5 875 läst · 4 svar
6k läst
4 svar
Nibe City VX + pellet + acktank, går det?
Tjenare
Undrade bara om det är någon där ute som sitter inne med information angående en sådan här kombination? Min tanke är att eventuellt koppla på en solcellspreppad acktank i framtiden, men har för mig att någon nämnde en gång i tiden att det var olönsamt och dumt eftersom Nibe City VX bränner på ett speciellt sätt?!?
Jag kör som sagt redan med en Nibe City VX med en Viking Bio brännare.
/ Vgfus
Undrade bara om det är någon där ute som sitter inne med information angående en sådan här kombination? Min tanke är att eventuellt koppla på en solcellspreppad acktank i framtiden, men har för mig att någon nämnde en gång i tiden att det var olönsamt och dumt eftersom Nibe City VX bränner på ett speciellt sätt?!?
Jag kör som sagt redan med en Nibe City VX med en Viking Bio brännare.
/ Vgfus
Visst går det att koppla acktank till Nibe City och pellets. Skillnaden är att en riktig laddpanna innehåller lite vatten och niben innehåller 180-200 liter.
Kommer ändå förlusterna från tanken till nytta i källaren som värme så förlorar du ingenting.
De som ofta förespråkar pelletseldning mot acktank är vedeldare.
Den stora nackdelen är att oljepannan för varje eldningscykel kommer ned i låg temperatur och när brännaren sedan startar får man kondens och rostbildning i pannan . För att undvika kondens ska vattnet i pannan aldrig vli kallare än 65 grader.
Kommer ändå förlusterna från tanken till nytta i källaren som värme så förlorar du ingenting.
De som ofta förespråkar pelletseldning mot acktank är vedeldare.
Den stora nackdelen är att oljepannan för varje eldningscykel kommer ned i låg temperatur och när brännaren sedan startar får man kondens och rostbildning i pannan . För att undvika kondens ska vattnet i pannan aldrig vli kallare än 65 grader.
Redigerat:
Skrämmer liv i en gammal tråd...
Innebär detta att det är bättre att skippa acktankarna och låta (ex.vis) NIBE City värma direkt mot radiatorslingan?
Det innebär ju isåfall en klar förenkling vad gäller driftsättandet av en tänkt panna från Blocket.
Innebär detta att det är bättre att skippa acktankarna och låta (ex.vis) NIBE City värma direkt mot radiatorslingan?
Det innebär ju isåfall en klar förenkling vad gäller driftsättandet av en tänkt panna från Blocket.
Liknande trådar
-
Har en nibe city vx el panna, varmelementen har inga problem men varmvatten kommer cca 5 sekunder
Värmepumpar -
Intern cirkulationspump Nibe City VX
Ved, Pellets, Flis -
Nibe City VX elpatron fungerar inte
Värme allmänt -
NIBE CITY VX oe 100
Värme allmänt -
Stänga av varmvatten / elementvatten Nibe City VX
Värme allmänt