Hej,
Flyttade in i vårt nya hus nu vid årsskiftet.
Kommer tidigare från en 60-tals hus 200kvm med luft/vatten, självdrag & vattenburna radiatorer.
Vårt nya hus är ett Eksjöhus, byggt 05, men totalrenoverat 24, inklusive ny värmepump etc.
Huset är 170kvm, golvvärme nere och radiatorer uppe. Frånluftsvärmepump nibe f370 + spaltventiler (6st nere & 4st uppe)
Jag blir inte riktigt klok på värmen.
Huset upplevs kallt och det blir ett jäkla kallras från ventilerna, känns speciellt i vardagsrum där 3 ventiler är. Känns inte alls trevligt att sitta i soffan trots att kamin är igång och termostat visar 22-24 grader. Jag har stängt till dom lite jämfört med helt öppet (se bilder) annars känns det som att jag likväl kan ha fönstret öppet
Efter dessa få dagar så tycker jag även att förbrukningen är hög, iallafall högre än vårt gamla hus, där jag även hade spabad uppvärmt på 39grader året om.
Kan detta stämma? Är det normalt att fläkthastighet ska vara 75%?
Länkar några bilder på inställningarna till dom som kan detta bättre.
Känns spontant som att tillsatsen går mycket?
Min gamla luft/vatten gick enbart på patron enstaka timmar om året, när det rörde sig ner mot -10.
Tack på förhand
Flyttade in i vårt nya hus nu vid årsskiftet.
Kommer tidigare från en 60-tals hus 200kvm med luft/vatten, självdrag & vattenburna radiatorer.
Vårt nya hus är ett Eksjöhus, byggt 05, men totalrenoverat 24, inklusive ny värmepump etc.
Huset är 170kvm, golvvärme nere och radiatorer uppe. Frånluftsvärmepump nibe f370 + spaltventiler (6st nere & 4st uppe)
Jag blir inte riktigt klok på värmen.
Huset upplevs kallt och det blir ett jäkla kallras från ventilerna, känns speciellt i vardagsrum där 3 ventiler är. Känns inte alls trevligt att sitta i soffan trots att kamin är igång och termostat visar 22-24 grader. Jag har stängt till dom lite jämfört med helt öppet (se bilder) annars känns det som att jag likväl kan ha fönstret öppet
Efter dessa få dagar så tycker jag även att förbrukningen är hög, iallafall högre än vårt gamla hus, där jag även hade spabad uppvärmt på 39grader året om.
Kan detta stämma? Är det normalt att fläkthastighet ska vara 75%?
Länkar några bilder på inställningarna till dom som kan detta bättre.
Känns spontant som att tillsatsen går mycket?
Min gamla luft/vatten gick enbart på patron enstaka timmar om året, när det rörde sig ner mot -10.
Tack på förhand
.
Om man inte är van vid att bo i ett modernt hus med mekanisk ventilation kan det kännas som halv storm och det tar tid att vänja sig. Lite grann kan ni nog sänka fläkten också, särskilt nu på vintern. Men på sommaren kanske man vill ha fläkten högre inställd.
F370 är en frånluftsvärmepump med en ganska liten kompressor som ger ca 2 kW värme. Men den går många timmar per år så besparingen blir ändå ca 8000 - 9000 kWh per år. Kombinerat med ett välisolerat hus kanske årsförbrukningen blir runt genomsnittliga 12000 - 14000 kWh/år.
Vill man öka energibesparingen kan man kombinera F370 med luftluftvärmepump som får värma och kyla en viss del av huset. Att byta till bergvärme lönar sig normalt inte i större delen av landet. Möjligen luftvattenvärmepump om förbrukningen är ovanligt hög. Kanske går det också att byta till den nya sortens starkare frånluftsvärmepumpar.
F370 är en frånluftsvärmepump med en ganska liten kompressor som ger ca 2 kW värme. Men den går många timmar per år så besparingen blir ändå ca 8000 - 9000 kWh per år. Kombinerat med ett välisolerat hus kanske årsförbrukningen blir runt genomsnittliga 12000 - 14000 kWh/år.
