2 207 läst · 23 svar
2k läst
23 svar
NIBE F750 fläktljud
Sida 1 av 2
Jag har lagt märke till att utblåset på taket till vår Nibe F750 låter en del när man är på altanen. Det är som ett lågt fläktljud, absolut inget farligt men är förvånad att det ändå hörs över hela tomten när det är helt tyst ute.
Jag hör inget från grannhusen som jag antar, till skillnad från oss, har bergvärme.
Är detta normalt eller tecken på något mekaniskt som bör åtgärdas? I sådana fall, hur?
Jag hör inget från grannhusen som jag antar, till skillnad från oss, har bergvärme.
Är detta normalt eller tecken på något mekaniskt som bör åtgärdas? I sådana fall, hur?
Du har en frånluftvärmepumpa som återvinner värme från ventilationen, värme tappvatten och vatten för uppvärmning med radiatorer och/eller golvvärme, vad använder du bergvärmen för???E Erik JS skrev:Jag har lagt märke till att utblåset på taket till vår Nibe F750 låter en del när man är på altanen. Det är som ett lågt fläktljud, absolut inget farligt men är förvånad att det ändå hörs över hela tomten när det är helt tyst ute.
Grannen kanske har självdrag och bergvärme. Frånluftvärmepumpar låter lite i utblåset. Helt normalt.E Erik JS skrev:Jag har lagt märke till att utblåset på taket till vår Nibe F750 låter en del när man är på altanen. Det är som ett lågt fläktljud, absolut inget farligt men är förvånad att det ändå hörs över hela tomten när det är helt tyst ute.
Samma problem här. En av de största missarna när jag byggde mitt hus. Hade jag vetat att det skulle låta så mycket från fläkten hade jag satt utblåset på andra sidan, mot vägen i stället.
Fläkthastigheten går ju att ställa ner men den är ju inställd av nån ovk-expert i samband med bygget.
Satt ute på altanen i vårsolen i helgen, drack mitt kaffe och lyssnade på fågelkvitter och en jä*** fläktj***
Fläkthastigheten går ju att ställa ner men den är ju inställd av nån ovk-expert i samband med bygget.
Satt ute på altanen i vårsolen i helgen, drack mitt kaffe och lyssnade på fågelkvitter och en jä*** fläktj***
Ok! Då är vi två.B Bhp863 skrev:Samma problem här. En av de största missarna när jag byggde mitt hus. Hade jag vetat att det skulle låta så mycket från fläkten hade jag satt utblåset på andra sidan, mot vägen i stället.
E Erik JS skrev:
Hej ErikE Erik JS skrev:Jag har lagt märke till att utblåset på taket till vår Nibe F750 låter en del när man är på altanen. Det är som ett lågt fläktljud, absolut inget farligt men är förvånad att det ändå hörs över hela tomten när det är helt tyst ute.
Jobbigt och onödigt med fläktljud. Om du har plats sätt in en flexibel ljuddämpare förmodligen storlek 125. Köp den på Bauhaus eller nätet. Kostnad c:a 500 kr.
Alright! Vi kommer inte ge oss på att göra det själva dock. Äger inte ens någon stege och är totalt ohändig. Vårt första hus. Vet du vem man kan vända sig till? Ventilationsfirma? VVS?B BSA In skrev:
Tack.
Ring en ventfirmaE Erik JS skrev:
Räkna med en kostnad på c:a 5000 kr. Lite Rot bidrag går nog att få. Är det Norrköpingstrakten kan jag hjälpa dig.