A
Någon med erfarenhet av Nibe F75 frånluftsvärmepump?
Planerar att bygga 1,5 planshus på 210 kvm i södra Sverige.

F750 är "normal" standard idag om man väljer FLVP och är helt ok kvalitetsmässigt.

Var i södra Sverige ska du bygga?

Tror nog den pumpen är i gränslandet storleksmässigt och kan säkert blir en hel del elpatron vid drift.

A
P Pumba skrev:
Tror nog den pumpen är i gränslandet storleksmässigt och kan säkert blir en hel del elpatron vid drift.
Tackar Pumba. Något tips på lösning eller annat alternativ? Har hört att det ska vara tufft att borra för bergvärme där vi bygger.

A
K Kyleman skrev:
F750 är "normal" standard idag om man väljer FLVP och är helt ok kvalitetsmässigt.

Var i södra Sverige ska du bygga?
Tackar Kyleman, uppskattar hjälpen.
Kungsbacka på västkusten väntar.

Har du också byggt? Tips på något du skulle gjort annorlunda eller som du ångrar att du valde bort?

Jag hakar på den här tråden lite.
Jag har en F750 i ett nybyggt hus vid Jönköping.
175m2 stort plus ett 90m2 stort garage.
Golvvärme nedervåningen, ovanvåningen samt garageplattan som jag hoppas ska gå bra att värma upp med pumpen utan att få skyhög elräkning, samt kallt inne i huset.

Hade varit kul med lite uträkningar på effekten
Och vad det kan tänkas kosta

F750 är en gammal modell. Bygger man nytt bör man gå på den nyare och effektivare F730

Vill man ha något energieffektivare och med bättre komfort är FTX och en luft-vatten värmepump ett bra alternativ

Jag har 145kvadrat med F750 och tycker den ibland kan ha svårt där när det blir kallare ute, elpatronen hoppar ju ganska snart igång, att värma 175+90 känns som mycket elpatron.

A
P Pumba skrev:
Jag har 145kvadrat med F750 och tycker den ibland kan ha svårt där när det blir kallare ute, elpatronen hoppar ju ganska snart igång, att värma 175+90 känns som mycket elpatron.
Tack Pumba, hur kallt är det när du anser att det blir problem?

Ganbatte skrev:
Tack Pumba, hur kallt är det när du anser att det blir problem?
Tycker elpatronen verkar gå på redan vid några få minusgrader ibland, men det är väl framförallt när det är lite kallt under längre tider 5-10 minus

Det beror nog på fläktinställningen främst. Vid större hus kan en högre fläkthastighet fördelas bättre och kallraset från ventilerna blir inte lika kännbart.

Kolla denna jämförelse, där de högre fläkthastigheterna har väldigt lite elpatron.

index.php

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.