Vill man öka energibesparingen kan man kombinera F370 med luftluftvärmepump som får värma och kyla en viss del av huset. Att byta till bergvärme lönar sig normalt inte i större delen av landet. Möjligen luftvattenvärmepump om förbrukningen är ovanligt hög. Kanske går det också att byta till den nya sortens starkare frånluftsvärmepumpar.
Tack för svar, läst i några trådar där du verkar ha koll på läget. Ser inställningarna för övrigt bra ut?J Josth skrev:Om man inte är van vid att bo i ett modernt hus med mekanisk ventilation kan det kännas som halv storm och det tar tid att vänja sig. Lite grann kan ni nog sänka fläkten också, särskilt nu på vintern. Men på sommaren kanske man vill ha fläkten högre inställd.
Bör man ta hit en ventilationare som mäter luftflöden?
måste spaltventilerna stå helt öppna eller hur kan jag förhindra kallraset?
Min mors gamla hjältevadshus hade liknande värmesystem, upplevdes dock inte like dragit. Däremot hade dom ”vanliga” tilluftsdon och inte spaltventiler.
Vad är att ställa ner fläkten ”lite”? 20%?
Du skriver nya sortens värmepump. Den är installerad 2024. Har man satt in en äldre modell?
Ja inställningarna ser normala ut men förstår inte vilken värmekurva som är inställd? Egendefinierad eller en fördefinierad? Luftflödena ska vara kollade i samband med installationen av F370. Man kan hyra luftflödesmätare för en tusenlapp och kontrollmäta själv om man vill. Totala luftflödet ska vara 0,35 lit/s&m2, men man kan minska lite på vintern och öka lite på sommaren om man vill anser jag. Går bra att minska någon enstaka spaltventil vid t.ex. soffan om det känns obehagligt dragigt där men det är också en vanesak att vänja sig vid mekanisk ventilation i huset. Tänkte ni kan prova med t.ex. fläkt 65% nu på vintern. Men kontrollera då att avluftstemperaturen fortfarande är över 0 grader så den inte behöver stanna och avfrosta.
När huset bygdes 2005 fanns i stort sett bara den gamla traditionella sortens frånluftvärmepumpar och energikraven hade ännu inte skruvats åt som de gjorde 2010. Då kom fler nya kraftigare frånluftsvärmepumpar som kyler avluften mer ner till -15 eller -17 och så. Detta kräver en mycket välisolerad avluftskanal. Därför är det inte säkert att de nya frånluftsvärmepumparna går att installera i äldre hus utan att bygga om avluftskanalen vilket kan bli dyrt och kräva mycket arbete beroende på hur den är dragen i huset. Ibland står isoleringsstandarden på husets ventilationsritning så man kan titta där.
När huset bygdes 2005 fanns i stort sett bara den gamla traditionella sortens frånluftvärmepumpar och energikraven hade ännu inte skruvats åt som de gjorde 2010. Då kom fler nya kraftigare frånluftsvärmepumpar som kyler avluften mer ner till -15 eller -17 och så. Detta kräver en mycket välisolerad avluftskanal. Därför är det inte säkert att de nya frånluftsvärmepumparna går att installera i äldre hus utan att bygga om avluftskanalen vilket kan bli dyrt och kräva mycket arbete beroende på hur den är dragen i huset. Ibland står isoleringsstandarden på husets ventilationsritning så man kan titta där.
