Hej! Jag bor i ett tegelhus på ca 150kvm byggt 1964 syd om Stockholm. Är nyinflyttad så det är första vintern och huset.
Har 2 glas fönster och är ganska utsatt för vinden. För några dagar sedan gick frånluften under 16 grader så kompressorn la av och tillsatsen gick igång medan jag var bortrest. Hade inte detta problem vid -8 utomhus men nu när det låg runt -2 gick det inte tydligen. Har radiatorer i hela huset samt golvvärme och nytt 3glas fönster badrum.
Nu när bara tillsatsen går fårnjag inte upp värmen och radiatorernanär bara ljumna. Har testat lite olika inställningar över dom senaste dagarna med hjälp av detta forum men inget verkar riktigt fungera. Igårkväll var fl temp uppe och nosade på 36°c och frånluften på 16,7°c. Men efter natten ligger det runt 30°c respektive 15°c ish. Är det möjligt att pressa tillsatsen så att man får upp en bra grundtemp i huset? Har spotpris på elen så kvällen blir ett billigt tillfälle för detta.
Är som sagt helt ny på detta så kom gärna med synpunkter på inställningar m.m.
Huset är ett dödsbo så vet inte om farbrorn petat speciellt mycket på pannan. Bifogar lite bilder. Hojta gärna om ni ser något som inte stämmer/bör ändras!
Allt gott!

• Display på värmepump med temperaturinställningar och ikoner för inomhusklimat och varmvatten, temperatur visas som 2°C och 38°C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på värmepump visar "serviceinfo", "kompressorinfo", låg frånluftstemp, "tillsatsinfo" 2.9 kW; har rött ljusindikator och knappar.
    Skapa konto
  • Display på värmepump visar olika temperaturer, inklusive framledningstemp. 30,2°C, returledningstemp. 28,7°C och rumstemp. 1°C, ingen extern justering aktiverad.
    Skapa konto
  • Bild på en kontrollpanel med servicemeny som visar status för intern tillsats, max effekt, säkringsstorlek och strömvärden för L1, L2 och L3.
    Skapa konto
  • Display av värmepumpens kontrollpanel med temperaturer: förångare 16.0°C, frånluft 14.9°C, avluft 16.0°C, kompressorgivare 30.9°C, elpatrongivare 33.3°C.
    Skapa konto
  • Närbild på en värmepumpens kontrollpanel som visar olika temperaturer i systemet, inklusive varmvattentemperatur och fläktinställningar.
    Skapa konto
  • Display av inställningar för inomhusklimat på en värmepump, med alternativ för temperatur, ventilation och schemaläggning.
    Skapa konto
  • Digital display som visar värmekurva och inställningstemperatur för ett uppvärmningssystem i ett hus.
    Skapa konto
Värmekurvan ser helt fel ut. Ser inte vilken inställning du har. Ändra till kurva 10 och -2 i justering.

• Gilla
Liljenator
  • Laddar…
Hej! Missade att den blev suddig, såhär ser det ut!

• Värmepumpsdisplay visar värmekurva och temperaturinställningar med OK-knapp och kontrollhjul nedanför.
    Skapa konto
L Liljenator skrev:
Hej! Missade att den blev suddig, såhär ser det ut!
Måste säga att framledningstemp på 48 känns högt. I manualens exempel så är den 41 grader med 9/0.
Vad blir den om du ändrar till -2 i kurvjustering?
Sedan är ju märkligt att pumpen önskar 49 grader i framledning men den lägger sig inte på max i eltillsats trots att framledningen bara ligger på 30 grader. Har du tittat vilka larm som ligger eftersom statuslampan visar rött?
@Josth kan detta bra.
Diagram av värmekurva med inställningsområde 0-15 och fabriksåterställning 5. Framledningstemp visas som kurva från utemp 0 till 50 grader.
Skapa konto

Så ser den ut då, ser lite bättre ut. Enda larmet jag har är att framledningen är låg. Till följd av att kompressorn lagt av då innertemp gick under 16°c antar jag! Men blir svårt att få upp temp på radiatorer och hus igen när pannan inte vill trycka upp värmen🙄

• Display av värmepanna som visar värmekurva och temperaturinställningar, framledningstemperaturen är markerad.
    Skapa konto
L Liljenator skrev:
Så ser den ut då, ser lite bättre ut. Enda larmet jag har är att framledningen är låg. Till följd av att kompressorn lagt av då innertemp gick under 16°c antar jag! Men blir svårt att få upp temp på radiatorer och hus igen när pannan inte vill trycka upp värmen🙄
Det där ser vettigare ut!
Återställde du larmet?

K Kane skrev:
Det där ser vettigare ut!
Återställde du larmet?
Fick starta om pannan för att det skulle försvinna... nu går allt som det ska trots att luften bara var 16,3. När jag startade om pannan häromdagen fick jag samma larm varje gång efter några minuter(gissar på att frånluften var ännu kallare då?)
Tillsatsen jobbar nu på 4,6kW tillsammans med kompressor och siffrorna ser mycket bättre ut. Nåja får kanske ta och fundera över hur man ska förebygga detta nästa gång kylan kommer och spotpriset ligger på 10kr🥶 Uppskattar hjälpen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.