Hej alla kunniga.

Jag har bara en generell fråga. Jag har en nyproducerad bostadsrätt på två plan. Golvvärme i betong på bottenplan egen slinga och sedan en Nibe F730 med radiatorer med termostater på ovanplan.

Försöker hitta den mest energieffektiva lösningen och har läst lite på olika sidor. De flesta säger att det är bäst att sätta radiatorerna på 9 (1-9 skala) och sedan ändra värmekurva och temperatur på värmepumpen istället.

Vad tycker ni?

Jag tycker det känns lite motsägelsefullt att sätta radiatorerna på högsta effekt. Men det skulle tydligen vara bra för pumpen så det blir mindre start och stopp för kompressorn.

Kan ni ge mig något råd?

Ska jag låta radiatorerna stå på högsta om jag är nöjd med temperaturen inomhus?

• Gilla
markus00
  • Laddar…
Ja det stämmer. Finns mycket skrivet redan om det på forumet här.

Värmepumpen har växelventil och gradminutreglering av värmen så den behöver jobba med öppna termostater. Vill man ha det extra svalt i t.ex. sovrum kan man dock låta enstaka termostater reglera ner värmen i de rummen. Max 30% av termostaterna får vara aktiva brukar det sägas.

• Gilla
Gnojd
  • Laddar…
Tack för svaren. Är ny på detta värmesystemet och spontant känns de knasigt att ha radiatorerna på max hela tiden. Vad gör termostaterna då för nytta på dem?

En annan fråga är om det är bäst att ändra värmekurvan eller temperaturen på Nibe F730 för qtt få bästa effekt. Tips?

Man får hålla på att finjustera lutningen på värmekurvan och förskjutningen tills det blir lagom värme inne oavsett om det är milt väder ute eller sträng kyla och vinter. Kan ta ett tag.

J Josth skrev:
Värmepumpen har växelventil och gradminutreglering av värmen så den behöver jobba med öppna termostater. Vill man ha det extra svalt i t.ex. sovrum kan man dock låta enstaka termostater reglera ner värmen i de rummen. Max 30% av termostaterna får vara aktiva brukar det sägas.
Med aktiva termostater menar du att max 30% av radiatorerna får stå på mindre än 9. Och resterande ska stå på max då?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.