Hej på er,
Detta är mitt första inlägg här på forumet :)

Hittade hit för några veckor sen då vi nyligen blivit med hus och jag ville förstå frånuftvärmepumpen, en Nibe F730, bättre. Otroligt vad mycket bra information och erfarenhet som finns här - perfekt för en gröngöling som aldrig hade hört talas om en FLVP fram tills för några månader sen!

Så nu till min fråga:
Jag upptäckte i förrgår att pumpen gör ett sörplande ljud som kommer nånstans ifrån pumpens nedre del i området kring spillkoppen/säkerhetsventilerna.Tycker det låter som när man sörplar i ett sugrör.

Trycket på mätaren är stabilt så verkar inte läcka vatten (men kanske luft?). När jag fipplar runt med fläkthastigheten blir ljudet på direkten tydligare när jag höjer fläkthastigheten och sen direkt svagare när jag sänker fläkthastigheten, det var så jag upptäckte det.

Ni som har samma eller snarlika pumpar, upplever även ni detta ljud? Är det normalt? Avluftade pumpen idag men ljudet fanns där innan dess.

Det verkar som att ljudet oftast är där förutom när den avisar. Är osäker på om det hörs när den gör varmvatten eller om det bara är när den gör värme.

Bifogar två korta klipp som togs vid två olika tidpunkter idag efter avluftning, i det ena är ljudet svagt och i det andra tydligt. Har inte ändrat med fläkthastigheten mellan mellan de två tillfällena.

Tar tacksamt emot råd :)
 
Redigerat:
F
Nog normalt, så brukar vår 310 låta också.
 
Hej! Jag har exakt samma problem med vår värmepump. Började för någon månad sen. Har du fått något svar vad det beror på?
 
fyll vatten i plastbyttan där, så ska du se att det slutar.
 
  • Gilla
Maoso
  • Laddar…
Tack för tips!
 
M Maoso skrev:
Hej! Jag har exakt samma problem med vår värmepump. Började för någon månad sen. Har du fått något svar vad det beror på?
Inte fått någon förklaring med mer än att det verkar normalt, pumpen pinnar på så troligtvis inget konstigt :)
 
DonPablo DonPablo skrev:
fyll vatten i plastbyttan där, så ska du se att det slutar.
Tack för svar! Är inte koppen för avrinning? Dvs. att vattnet då borde rinna ned direkt ned i brunnen?
 
Jo, så blir det ju då. Det sörplande ljudet beror på att till koppen leds kondensvatten från frånluften. Vilket också genererar ett visst luftflöde i slangen. Är det då lite vatten i koppen så uppstår ljudet du hör när slangen som går dit ligger precis mot den lilla vattenytan. Så helt normalt. Jag gissar att det varit väderomslag och gått från kallare till fuktigare/varmare väder de senaste dagarna och då givit mer kondens. Innan dess var det nog torrt i koppen varför inget ljud uppstod.
 
Jag såg även att de som installerat vår pump ej dragit något slang till avlopp från spillkopp. Vattnet droppar alltså bara ner ut från hålet i spillkoppen och ner under värmepumpen. Det finns en golvbrunn under men det bör väl sättas dit en slang så det slipper vara blött på golvet under pumpen?
 
Ja, det är väl det mest optimala utifrån det jag skrev tidigare att ni kommer ha ett visst dropp från just kondensen som kommer med frånluften, det som ni hör som sörplande ljud och är oundvikligt. Ett till tips är om ni inte tar in service från tekniker att ni själva försöker hålla kondensröret för frånluften hyfsat rent, tenderar att täppas igen över tid. Detta görs enklast med dragfjäder för el och man behöver ta bort koppen tillfälligt. Om det blir stopp i kondensröret finns risk att vattnet vid rörets anslutning högt upp i pumpen tar andra vägar och i värsta fall leds mot elektroniken (gäller främst 310p). Känner man att det kommer luft där röret går ner i koppen är kondensröret fritt från smuts.

Sen går ju även säkerhetsventilerna för både värmen och kallvattnet om jag kommer ihåg korrekt mot koppen. Dessa har kan börja små läcka efter ett par år. Men om dessa löser ut så blir det, oavsett ett rör direkt ner i brunnen, rejält blött runt om på golvet.
 
kondensslangen skall gå ner i botten på plastbyttan, och helst ligga under vatten hela tiden, men vid torr luft och väderlek, så blir det inte så mycket kondens, så det hinner dunsta också, däremot bör det sitta ett rör från byttan till avlopp
 
Se till att få dit en slang ner till brunnen snarast. En klassiker är det kan svämma över och rinna ner på elektronikkorten och kortsluta där. Lägg gärna en plastpåse över korten så inte vattem kan komma på dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.