Hej på er.
Jag har stökat på med pumpen några dagar utan att få till det så jag prövar här.

Huset är ett enplanshus på ca 100 kvm. Vattenburen golvvärme i huset.
Pumpen är en nibe f1245-6 från ca 2016.

Pumpen är installerad i ett uppvärmt utehus där även vattnet kommer in från egen brunn.

Så till problemet : härom kvällen ställde jag upp pumpen två grader. På morgonen var det kalla golv och svinkallt i huset. Pumpen gav larmet högtryckslarm (50).
Jag har nu rengjort filtret, luftat systemet i omgångar. Jag har fått ut mycket luft. Första dagen larmade pumpen två ggr till och jag luftade vid flera tillfällen. Jag har även fått TP (52) vilket borde vara logiskt då HP(50) löst ut.

Pumpen gick sen felfritt i ca 24h och vattnet cirkulerade fint. Knappt någon luft kvar i systemet.
Nu slår HP(50) ifrån igen varpå ingen luft knappt kommer ut. Det verkar som att BP värmer vattnet till slingorna fint men får inte ut det i systemet då det står helt still. Jag har åter kollat filtret som är rent.

Jag har öppnat alla termostater och kollat så att dessa inte sitter fast.

Vad tror ni?

Inget flöde över VP, den blir inte av med värmen. I dessa fall när allt är rengjort så finns det 2 saker kvar.
Cirkpumpen snurrar dåligt, är det typ variabel fart från VP:s dator. Ska gå konstant
Har du slangar från VP ut, så kan dom vara igensatta av skit, som rost och magnetit, då blir det inte mycket till hål i dom, som flödet kan gå igenom.

Bilder på hur värmepumpen är inkopplad, bilder på golvvärmefördelar(en/na) underlättar.

Har du termostater och ställdon på golvvärmeslingorna?

Prova med att ta bort alla ställdonen.

T
Vad har du för temperatur över golvvärmen vid värmedrift ?

J jonaserik skrev:
Inget flöde över VP, den blir inte av med värmen. I dessa fall när allt är rengjort så finns det 2 saker kvar.
Cirkpumpen snurrar dåligt, är det typ variabel fart från VP:s dator. Ska gå konstant
Har du slangar från VP ut, så kan dom vara igensatta av skit, som rost och magnetit, då blir det inte mycket till hål i dom, som flödet kan gå igenom.
Tack för svaret 👍
Jag kan inte hitta någon info i displayen om cirkulationspumpens funktion eller om man kan ställa farten på den manuellt.

När jag luftar systemet så är det en del magnetit/rost i vattnet. Däremot så flödade systemet riktigt bra under 24h igår(vid luftningarna innan så fanns det också magnetit i vattnet) och nu kommer det ingenting så jag antar att det inte satt igen sig på den tiden!?

Kan man ställa cirkulationspumpens hastighet manuellt på denna modell eller på något annat sätt testa dens funktion?
Jag hittar ingen info om det vare sig i manualen, installationshandboken eller här på forumet.
Tacksam för svar

J Jonas09 skrev:
Tack för svaret 👍
Jag kan inte hitta någon info i displayen om cirkulationspumpens funktion eller om man kan ställa farten på den manuellt.

När jag luftar systemet så är det en del magnetit/rost i vattnet. Däremot så flödade systemet riktigt bra under 24h igår(vid luftningarna innan så fanns det också magnetit i vattnet) och nu kommer det ingenting så jag antar att det inte satt igen sig på den tiden!?

Kan man ställa cirkulationspumpens hastighet manuellt på denna modell eller på något annat sätt testa dens funktion?
Jag hittar ingen info om det vare sig i manualen, installationshandboken eller här på forumet.
Tacksam för svar
Foto på din pump är bra, är det en av äldra format, så är det ett litet vred på kopplingsboxen med markering 1 - 2 - 3. Den sitter säkert bakom fråntplåten i den nedre delen på VP och gar ingen isolering på sig.

