Hej,
Över natten sjönk temperaturen med ungefär 4 grader inne, och när jag kollar flödena på i golvärmeskåpen (Termeco) står alla på 0. Jag har testat att lufta på värmepumpssidan (3 bakom serviceluckan och en ovanpå pumpen) och återställa trycket till strax över 1 (det var på 0.2 först). Fortfarande inget flöde genom golvvärmeslingorna dock. Ringde Nibe som inte visste vad det kan vara. Cirkulationspumpens gröna lysdiod lyser grönt. Funderar på om något rör kan vara blockerat, men då borde ju inte samtliga slingor från samtliga skåp stå på 0 (om det inte är de grova rören direkt ut från pumpen). Huset är byggt för 2 år sedan. Värmen har fungerat bra tidigare på hösten och golven har varit varma. Varmvattnet fungerar bra.
Någon som har idéer på vad det kan vara?
Med vänlig hälsning,
Erik
Över natten sjönk temperaturen med ungefär 4 grader inne, och när jag kollar flödena på i golvärmeskåpen (Termeco) står alla på 0. Jag har testat att lufta på värmepumpssidan (3 bakom serviceluckan och en ovanpå pumpen) och återställa trycket till strax över 1 (det var på 0.2 först). Fortfarande inget flöde genom golvvärmeslingorna dock. Ringde Nibe som inte visste vad det kan vara. Cirkulationspumpens gröna lysdiod lyser grönt. Funderar på om något rör kan vara blockerat, men då borde ju inte samtliga slingor från samtliga skåp stå på 0 (om det inte är de grova rören direkt ut från pumpen). Huset är byggt för 2 år sedan. Värmen har fungerat bra tidigare på hösten och golven har varit varma. Varmvattnet fungerar bra.
Någon som har idéer på vad det kan vara?
Med vänlig hälsning,
Erik
Foto på fördelarna är bra, så det syns vad du har, allt ska med i hela luckan. Sitter det en vit termostat som har som en ståltråd och går till en av fördelarna. då är det en maxtermotat så inte GV får för hög temp. DEn sitter säkert med en stor blank mutter och den lossas, under finns en pigg och den kan kärva efter sommaren. LIka är det under ställdonen en pigg, är dom uppe så är det full värme och nere stängt. Är dom nere så knacka på dom med skaftet på mejsel eller kniv, så brukar dom lossna, inga verktyg på piggarna. Tryck ca 10 ggr på dom och se om dom kommer upp själva.
J jonaserik skrev:Foto på fördelarna är bra, så det syns vad du har, allt ska med i hela luckan. Sitter det en vit termostat som har som en ståltråd och går till en av fördelarna. då är det en maxtermotat så inte GV får för hög temp. DEn sitter säkert med en stor blank mutter och den lossas, under finns en pigg och den kan kärva efter sommaren. LIka är det under ställdonen en pigg, är dom uppe så är det full värme och nere stängt. Är dom nere så knacka på dom med skaftet på mejsel eller kniv, så brukar dom lossna, inga verktyg på piggarna. Tryck ca 10 ggr på dom och se om dom kommer upp själva.
Alla ställdon är full aktiva utom ett och med det så ska det vara fullt flöde på slingorna. Inga termometrar på fördelarrören, ställer till det lite. Vad visar flödesindileringarna, ju längre ned brickan i dom är nere, ju större flöde ska det vara. Nästa del att kolla är trycket bra i systemet, minst nu 0,9 bar, Sen nästa, vad för cirkpump är det, foto på den är bra, hur många kablar gå till den, en eller två.