Det var en trevlig morgon.
Vaknade vid 7, och fick höra ett susande ljud från tvättstugan. Märkte inte mycket, det var lite vatten på golvet, men inget allvarligt.
Stängde av pumpen, men ljudet fortsätte, tittade igenom luckan, och det dryppade från tanken och röret rätt kraftigt.
Sen stängde jag av inkommande vatten, och då försvann ljudet och vattnet.
Ringde tekniker, och som tur var de kom ut inom en timme. Diagnos, varmvattentanken är trasig / läcker, vetta fan.
Pumpen är installerad september 2015. De ska hålla i grund 20 år ish, tydligen inte.
Har någon upplevd liknande? Vad blev beslutet? Byta ut pumpen eller fixa?
Har fått offert på 39 för att byta ut tanken, och 140 för ny pump. Får ta en diskussion med försäkringsbolaget.
Vaknade vid 7, och fick höra ett susande ljud från tvättstugan. Märkte inte mycket, det var lite vatten på golvet, men inget allvarligt.
Stängde av pumpen, men ljudet fortsätte, tittade igenom luckan, och det dryppade från tanken och röret rätt kraftigt.
Ringde tekniker, och som tur var de kom ut inom en timme. Diagnos, varmvattentanken är trasig / läcker, vetta fan.
Pumpen är installerad september 2015. De ska hålla i grund 20 år ish, tydligen inte.
Har fått offert på 39 för att byta ut tanken, och 140 för ny pump. Får ta en diskussion med försäkringsbolaget.
Var inte upprörd över det. normalt på VP med VV-tank i sig. Sen om det inte ska hålla längre är en annan fråga. Vet du var det läcker, har det konstaterats var. Troligtvis en svets som inte hat blivit bra. Nu verkar det som att det inte är läck mellan VV och systemvatten ( trycket i systemet ökar inte ) mycket vanligt. Blir till att riva en del av skalet och isolering. Det kan vara i anslutningarna på VV-rör och KV-rör som en svets givit upp. Kolla upp det. Om du har manualen så finns nog en sprängskiss på VP, där det går att se hur rör är anslutna. Att byta tanken går bra om allt det andra fungerar. Byte av tank är bara 1/4 del av en ny VP.
Sitter å blir lite upprörd när du skriver att det är normalt att vv tank läker som om det vore någon sanning. Vi har massor av nibepumpar installerad å byte här är väldigt ovanligJ jonaserik skrev:
Har du eget vatten å isofall togs det något vattenprov innan? Det kan ju vara en orsak att den har sprungit läckF fixaallt skrev:
Det med att det uppstår en läcka mellan VV-tank och mantel är inget ovanlgt oavsett fabrikat. Bara följa med på detta forum eller andra, för att läsa om läckor. Så där har du fel. Bevisligen är det mest dåliga svetsar som har någon por i sig. Klart helt ovanligt med en läcka rakt igenom på en sida av en VV-tank eller mantel.V Vector skrev:
Att du blir lite upprörd över min skrift, beror nog på att din text talar om att du är en som installerar VP och vill föringa dåliga arbeten i produktionsleden.
O ja, har satt in värmepumpar, servat dom å bytt ut då dom är slut på men som jag skrev så har vi en massa värmepumpar där ute hos kunder å det är väldigt få vi har fått byta beredare hos. Visst att det kommer in någon här på Bh ibland å har läckage på beredare men med tanke på hur många vp som sitter i sverige så tvivlar jag på att det är normalt som du uttrycker dig. Men om du ex har en procentsats att visa att det är normalt så upplys mig gärnaJ jonaserik skrev:Det med att det uppstår en läcka mellan VV-tank och mantel är inget ovanlgt oavsett fabrikat. Bara följa med på detta forum eller andra, för att läsa om läckor. Så där har du fel. Bevisligen är det mest dåliga svetsar som har någon por i sig. Klart helt ovanligt med en läcka rakt igenom på en sida av en VV-tank eller mantel.
Att du blir lite upprörd över min skrift, beror nog på att din text talar om att du är en som installerar VP och vill föringa dåliga arbeten i produktionsleden.
För mig blev resultatet slänga den gamla, köpa ny. Försäkringen gör åldersavdrag, så förvänta dig inte mycket där, förutom att du hade tur, de flesta säger 0kr efter 15 år. Det går att fixa, med kemiskt metall, ungefär som tuggumi-lösning, eftersom rost kommer forstätta.F fixaallt skrev:Det var en trevlig morgon.
