220 läst · 5 svar
220 läst
5 svar
Nibe 750 värmer inte vattnet efter dusch
Vi har nu några gånger upplevt att värmepumpen inte värmer upp vattnet igen efter man duschat.
Tex om temperaturen visar på 36 grader när man kommer ur duschen och sedan flera timmar senare så visar den fortfarande på 36 grader. Om man sätter på tillfällig lyx så värmer den upp och också om den står tillräckligt länge så det är inte så att den inte kan värma alls.
Jag kollade driftprioriteringen (om det nu var den menypunkten, mina många foruminlägg här är frågor på allt jag inte kan, inte svar åt andra för att jag kan hjälpa till med något...) och den är inställd så att det ska vara 30 minuter vattenvärme och 30 minuter golvvärme (så jag tolkar den menypunkten i alla fall, lika mycket på vatten och värme).
Några tips på vad som kan göras eller undersökas mer?
Tex om temperaturen visar på 36 grader när man kommer ur duschen och sedan flera timmar senare så visar den fortfarande på 36 grader. Om man sätter på tillfällig lyx så värmer den upp och också om den står tillräckligt länge så det är inte så att den inte kan värma alls.
Jag kollade driftprioriteringen (om det nu var den menypunkten, mina många foruminlägg här är frågor på allt jag inte kan, inte svar åt andra för att jag kan hjälpa till med något...) och den är inställd så att det ska vara 30 minuter vattenvärme och 30 minuter golvvärme (så jag tolkar den menypunkten i alla fall, lika mycket på vatten och värme).
Några tips på vad som kan göras eller undersökas mer?
Ja det är ju det innan man tar dagens första dusch. Det är sedan som man måste sätta på extra lyx om man vill få upp temperaturen igen utan att typ behöva vänta hela dagen eller över natten. Har inte kollat exakt hur lång tid det tar, men nu var det i alla fall fast på 36 grader i flera timmar (dock inga problem med att vattnet var för kallt när jag duschade på morgonen).O skrev:
Efter dusch så är det kallt, jag har en ovana att duscha jättevarmt tills vattnet tar slut.O skrev:
Men nu får jag lite att undersöka närmare, jag återkommer om några dagar när jag vet mer.
Som vanligt när det blir sådana fel som du har så är det alltid lättare att lösa det hela när man får stå på plats å se hur vp reagerar vid olika situationer å tempraturer. Har du eget vatten eller får du det från något kommunalt bolag?