobbar dock.
 
Överhettningsskyddet till el-patronen som ska hindra pannan från att koka om det blir något fel i styrningen av el-patronen. Brukar vara en liten röd eller grå knapp som skall tryckas in igen om den utlöst.
 
J Josth skrev:
Överhettningsskyddet till el-patronen som ska hindra pannan från att koka om det blir något fel i styrningen av el-patronen. Brukar vara en liten röd eller grå knapp som skall tryckas in igen om den utlöst.
Tack för svar, borde inte det ge en felkod?
Som det är nu lyser den gröna lampan.
Och om den inte funkade och det var det som gjorde att temperaturen i elementen inte kommer upp till satt temp så borde väl rimligtvis varmvattnet också vara kallt?
Tänker jag fel?
 
Överhettningsskyddet är enkelt termomekaniskt och har mycket hög tillförlitlighet. Inte kopplat till elektroniken som det kan bli fel på. För att värma varmvatten brukar man räkna med att 500 W räcker i genomsnitt 24/7. När det är -10 °C kanske huset drar 7000 W för att hålla 20-21 °C inne.
 
J Josth skrev:
Överhettningsskyddet är enkelt termomekaniskt och har mycket hög tillförlitlighet. Inte kopplat till elektroniken som det kan bli fel på. För att värma varmvatten brukar man räkna med att 500 W räcker i genomsnitt 24/7. När det är -10 °C kanske huset drar 7000 W för att hålla 20-21 °C inne.
Helt med på att överhettningsskyddet måste vara mekaniskt, men känns bisarrt att det kan lösa ut utan att ge styrelektroniken en signal.
Angående beräkningen, hänger inte med på hur du tänker i relation till problemet.
 
Skrotade reda på knappen för överhettningsskyddet och den klickade faktiskt när jag tryckte på den.

Fråga, är elpatronen inkopplad direkt på elementslingan eller värmer den varmvattnet?
 
El-patronen sitter efter kondensorn men innan växelventilen så den kan alltså höja temperaturen på både värmevattnet ut till radiatorerna och till varmvattenberedaren som omges av det dubbelmantlade utrymmet för värmevatten.
 
För framtida referens, även om det är otroligt att någon skulle få samma problem.

Bortse från alla kommentarer ovan, det är helt fel spår.
Nyckeln här är att läsa värdena som maskinen visar, närmare bestämt VB-fram och VB-r.

VB-Fram är temperaturen som pannan skickar ut i elementen, inom parantes den temp den skulle vilja skicka ut. Mitt problem var att VB_Fram pendlade runt 30 grader trots att pannan ville ha upp den till 50 grader. Effekten blev att elementen aldrig blev varmare än 30 grader vilket inte räcker vid -15 ute.

VB-r är temperaturen på vattnet när det kommer tillbaks från elementslingan och in i pannan för att värmas upp igen. I mitt fall var VB-r 46 grader, vilket är stört omöjligt. Det skulle innebära att vattnet lämnar pannan med 30-gradig temperatur för att sedan på resan genom elementen värmas upp ytterligare 16 grader till 46 grader.

Det här ger en bra grund för felsökning. Det sitter en växelventil i systemet som skulle ha kunnat haka upp sig halvvägs, ev skulle det kunna ge tokiga tempvärden. Kollade ventilen och den var helt ok.

Återstår att något är fel med givarna vilket visade sig vara källan till problemet. Väldigt enkelt dessutom. VB-framgivaren var kopplad till VB-r i styrenheten. Vi bytte för ett tag sedan dubbelmantel, för att komma åt den måste man koppla ur alla givare. När de kopplades in igen så måste givarna ha förväxlats.

Superklantigt misstag kan tyckas, men ändå skönt att det "bara" var den mänskliga faktorn. Inget dyra fel på pumpen och enkelt fixat. 20 minuter efter att jag kopplade om är elementen uppe i 49 grader.

Case closed.
 
  • Gilla
HinCen och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.