J jonaserik skrev:
Foto på din pump är bra, är det en av äldra format, så är det ett litet vred på kopplingsboxen med markering 1 - 2 - 3. Den sitter säkert bakom fråntplåten i den nedre delen på VP och gar ingen isolering på sig.
Här är några bilder. Jag har inte lyckats hitta cirkulationspumpen, däremot så har jag inte kollat bakom isoleringen heller.

• Värmepump av märket NIBE i ett hem, delvis skymd av isolering, med rör synliga ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • NIBE F1245 värmepump, framsida med styrenhet och isolering synlig.
    Skapa konto
  • Värmepumpens insida med rör och ledningar synliga, märkt NIBE. Cirkulationspumpen har inte identifierats ännu.
    Skapa konto
Demmpa Demmpa skrev:
Bilder på hur värmepumpen är inkopplad, bilder på golvvärmefördelar(en/na) underlättar.

Har du termostater och ställdon på golvvärmeslingorna?

Prova med att ta bort alla ställdonen.
Hej. Tack för svar.
Det sitter termostater med ställdon på slingorna. Jag har tagit av dom och sedan "masserat" nipplarna till och från. En nippel kärvar lite men är i öppet läge.

T tobbetk skrev:
Vad har du för temperatur över golvvärmen vid värmedrift ?
Hej.
Jag är osäker på hur jag hittar den tempen. Är det inne i någon av serviceinfo sidorna på pumpen?

Både KB - pump och VB - pump sitter bakom plåten i nerderkant på sista fotot. sidan 14 manualen.
I manualen sidan 35 så finns det beskrivning för köldbäraren KB
i manualen sidan 36 så finns det beskrivning för värmebäraren VB
Se till att VB-pumpen går konstant, är det % på inställning så sätt den på min 50 %
Har du den, annars finns den här https://www.nibe.eu/assets/documents/17392/331483-1.pdf

J jonaserik skrev:
Både KB - pump och VB - pump sitter bakom plåten i nerderkant på sista fotot. sidan 14 manualen.
I manualen sidan 35 så finns det beskrivning för köldbäraren KB
i manualen sidan 36 så finns det beskrivning för värmebäraren VB
Se till att VB-pumpen går konstant, är det % på inställning så sätt den på min 50 %
Har du den, annars finns den här [länk]
Tack!! Den manualen verkar inte vara samma som den jag fått med pumpen. Denna verkar stämma bättre 🤔👍

Däremot så får jag inte ändra procenten på hastigheten som det framgår på sid 49 i manualen ( som sid 36 hänvisar till).
När jag ställer in driftläge på manuellt så får jag enbart valen enligt bild.
Men, jag hör hur cirkulationspumpen snurrar när jag klickar i manuellt 👍

• Skärm på cirkulationspump med val för driftläge: auto, manuellt, endast tillsats. Alternativ för tillsats och värme är förbockade.
    Skapa konto
Du får öppna plåten nertill och se hur många kablar det är anslutet till pumpen, med variabel så är det 2 st och fast 1 st. I övrigt så ska den nog gå nu med konstant fart. Har inte den typ av VP, bara en dum som går som en Duracellgubbe, med pumpar på utsidan separat och konstant

J jonaserik skrev:
Du får öppna plåten nertill och se hur många kablar det är anslutet till pumpen, med variabel så är det 2 st och fast 1 st. I övrigt så ska den nog gå nu med konstant fart. Har inte den typ av VP, bara en dum som går som en Duracellgubbe, med pumpar på utsidan separat och konstant
Ja nu verkar den gå konstant 👍. Tack för hjälpen för nu. Får se hur länge den snurrar 😊

• Cirkulationspump installerad och inkopplad med elsladdar, synliga slangar och kopplingar.
    Skapa konto
  • Cirkulationspump från Grundfos med anslutningar, installerad och i drift.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.