Hej,

Jag har en Nibe F730 i ett tvåplanshus (170 kvm) som byggdes under 2022. Huset har golvvärme på entréplan och radiatorer i plan 2.

Då och då ser jag att kondensor retur har avsevärt högre temperatur än framledningstemperaturen. Kan vara så att kondensor retur har temp 39,5 grader medans framledningstemperaturen är 25,4 grader (beräknad framledningstemperatur 45,2). Efter ett tag så larmar värmepumpen förståeligt för Hög kondensor in (163), alltså att kondensor överstiger maxtemperaturen. Dessa temperaturer visades medans värmebärarpumphastigheten var 40%.

Värmesystemet är luftat, trycket är 1,3 bar, radiatorernas termostater är fullt öppna, golvvärmens termostater är öppna och luftfiltret är rent.

Vad kan jag göra för att bli av med detta problem? Jag har läst att man kan göra rent igensatt smutsfilter, vilket filter menar man då och var finns det?

Och ibland (mer sällan) dyker Högtrycklarmet (50) upp. Högtryckspressostaten har löst ut på grund av att värmepumpen inte kan avge producerad värme. Kompressordrift är blockerad. Jag tror att det har med ovan fel att göra.

Tacksam om någon orkar att svara på detta!

• Skärmdump av NIBE uppvärmningssystemsgränssnitt med temperaturdata och systeminställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av NIBE värmepumpsystem med temperaturstatistik och serviceinformation som visar att kompressormodulen är blockerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sanjin87
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.