Hej,
Jag har en EVC 13 Elpanna från 2015 som jag tänkte installera i fritidshus. När den nu är inkopplad och ska fyllas på så läcker det runt "locket" på värmepatronen. Har försökt ta loss patronen men det verkar som om bultarna/gängorna har blivit lite böjda och att det därför inte går att dra ut patronen mer än några mm. Misstänker att det kan ha funnits vatten kvar i den när den stod "avställd" i ouppvärmt utrymme förra vintern. Och att den då har frusit och "sprängt ut" patronen så att gängorna böjts. Frågan är om det skulle gå att böja tillbaka gängorna för att få loss patronen och sedan montera tillbaka igen med ny packning? Eller är det inte möjligt att få tätt efter deformationen? Eller kan jag räkna med att även patronen frusit sönder? Någon som har erfarnheter av liknande?
Jag har en EVC 13 Elpanna från 2015 som jag tänkte installera i fritidshus. När den nu är inkopplad och ska fyllas på så läcker det runt "locket" på värmepatronen. Har försökt ta loss patronen men det verkar som om bultarna/gängorna har blivit lite böjda och att det därför inte går att dra ut patronen mer än några mm. Misstänker att det kan ha funnits vatten kvar i den när den stod "avställd" i ouppvärmt utrymme förra vintern. Och att den då har frusit och "sprängt ut" patronen så att gängorna böjts. Frågan är om det skulle gå att böja tillbaka gängorna för att få loss patronen och sedan montera tillbaka igen med ny packning? Eller är det inte möjligt att få tätt efter deformationen? Eller kan jag räkna med att även patronen frusit sönder? Någon som har erfarnheter av liknande?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västra Götaland
· 2 955 inlägg
Varför böjer du inte tillbaka bultarna lite med en polygrip så att du kan få ut elpatronen och byta packningen ? Anta det bästa, innan du förebereder dig på det värsta.
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Tack, jag försökte böja tillbaka bultarna men det var svårt att komma åt på ett bra sätt. Tänkte prova med att skruva på en lång skarmutter med en bult i andra änden så att det blir lite hävstång. Ny packning beställd idag.I InsidersUnited skrev:
Har varit på plats i helgen och lyckades böja bultarna och få loss elpatronen. Det visade sig att "locket" deformerats rejält trots att det ser väldigt kraftigt ut. Ny elpatron är beställd så får vi se om det räcker...
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västernorrland
· 10 859 inlägg
Vatten expanderar tyvärr lika överallt så risken är nog överhängande att det är nå mer som är skadat.........Det är inte så att löst skruvade detaljer blir nå säkerhetsventiler utan fryser det så spelar det ingen roll..........
Medlem
· Västra Götaland
· 2 955 inlägg
Den där såg inge bra ut. Funderar på om det går att klippa till en egen tjockare packning av exvis en gammal gummibilmatta. En tjockare packning tar bättre upp ojämnheter.
Tack för tipset med tjock packning men tror dessvärre att locket är lite för deformerat. Har fått tag i en lätt begagnad likadan panna för mindre pengar än en ny patron kostar. Så nu kommer jag att byta ut hela pannan istället för att byta patronen och ändå inte veta om något mer frusit sönder (som Stefan1972 var inne på).
Som sagt, tack för tipsen!
Som sagt, tack för tipsen!
Produkter som diskuteras i tråden