Har fått en offert enligt rekommendation från en på Nibe direkt som föreslog denna kombination till mig. Tyckte att det lät lite med 6kw men han menade att det är absolut mest optimalt med tanke på gångtider etc etc att köra den.
Då har han räknat på 230kvm boyta (faktiskt storlek är 200m2 + 40m2 garage med lägre temp).

Någon som har synpunkter?

Nybyggt hus med golvvärme uppe och nere. Räknat på energiåtgång 45w/kvm. En 8kw menade han var överdimensionerad och risken var som sagt många driftstopp och av erfarenhet även driftsstörningar av den anledningen.
En annan förståsigpåare sa till mig att en 8kw och en acc-tank kunde vara en bra lösning. Vad vinner jag på det i så fall, gentemot den mindre pumpen och utan acc-tank?

Ingen?

tycker en 6:a låter klent. hur många kW ger den vid 5-10 minusgrader?
den ger j tydligen 6,5kW vid 7+ men det är enda upgiften jag hittar.

om fu kör med FTX ventilation så funkar det säkert, men kör du mer ren frånluft lär det inte räcka

Tyckte också det lät klent. Men vad ska en annan (som varken är påläst eller kunnig) säga? Han var helt och hållet införstådd på hur mitt hus ser ut och alla förutsättningar. Han var väldigt bestämd på att 6kw-pumpen var rätt.

Nu står den på plats, ej igångkörd, så vi får väl se hur det går när den gått ett tag....

imported_Anders_S skrev:
Tyckte också det lät klent. Men vad ska en annan (som varken är påläst eller kunnig) säga? Han var helt och hållet införstådd på hur mitt hus ser ut och alla förutsättningar. Han var väldigt bestämd på att 6kw-pumpen var rätt.

Nu står den på plats, ej igångkörd, så vi får väl se hur det går när den gått ett tag....
vilken den lägsta utetemperaturen som värmepumpen fungerar vid, är. Och vilken avgiven effekt och värmefaktor pumpen har vid denna temperatur. Dessa siffror kan man lämpligen föra in tillsammans med lite uppgifter om huset på www.energiberakning.se. Då får man en beräkning av täckningsgrad och energibesparing. Man kan därefter välja "kalkyl" för att få reda på lönsamheten. En mindre VP kostar mindre men ger en lägre täckingsgrad. Det är alltid lättare att få en mindre (kW) värmepump lönsam. Men man kanske inte utnyttjar hela husets besparingspotential om man väljer för liten VP. Om man däremot väljer för stor värmepump är risken att det högre priset äter upp en del av den i och för sig något större besparingen.
Detta är inget som en normal människa klarar att räkna ut i huvudet. Det får datorn göra.

Den största besparingen har aldrig eller var aldrig min fråga till killen på Nibe. Jag har dessutom inget att "bespara" emot då jag bygger nytt, min förfrågning var vilken som ger den lägsta driftskostnaden oberoende av tidsperspektivet. En större pump skulle inte ge lägre driftskostnad enligt honom, däremot skulle jag kunna få en massa onödiga driftstopp och ev driftstörningar med en större pump.
Återigen, enligt honom.

Du har rätt i det att när man inte har något hus så har man inget att spara. Men så fort huset är klart och man behöver värma det så kan man välja olika sätt. Ett nytt hus idag skall klara sig med 110 kWh/m2 och år för värme, ventilation och varmvatten, i södra Sverige. Det betyder 22000 kwh för din del. Det kan väl kosta 22 - 25000 kronor för ett år om man använder el. När man väl har konstaterat detta kan man fundera på om man skall köpa en värmepump. Här ser jag just nu två vägar, en för dig och en för installatören. Installatören har rätt i att man skall undvika start och stopp alltför ofta, för det sliter på motorn och kontaktorer. Han vill undvika att reparera den under garantitiden. Och om jag nu får vara lite drastisk skulle man kunna säga så här för att glädja installatören: "Vi låter en varmvattenkran stå öppen hela året om. Då får vi garanterat långa gångtider. Faktum är att pumpen inte kommer att stanna en enda gång. Då kommer pumpen att hålla länge".
Men, (och nu till din väg) det blir ju lite dyrt att bara köra ut merparten varmvatten i avloppet. Alltså vill du spara energi för att det inte skall bli för hög elräkning. Men eftersom värmepumpsinstallationen inte heller är gratis så får man väga samman dess kapitalkostnad med elkostnad och värmefaktor så det blir så lönsamt som möjligt.
Vanligtvis är en större värmepump dyrare. Men besparingen blir inte dubbelt så stor om man tar en dubbelt så stor värmepump. Detta får man räkna ut med hjälp av husets effektbehov, värmepumpens effekt och värmefaktor. Det är normalt mindre ekonomisk risk om man köper en för liten värmepump jämfört med en för stor. Normalt väljer man en mindre och kompletterar med el när värmepumpen inte räcker till. Men om man måste använda för mycket el så minskar dessvärre lönsamheten. Detta är en balansgång som man måste känna till för att hamna rätt. (Och det gäller således även gångtiderna.). I ditt fall bedömer (beräknar) jag husets effektbehov till ca 12 kW. Om värmepumpen ger 6 kW vid +7 grader kan den vara lite snålt dimensionerad. Men om priset är normalt har den goda förutsättningar att bli lönsam - jämfört med om huset värms med exvis vattenburen el.

Redigerat:
Det är mycket möjligt att du har rätt. Jag har ju inga motargument eftersom jag inte kan något. :)
Min installation är i princip gratis (genom kontakter) så det argumentet har inte funnits med i bilden.
Min enkla fråga till teknikern på Nibe (observera ej försäljare eller installatör), var vilken som gav mig lägst driftskostnad. Obevekligt den lilla var svaret.
När jag kört igång kommer jag med svar hur förbrukningen ser ut, säger kanske inget om vad den annars skulle varit men man kanske får ett hum om det är bra eller dåligt.
:)
Tack för dina svar hur som helst !

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.