Var och rengjorde filtret och kikade igenom lite värden samtidigt. Ser då att avluften håller rumstemp. Förvånad snokar jag vidare och ser att elpatronen går. Det är ca 3 grader ute och 21 inne. Inställd temp 23 grader. Tänker att det borde väl vara rimligt att kompressorn går då så flvp inte blåser ut all varm luft utan återvinner värmen? Vad missar jag?
Korrekt, för det hade jag ingen koll på men nu har jag det Avluft har varit hög mest hela tiden de senaste 24h, man kan se 4st väldigt korta dippar där det sjunkit nedåt 3gr. Lyckas inte bifoga skärmdump men det ser i princip inverterat ut mot din och kanske 6-8h mellan dipparna.Cruzze skrev:
Nu sitter jag vid datorn så då kan jag få fram lite mer roliga diagram. Vi har en dygnsinställning där tempen går ner på natten, ökar en skvätt på morgonen och sedan ned igen under dagen när ingen är hemma. Framåt kl14-15 (minns ej exakt) så går tempen upp igen fram till sisådär kl21-22. Det konstiga här tycker jag sker kl15 och kl21 där framledningstempen är hög som förväntat men avluften är också hög, d.v.s. kompressorn går inte men man ser samtidigt att elpatronen går till och från mest hela tiden.
Lite udda uppvärmningsystem i huset också. FLVP är kopplad mot en Alig VB250 via radiatorkretsen. Alig blåser genom sitt vattenbatteri till kanaler som är ingjutna i golvet och mynnar i alla rum. Skall rensa alla kanaler och byta filter i Alig ikväll eller imorgon och se om det påverkar. Känns dock långsökt.
Lite udda uppvärmningsystem i huset också. FLVP är kopplad mot en Alig VB250 via radiatorkretsen. Alig blåser genom sitt vattenbatteri till kanaler som är ingjutna i golvet och mynnar i alla rum. Skall rensa alla kanaler och byta filter i Alig ikväll eller imorgon och se om det påverkar. Känns dock långsökt.
Redigerat:
Ok, ja då borde det egentligen inte vara fel på kompressorn. Kan det vara någon avfrostningsfunktion som träder in? Litet luftflöde genom den? Annars borde kompressorn som sagt gå non-stop nu när det blivit kallare ute. Gränsen brukar gå vid ca 6 °C när den börjar gå hela tiden.
Ska köra ett rejs sedan med rengöring av alla kanaler. Hoppas att det kan hjälpa.
Avfrostningen vette tusan, kräver inte det att det är negativ temp på avluften för att det ska behövas? Dessutom borde väl det gå ganska fort och inte kräva flera timmar med 22gr på avluft.
Avfrostningen vette tusan, kräver inte det att det är negativ temp på avluften för att det ska behövas? Dessutom borde väl det gå ganska fort och inte kräva flera timmar med 22gr på avluft.