Hej!
Jag bor i ett relativt nybyggt hus från 2016 som jag har problemet med ställa in värmen och garaget håller 23-25grader & inför kommande vinter med dess elpriser blir det mindre kul...

I huset finns bergvärmepumpen Nibe F1245 och termotech ICR8 och XCR-A termostater.
i garaget som är det "akuta" problemet så är det termotech icr8 och XCR-A termostater, är vattenburen golvvärme med klinkers.

Åven fast jag sätter termostaten på minsta möjliga så fortsätter det att vara varmt i garaget och H/C lampan lyser rött konstant.
Jag provade och plocka bort täcklocket på termostaten och klickade på synk-knappen då började 3 kanaler på ICR8 att blinka 1 blinka grönt och 2 blinkar rött.

Inga ställldon är uppmärkta till var de går, finns det något knep för att ta reda på detta?

Kan ta bilder osv om någon vänlig själ kan tänka sig att hjälpa till :)

kisumisu
Nu orkar jag tyvärr inte läsa alla inlägg. Men väldigt många verkar ha "smarta hem". Hur har ni gjort dem smarta? Bor ni nybyggd villa där allt styrs av appar?

Jag förstår att billaddning styrs via Smart via Easy när den är pairad mot Tibber.

Man kan köra manuellt (att vara vaken på natten) eller med timer Diskmaskin, Torktumlare, Tvättmaskin....

Jag har på Tibber valt att vi har bergvärme, men sen blir man tipsad om tillbehör till direktverkande el element och en Pulse P1?
Men enbart en Pulse P1 kan man väl inte styra individuella apparater?

Jag har en Nibe pump, men den verkar kräva någon extra tjänst för att fungera ihop med Tibber??

Ser dock i värmepumpen att man kan göra schemor utan att behöva ha den uppkopplad?....hur har ni andra gjort? Någon annan som äger en Nibe värmepump och har Tibber?

Summa summarum verkar nästan allt kräva smarta apparater som i sin tur tvingas till olika (betal?) tjänster! Så frågan är blir timpris i slutändan så billigt om man vill ha det automatiserad?? 30kr hit, 20kr dit, 40kr där.....tillslut är man uppe i flera hundra per månad bara på dessa tjänster som ska hålla koll på elpriset och styra??
Men så är kanske framtiden att även en diskmaskin snart kräver ett abbonemang hos tillverkaren :thinking: räcker inte att man en gång köpt produkten....:thumbdown::poop: hoppas det kommer tillverkare som kör opensource i så fall så man kan själv vara chefen över dessa inställningar....!!

Redigerat:
Hmm.. tror du svarat i fel tråd.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
S Sigge019 skrev:
Hmm.. tror du svarat i fel tråd.
Sorry! Tack för att du svarade, forumet är lite märkligt ibland när man får upp andra trådar på samma sida.

Ps. Går ej ta bort och har nu postat i rätt tråd "förberedelse för kärvt elvinter".

• Gilla
Sigge019
  • Laddar…
Vad står det i menyn på värmepumpen då, är framledningen varm ut på systemet, är kurvlutning fel ställd. Känns ju konstigt att vp skickar ut värme nu mitt i sommaren om m
an inte bor typ i nordligaste Lappland
Edit: nu ser jag att det är i garaget som du tycker att det är för varmt... det var inte som jag trodde att det var allmänt varmt överallt...

V Vector skrev:
Vad står det i menyn på värmepumpen då, är framledningen varm ut på systemet, är kurvlutning fel ställd. Känns ju konstigt att vp skickar ut värme nu mitt i sommaren om m
an inte bor typ i nordligaste Lappland
Edit: nu ser jag att det är i garaget som du tycker att det är för varmt... det var inte som jag trodde att det var allmänt varmt överallt...
Bor i 019-området :) Örebro.
Huset var ojämt varmt i vintras, ,men garaget är de störa problemet.
Ska jag ta lite bilder?

20220817191955-85.230.121.92.JPEG

20220817192201-85.230.121.92.JPEG

20220817192254-85.230.121.92.JPEG

20220817192320-85.230.121.92.JPEG

20220817192404-85.230.121.92.JPEG 20220817192439-85.230.121.92.JPEG 20220817192502-85.230.121.92.JPEG 20220817192518-85.230.121.92.JPEG 20220817192535-85.230.121.92.JPEG

Nu på sommaren så kan det väl vara bara att det har varit varit varmt ute som gör att det blir varmt i garage. Inställningarna ser ju okej ut så det även om man kan försöka sänka den kurvlutning som går till golvvärmen å se om komforten inte försämras. Sen då är det väl bara att försöka få ordna ställdonen på golvvärmen eller strypa det på annat sätt

• Gilla
Sigge019
  • Laddar…
V Vector skrev:
Nu på sommaren så kan det väl vara bara att det har varit varit varmt ute som gör att det blir varmt i garage. Inställningarna ser ju okej ut så det även om man kan försöka sänka den kurvlutning som går till golvvärmen å se om komforten inte försämras. Sen då är det väl bara att försöka få ordna ställdonen på golvvärmen eller strypa det på annat sätt
V Vector skrev:
Tack för svaret, har du bra koll på Termotech ? tänkte om en bild på uppsättningen i garaget kunde avslöja något fel..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.