Okej, jag testar ställa ner fläkt och håller lite koll på avluftningstemp.J Josth skrev:Ja inställningarna ser normala ut men förstår inte vilken värmekurva som är inställd? Egendefinierad eller en fördefinierad? Luftflödena ska vara kollade i samband med installationen av F370. Man kan hyra luftflödesmätare för en tusenlapp och kontrollmäta själv om man vill. Totala luftflödet ska vara 0,35 lit/s&m2, men man kan minska lite på vintern och öka lite på sommaren om man vill anser jag. Går bra att minska någon enstaka spaltventil vid t.ex. soffan om det känns obehagligt dragigt där men det är också en vanesak att vänja sig vid mekanisk ventilation i huset. Tänkte ni kan prova med t.ex. fläkt 65% nu på vintern. Men kontrollera då att avluftstemperaturen fortfarande är över 0 grader så den inte behöver stanna och avfrosta.
Vart kan jag se vilken kurva som är aktiv? Vilken bör den stå på?
Inställningen av värmekurvan görs i meny 1.1 respektive 1.9. Ser lite olika ut beroende på om man har innetemperaturgivare ansluten eller ej. NIBE brukar ange olika utgångsvärden beroende på var man bor i landet men sedan måste man prova sig fram till vilken värmekurva som passar bäst till egna huset. Kan vara typ kurva 10 förskjutning -2, kurva 9, förskjutning -1, kurva 8 förskjutning 0 osv.
Ser ut som TS värmekurva är inställd för radiatorer. Skall den vara det när man har golvvärme på en våning och radiatorer på en annan?J Josth skrev:Inställningen av värmekurvan görs i meny 1.1 respektive 1.9. Ser lite olika ut beroende på om man har innetemperaturgivare ansluten eller ej. NIBE brukar ange olika utgångsvärden beroende på var man bor i landet men sedan måste man prova sig fram till vilken värmekurva som passar bäst till egna huset. Kan vara typ kurva 10 förskjutning -2, kurva 9, förskjutning -1, kurva 8 förskjutning 0 osv.
Ja det är temperaturen till radiatorerna som är styrande för värmepumpen. Sedan har golvvärmen en shunt med cirkulationspump som tar ner framledningstemperaturen i systemet till den som golven ska ha för att det ska bli lagom varmt där.
Jag får lite skorstenseffekt på vintern, där det blåser in via ventilerna nere och ut via ventilerna uppe, i alla fall när det börjar närma sig -10 ute.
Sedan har jag kompletterat min Nibe F370 med en luftvärmepump för att få ned förbrukningen, sparar omkring 5000kWh per år (egentligen mer eftersom jag inte eldar längre).
Sedan har jag kompletterat min Nibe F370 med en luftvärmepump för att få ned förbrukningen, sparar omkring 5000kWh per år (egentligen mer eftersom jag inte eldar längre).
Jag är absolut inget proffs och det ser ut som att du fått en del tips/hjälp, men jag har haft samma problem som du med samma Nibe pump.
Vi tog in en ventilationsfirma som mätte upp luftflödena och justerade in dem. Det visade sig att pumpen tog tillbaks luften från rummen för mkt/snabbt. Samt att fläkten som du har på 75% sänktes betydligt och vi har sedan dess mycket behagligare inne. Ökade även effekten på elpatronen
Temperatur -3 ska motsvara 17 grader då 0 = 20 om jag minns rätt
/145 kvm 1,5 plan, golvvärme nere radiatorer uppe.
Vi tog in en ventilationsfirma som mätte upp luftflödena och justerade in dem. Det visade sig att pumpen tog tillbaks luften från rummen för mkt/snabbt. Samt att fläkten som du har på 75% sänktes betydligt och vi har sedan dess mycket behagligare inne. Ökade även effekten på elpatronen
Temperatur -3 ska motsvara 17 grader då 0 = 20 om jag minns rätt
/145 kvm 1,5 plan, golvvärme nere radiatorer uppe.
Verkligen. Bott med självdrag hela livet köpte sen hus med flvp 30 års åldern. Efter 3 år har jag fortfarande inte vant mig vid det eviga susande och stormandet.😆J Josth skrev:
Väggventilerna har jag inte blivit klok på. Kör alla helt öppna och det funkar. Stänger man ner en borde man väl få tjuvluft? Eller att det går mer i vissa än andra ventiler? Vad är ursprungstanken?
Redigerat: