995 läst · 3 svar
995 läst
3 svar
Nibe EVC 13 - Lufta systemet, jobbigt ljud i elementen
Hej gott folk! Jag är ny och grön på det här med pannor och har precis blivit ägare av en Nibe EVC 13. Igår var jag sjukt stolt för att jag luftat alla element, stängt av pannan och sett till att fylla på så att trycket blev 1,3 som det stod i bruksen. Men så fick jag lite bakläxa av mina föräldrar som tyckte att man skulle låta pannan vara igång när man gör detta och i och med att jag hör ett susande i elementen tänkte jag att det nog vore en bra idé att lufta pannan. Så jag stängde INTE av pannan och fyllde på lite extra vatten och sedan skulle jag öppna säkerhetsventilen FÖRSIKTIGT som det stod i bruksen. Men herre min skapare, slangen som är kopplad till säkerhetsventilen for omkring och sprutade ner hela pannrummet, inklusive mig. Där stod jag och försökte febrilt få stopp på en sprutande och fräsande slang. Något pulshöjande såhär på kvällskvisten.
Jag misstänker att jag råkade vrida ventilen för mycket så att den stannade i öppet läge. Trycket är nu lite under 1,5 vilket jag antar är helt okej. Men frågor uppstår. Kan jag ha skadat pannan? Att den inte bara spolade ut en massa vatten utan "sköt" omrking antar jag beror på att det faktiskt är/var luft i systemet. Borde jag upprepa proceduren men stäng av pannan först?
Bruksanvisning är lite dum där att den har samma kapitel för första påfyllningen och vanlig avluftning. Så för mig som är grön på området blir det förvillande.
Jag misstänker att jag råkade vrida ventilen för mycket så att den stannade i öppet läge. Trycket är nu lite under 1,5 vilket jag antar är helt okej. Men frågor uppstår. Kan jag ha skadat pannan? Att den inte bara spolade ut en massa vatten utan "sköt" omrking antar jag beror på att det faktiskt är/var luft i systemet. Borde jag upprepa proceduren men stäng av pannan först?
Bruksanvisning är lite dum där att den har samma kapitel för första påfyllningen och vanlig avluftning. Så för mig som är grön på området blir det förvillande.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 669 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 669 inlägg
Jag har också vridit på säkerhetsventilen en gång i tiden, på rekommendation. Efter det slöt den inte tätt. Ny säkerhetsventil var inte gratis, men jag beställde en. Det tog några dagar innan den kom och under den tiden slutade det droppa så sen nya ventilen ligger kvar i kartongen... Har du tur så tätar den efter ett tag.Filikun skrev:Hej gott folk! Jag är ny och grön på det här med pannor och har precis blivit ägare av en Nibe EVC 13. Igår var jag sjukt stolt för att jag luftat alla element, stängt av pannan och sett till att fylla på så att trycket blev 1,3 som det stod i bruksen. Men så fick jag lite bakläxa av mina föräldrar som tyckte att man skulle låta pannan vara igång när man gör detta och i och med att jag hör ett susande i elementen tänkte jag att det nog vore en bra idé att lufta pannan. Så jag stängde INTE av pannan och fyllde på lite extra vatten och sedan skulle jag öppna säkerhetsventilen FÖRSIKTIGT som det stod i bruksen. Men herre min skapare, slangen som är kopplad till säkerhetsventilen for omkring och sprutade ner hela pannrummet, inklusive mig. Där stod jag och försökte febrilt få stopp på en sprutande och fräsande slang. Något pulshöjande såhär på kvällskvisten.
Ja alltså den är tät nu, och systemet snurrar på om än med lite högt tryck. Jag undrar mer om jag borde stänga av systemet och försöka lufta alla element och fylla upp igen? Vill få bort det där ljudet från elementen, som att någon spolar lite vatten hela tiden.Fairlane skrev:Jag har också vridit på säkerhetsventilen en gång i tiden, på rekommendation. Efter det slöt den inte tätt. Ny säkerhetsventil var inte gratis, men jag beställde en. Det tog några dagar innan den kom och under den tiden slutade det droppa så sen nya ventilen ligger kvar i kartongen... Har du tur så tätar den efter ett tag.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 669 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 669 inlägg
Jag kan inte tro att du förstört pannan.
Gällande om cirkulationspumpen ska vara på eller av när man luftar elementen har jag hört båda varianter. Jag tror båda varianter fungerar. Är det något speciellt element du misstänker har luft så lufta det.
Gällande om cirkulationspumpen ska vara på eller av när man luftar elementen har jag hört båda varianter. Jag tror båda varianter fungerar. Är det något speciellt element du misstänker har luft så lufta det.