Hej,

Nybliven husägare sen ett par månader tillbaka och försöker fortfarande lära mig en hel del :)

Jag har en bergvärmepump från Nibe installerad sedan -99.

Jag tycker dock att den startar väldigt ofta och utifrån den fina pärm från installationstiden kan jag inte utläsa vad som är vanligt.

Frågor:

  1. Vart kan jag utläsa hur många ggr i timmen den startar per dygn eller liknande?
  2. Eftersom pumpen är väldigt gammal har jag någon vinning i att byta ut den mot en modernare?
  3. Är det några värden nedan som är iögonfallande och borde tittas närmare på?


Lite värden (säg till om det är något annat värde jag ska leta upp)

VB.fram 33(29)C
Varmvatten 49C

VB-r 338 ( A)C
VVstart 49(44)C

KB-f 6C
KB-r 7 (-12)C

Kurvlutning 8

VPstarter 1077 (Det står ackumulerade, men från när förstår jag inte?)

VP-tid 39 872h
TS-tid 524h


Tack för hjälpen!
/Karl
 
Om vp starterna står på 1077 så har nog räkneverket passerat 99999 . Jag tror jag har en 1/3 så många på ungefär samma gångtid..

Det kan man labba med är tillåtet gradminutunderskott. Öka tills du får tempsvängningar inomhus.
 
Tack för ett snabbt svar, jag har tyckt att den startar lite väl ofta (eftersom jag inte vet är det mer en känsla).

Är det parantesvärdet på VVstart jag ska labba med om jag förstår rätt? Ju lägre värde där desto längre väntar pumpen med att starta?

Förstår att frågorna kan låta dumma men måste fråga :)

/Karl
 
Jag har varken manual eller vp framför miig nu, men vvstart visar bara när varmvattnet börjar värmas. Du får hålla in pil-knappen länge för att öppna ytterligare menyer där du kan använda + och - för att ändra värden. Ladda ner manualen från nibe.se!
 
Har laddat ner manualen, men har lite svårt för att förstå vilken meny jag ska rodda i.

Om någon har en likadan pump så uppskattar jag verkligen om någon kan förklara för mig som är helt nybörjare på detta.
 
Om du ändrar gradminuter för start av kompressor till mera minus tex -120 så kommer starterna minska men vp kommer värma högre över börvärde varje gång den går. Har för mig att räkneverket slår runt vid 56000 nånting har med antalet bitar den räknar med ?
 
jahaja det kanske inte bara är 5 siffror som begränsar vad som visas, det tänkte jag inte på.
 
Har googlat det ska vara vid 65535 starter som räknaren slår om.
 
smurfen72 skrev:
Har googlat det ska vara vid 65535 starter som räknaren slår om.
Tack!

Då innebär det 1,6 starter i timmen ungefär.

Fick svar från installatören att en komplett genomgång och service av pumpen skulle kosta 2000kr, är nog värt att låta dem göra detta.

/kasc
 
I förrgår la kompressorn av, service på plats idag för att konstatera felet och 22000-25000 kr blev domen.

:(
 
Vad var felet ? Kostar det så mycket att laga är det nog bäst att köpa en helt ny med garanti.
 
En ersättningspump kostar nog dubbelt mot ett kompressorbyte. Problemet med att bara reparera kompressorn på något som är tio år gammalt är ju att nästa sak som ryker är varmvattenberedaren, man kan nog inte räkna med att beredaren överlever en ny kompressor.

Tråkig kalkyl hur man än vänder på det.
 
Ja dom billigaste vp hamnar runt 45000 kr och ska man ha nån som installerar drar det nog iväg rätt bra men jag skulle inte lägga pengar på en vp från -99 finns massor som kan strula på den och en ny vp är snålare.
 
Eftersom jag inte har kunskapen själv så får jag lita till stor del på vad serviceteknikern säger. Jag frågade rakt ut med ingen antydan att det gjorde skillnad för mig om jag skulle byta hela pumpen istället (vilket borde ge mer pengar i hans ficka). Men han tyckte absolut inte jag skulle byta hela rasket.
 
Då har service teknikern och jag olika uppfattning :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.