Köp en el-beredare och styr den med tim-priset, total kostnad ca 10 000kr, och för uppvärmning köper du en luft-luft pump för ca 15 000kr? Helt sjukt, absolut sjukt, att lägga ut 140 för nytt system när den gamla inte ens håller längre än 10år. Bättre med 2 olika, går den ena sönder, funkar den andra fortfarande. Om det är vad jag tror, så har du inte varmvatten eller uppvärmning just nu?
Ingen varmvatten just nu. Vi får en tillfällig VVB i dag.T Trolltomte skrev:För mig blev resultatet slänga den gamla, köpa ny. Försäkringen gör åldersavdrag, så förvänta dig inte mycket där, förutom att du hade tur, de flesta säger 0kr efter 15 år. Det går att fixa, med kemiskt metall, ungefär som tuggumi-lösning, eftersom rost kommer forstätta.
Köp en el-beredare och styr den med tim-priset, total kostnad ca 10 000kr, och för uppvärmning köper du en luft-luft pump för ca 15 000kr? Helt sjukt, absolut sjukt, att lägga ut 140 för nytt system när den gamla inte ens håller längre än 10år. Bättre med 2 olika, går den ena sönder, funkar den andra fortfarande. Om det är vad jag tror, så har du inte varmvatten eller uppvärmning just nu?
Har fått 2 offerter, en på fix och en på ny pump.
Fix blev 39, och ny pump blev 141.
Självrisken med åldersavdrag hamnar på ca 10000kr.
Så bolaget ska försöka fixa, om det inte går, så får vi en ny pump, samma självrisk.
Men ja, ska tänka på luft luft och normal vvb när tiden kommer att byta ut. Med tanke på att vi har kamin, så är det en bättre kombo. Sen får man AC på sommaren också.
Är det någon som vet om systemet belastas hårdare ifall man kör ofta med "lyx" läge på varmvattnet.
Vår pump brukar varna för övertryck och stänger av sig hastigt när man aktiverar lyx och samtidigt inte nyttjar varmvattnet just för tillfället
Vår pump brukar varna för övertryck och stänger av sig hastigt när man aktiverar lyx och samtidigt inte nyttjar varmvattnet just för tillfället
Oftast finns det en artic försäkring som hanterar åldersavdrag. Det beror om ni tecknande den från början. Den brukar vara gratis de första åren sen kostar den ca 1500 per årF fixaallt skrev:Ingen varmvatten just nu. Vi får en tillfällig VVB i dag.
Har fått 2 offerter, en på fix och en på ny pump.
Fix blev 39, och ny pump blev 141.
Självrisken med åldersavdrag hamnar på ca 10000kr.
Så bolaget ska försöka fixa, om det inte går, så får vi en ny pump, samma självrisk.
Men ja, ska tänka på luft luft och normal vvb när tiden kommer att byta ut. Med tanke på att vi har kamin, så är det en bättre kombo. Sen får man AC på sommaren också.
https://arctic.se/se/forsakringslosningar/varmepumpsforsakring/
I dom här pumparna (750/730/S735) sitter det väl offeranoder av eletronisk typ? Hur kollar man att dom fortfarande fungerar? För om dom inte gör det börjar korrosionen istället på tanken och andra utsatta delar som vattnet har kontakt med. Jag kan tänka mig att om en sådan elektronisk anod inte fungerar, tja då blir nog tankens livslängd inte mer än 10 år, kanske ännu kortare om vattnet är aggresivt
Jag har också en F750 med koppartank som installerades 2015.
Varmvattenberedaren började läcka för några år sedan, jag har egen brunn med lite surt vatten och tror att det kan ha påverkat tankens livslängd.
Min lösning var att ställa en extern rostfri slingtank vid sidan om värmepumpen och koppla värmebärarrören till denna istället för den inbyggda beredare.
Har man bara plats för en beredare vid sidan så tror jag det är en bra lösning tills värmepumpens livslängd är uppnådd och man byter ut den.
Kostnad för mig med denna lösning blev nog ca 20 000 för material, jag gjorde allt jobb själv.
Varmvattenberedaren började läcka för några år sedan, jag har egen brunn med lite surt vatten och tror att det kan ha påverkat tankens livslängd.
Min lösning var att ställa en extern rostfri slingtank vid sidan om värmepumpen och koppla värmebärarrören till denna istället för den inbyggda beredare.
Har man bara plats för en beredare vid sidan så tror jag det är en bra lösning tills värmepumpens livslängd är uppnådd och man byter ut den.
Kostnad för mig med denna lösning blev nog ca 20 000 för material, jag gjorde allt jobb själv.
I den här listan finns dom alla med men det gäller såklart em versionerna. Oklart dock om det var en em version i detta falletDonPablo skrev:
https://oresundsvvs.se/produkter/re...rvdelar-ackumulatortankar/nibe-likstromsanod/