Hej!

Någon som är bra på denna panna? Det börjar bli kyligt och jag startade upp pannan inför vintern och den snurrar på som vanligt. Det är lite konstigt för efter ca en timme så kände jag på elementet på grabbens rum och det började bli ljummet. Vad bra, då funkar det som det skall. Men ett tag senare så kände jag igen och då var det kallt. Kalla element i alla rum. Jag går ner och kollar pannan och framledningstemperaturen står på 22 grader. Cirkulationspumpen är varm och go, men det är kall ledning före och efter. Pumpen är väl bara varm pga förluster antar jag.

Vad kan ha hänt? Har elpatronen pajat? Men det sitter väl fler än en så det borde ju inte dö helt?

2014-10-18 20.39.14.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är pumpen varm men ledningarna kalla kan det bero på att pumpen kärvat under sommaren. Skruva av det blanka locket mitt på gaveln och hjälp igång dem med en mejsel.

Jag hade locket av igår och snurrade på rotorn. Tyckte att den verkade gå lätt. Men jag ska starta pumpen med locket av och se om det snurrar

Jo det snurrar. Frågan är om den cirkulerar vatten.

Blir elpatronen varm, inget utlöst överhettningsskydd, temperaturratt, fungerar reglerautomatiken, inget "sommarläge" valt någonstans, står ventiler rätt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.