Jag bytte till en Nibe F370 i augusti förra året och har problem med att elpatronen går igång på den nya pumpen. Den gamla Nibe vi hade innan hade inte detta problemet. Men när det blir kallare ute så kör elpatronen för fullt. den VVS-firma som installerade säger att det beror på att frånluften är under 17 grader. Fast vi har värme på i de utrymmen som vi har frånluft. Det är ett nytt hus från 2008 men vi bor där inte på heltid så jag kan vara se vad vår solcellsanläggning visar. Se bifogade bilder. VI har också Uplink från Nibe men jag har svårt att tolka alla siffror. Vad kan jag föra för att slippa att elpatronen rusar? Skall jag isolera rören mer eller vad?

• Diagram över energiförbrukning, egenförbrukning och generation den 12 januari 2025, med detaljer om kWh-användning och laddningsnivå från solceller.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram över energiförbrukning och egenproduktion den 7 januari 2025 för en Nibe-pump, visar stigande förbrukning och stabil egenanvändning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var i Sverige?
Har du bilder på inställningarna? På gamla och nya?
Rumsgivare?
Är det bara tilluftsventiler i de utrymmen där frånluften tas?

Det är väldigt osmart att ha en frånluftsvärmepump i ett fritidshus som ofta står obebott under långa perioder på året. Frånluftsvärmepumpen kräver ju att huset är fullt uppvärmt och ventilerat hela tiden för att den ska fungera.

• Gilla
styren
  • Laddar…
Du får höja tempen, patronen går in för att det inte finns varm luft nog att återvinna.
Även fast de säger 17 grader, så bör du ha 20 grader.
Jag sänkte min till 18 grader och sänkte fläkthastigheten en vecka förra vintern när jag var bortrest, det blev väldigt dyrt då kompressorn inte gått alls, utan bara jobbat med elpatron.
Förbrukningen blev dubbelt så hög vid samma utetemp än normalt när jag har 23 grader och fläkten på "normal" 75%.
Om din gamla var en Nibe 310, så ja, den var bättre/kunde gå kallare med bara kompressor än 370.

Isakare Isakare skrev:
Du får höja tempen, patronen går in för att det inte finns varm luft nog att återvinna.
Även fast de säger 17 grader, så bör du ha 20 grader.
Jag sänkte min till 18 grader och sänkte fläkthastigheten en vecka förra vintern när jag var bortrest, det blev väldigt dyrt då kompressorn inte gått alls, utan bara jobbat med elpatron.
Förbrukningen blev dubbelt så hög vid samma utetemp än normalt när jag har 23 grader och fläkten på "normal" 75%.
Om din gamla var en Nibe 310, så ja, den var bättre/kunde gå kallare med bara kompressor än 370.
Ok. Tack! Då vet jag. Jo, det var en 310. Jag får höja temperaturen.

K Kane skrev:
Var i Sverige?
Har du bilder på inställningarna? På gamla och nya?
Rumsgivare?
Är det bara tilluftsventiler i de utrymmen där frånluften tas?
Den gamla pumpen, 310, har jag inte kvar. Och det är luften via ventilerna. Finns i två badrum och där pumpen står.

J Josth skrev:
Det är väldigt osmart att ha en frånluftsvärmepump i ett fritidshus som ofta står obebott under långa perioder på året. Frånluftsvärmepumpen kräver ju att huset är fullt uppvärmt och ventilerat hela tiden för att den ska fungera.
Nu var det den lösningen som fanns i huset. Som är en villa byggd 2008 och inte ett fritidshus.

Ok. När man har en traditionell typ av frånluftsvärmepump som man inte vill ska köra så mycket med el-patronen kan man även installera en luftluftvärmepump. Då skulle ni kunna ställa om F370 till en ren elpanna och ha som backup om huset skulle bli kallare än 6-7 grader på termostaterna. Sedan ställer man luftvärmepumpen på underhållsvärme ca 10 - 12 grader inne normalt. Då får man en väsentligen lägre energiförbrukning. Har man sedan fjärrstyrning även på luftvärmepumpen så blir det enkelt att skruva upp värmen när man ska hälsa på där i huset.

Redigerat:
  • Gilla
Anders-Tufvesson
  • Laddar…
A Anders-Tufvesson skrev:
Den gamla pumpen, 310, har jag inte kvar. Och det är luften via ventilerna. Finns i två badrum och där pumpen står.
Låter som dina frånluftsventiler. Du har väl tilluftsventiler runt hela huset?

J Josth skrev:
Ok. När man har en traditionell typ av frånluftsvärmepump som man inte vill ska köra så mycket med el-patronen kan man även installera en luftluftvärmepump. Då skulle ni kunna ställa om F370 till en ren elpanna och ha som backup om huset skulle bli kallare än 6-7 grader på termostaterna. Sedan ställer man luftvärmepumpen på underhållsvärme ca 10 - 12 grader inne normalt. Då får man en väsentligen lägre energiförbrukning. Har man sedan fjärrstyrning även på luftvärmepumpen så blir det enkelt att skruva upp värmen när man ska hälsa på där i huset.
Behöver man inte lösa ventilationen på något sätt om Nibes frånluft stängs av?

K Kane skrev:
Låter som dina frånluftsventiler. Du har väl tilluftsventiler runt hela huset?
Det har jag säkert. Känner att jag inte kan systemet tillräckligt bra. Har ju inte behövt förrän nu när det inte fungerar som jag hoppas.

K Kane skrev:
Behöver man inte lösa ventilationen på något sätt om Nibes frånluft stängs av?
Om huset står obebott med underhållsvärme kan ventilationen också vara minimal. Öppna friskluftsventiler räcker. Finns inget i huset som tillför fukt då till skillnad mot när man bor i huset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.