Har en Nibe f110. Endast varmvatten, har fjärrvärme till radiatorerna.

Jag har ekonomiläge på, går elpatronen igång även om jag har den inställningen? Vi har aldrig märkt av någon brist på varmvatten, tänker att det kanske borde ske vid den inställningen?

Kan jag stänga av att elpatronen går alls på ekonomiläge i såna fall? Misstänker att den går ändå under de kallare månaderna, eller varför ökar förbrukningen då? Kan inte se när den gått igång, endast att den har varit i bruk 66 timmar (sen april 2023 då vp installerades) är dom 66 timmarna endast för höjningen som sker var 14e dag? Är det mycket?

Läser på forumet om att sänka inställningarna för starttemperatur, starttemperaturen är idag ursprungliga 45grader. Ska jag sänka den? Vad innebär det? I displayen sen jag att det oftast står att tempen är 46-47 grader.

Jag bytte från en 20 år gammal IVT-frånluftsvärmepump till den här, men ingen skillnad har skett i elförbrukningen. Känns som bortkastad pengar.
 
Redigerat:
Varför trodde du elförbrukningen skulle minska när du bytte från IVT till NIBE? Frånluftsvärmepump som frånluftsvärmepump... Skillnaden blir om man byter från den traditionella typen av frånluftsvärmepumpar till den nya kraftigare sorten med mer än dubbelt så hög effekt.
 
K Karstensson skrev:
Har en Nibe f110. Endast varmvatten, har fjärrvärme till radiatorerna.

Jag har ekonomiläge på, går elpatronen igång även om jag har den inställningen? Vi har aldrig märkt av någon brist på varmvatten, tänker att det kanske borde ske vid den inställningen?

Kan jag stänga av att elpatronen går alls på ekonomiläge i såna fall? Misstänker att den går ändå under de kallare månaderna, eller varför ökar förbrukningen då? Kan inte se när den gått igång, endast att den har varit i bruk 66 timmar (sen april 2023 då vp installerades) är dom 66 timmarna endast för höjningen som sker var 14e dag? Är det mycket?

Läser på forumet om att sänka inställningarna för starttemperatur, starttemperaturen är idag ursprungliga 45grader. Ska jag sänka den? Vad innebär det? I displayen sen jag att det oftast står att tempen är 46-47 grader.

Jag bytte från en 20 år gammal IVT-frånluftsvärmepump till den här, men ingen skillnad har skett i elförbrukningen. Känns som bortkastad pengar.
Kan man styra så att elpatronen endast går in vid låga temperaturer? Typ under nollan?
 
Skrev fel först. Därav ändringen.

Har läst igenom men hittar bara att man kan koppla bort elpatronen helt. Känns dumt om den skulle behövas.
Men som jag skrev har den bara använt tillsatsen 66 timmar, vilket inte känns så mycket för lite mer än 1 år där en kall vinter är inräknad. Blir väl inte mer än under 100 kWh den har använt för 1 år+.

Försöker se varför förbrukningen av el ökar så mycket på vintern när det endast är tappvarmvattnet som styrs av värmepumpen. De där 100 kWh gör ju inte så mycket på 1 år.
 
Det krävs lite mer energi på vintern att värma varmvattnet eftersom vattnet som då kommer från vattentornet är ganska mycket kallare än på sommaren. Men det är ju bra när den klarar nästan allt med bara kompressorn. Sedan kanske det finns elektrisk golvvärme och handdukstork i t.ex. badrum som drar el på vinterhalvåret? Frostskyddskabel i tappvattenröret?
 
J Josth skrev:
Det krävs lite mer energi på vintern att värma varmvattnet eftersom vattnet som då kommer från vattentornet är ganska mycket kallare än på sommaren. Men det är ju bra när den klarar nästan allt med bara kompressorn. Sedan kanske det finns elektrisk golvvärme och handdukstork i t.ex. badrum som drar el på vinterhalvåret? Frostskyddskabel i tappvattenröret?
Nej vi har inget sånt.
Hur räknar man på hur mycket kompressorn förbrukar? Är inte kunnig inom det här..
Vår normala elförbrukning nu under sommaren är runt 3-400 kwh/månad och under vintern kanske 7-750 kWh/månad
 
Ungefärligt säger man att en familj på 4 personer förbrukar varmvatten som dragit 4500 kWh att värma upp. Har man värmepump som värmt upp största delen så räknar man att kompressorn dragit 1500 - 2000 kWh för att producera 4500 kWh varmvatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.