1 153 läst · 4 svar
1k läst
4 svar
Nibe 360p Fighter från 2004
Helt ny på området flyttade in för 1 år sedan. Behöver bolla lite innan vi kallar på tekniker som kollar pannan. Vi har vattenburen golvvärme i hela huset.
Det verkar som allt fungerar som det ska men jag tycker att pannan låter hela tiden som om den jobbar för högtryck. Om vi byter panna, "tjänar" vi på det. Vill inte gå på säljanack.
Tar tacksamt emot era erfarenheter.
Det verkar som allt fungerar som det ska men jag tycker att pannan låter hela tiden som om den jobbar för högtryck. Om vi byter panna, "tjänar" vi på det. Vill inte gå på säljanack.
Tar tacksamt emot era erfarenheter.
Kan vara kompressorfötterna som behöver bytas om det låter mycket. Man kan själv förbättra ljudisoleringen med t.ex. ljuddämpningsmattor och bitumenplattor för bil/båt. Finns t.ex. på Biltema. Är väl något bättre på en ny värmepump men ingen jätteskillnad. Väljer man en varvtalsstyrd modell så hörs de ordentligt när de går på max eller nära max kapacitet.
Ersatte min 360p från 2004 till en F730 i dec -22.
160 kvm hus, vattenburen golvvärme på undervåningen och vattenradiatorer på övervåningen.
Jämförelse förbrukning:
Total förbrukning Januari -22 (360p) 1890 kWh, ca 19-20 grader inomhus, dygnsmedel temp (ute) 1 grad.
Total förbrukning Januari -23 (F730) 1408 kWh, ca 21 grader inomhus, dygnsmedel temp (ute) 1 grad.
Sen kom solcellerna igång och jämförelsen i förbrukning blir inte lika tydlig.
Elpatronen (6,5 kW) i F730 har varit aktiv i F370 i 37h sen installationen dec -22 till dags datum.
Gissar att det var betydligt mer i 360:n under samma tidsperiod.
160 kvm hus, vattenburen golvvärme på undervåningen och vattenradiatorer på övervåningen.
Jämförelse förbrukning:
Total förbrukning Januari -22 (360p) 1890 kWh, ca 19-20 grader inomhus, dygnsmedel temp (ute) 1 grad.
Total förbrukning Januari -23 (F730) 1408 kWh, ca 21 grader inomhus, dygnsmedel temp (ute) 1 grad.
Sen kom solcellerna igång och jämförelsen i förbrukning blir inte lika tydlig.
Elpatronen (6,5 kW) i F730 har varit aktiv i F370 i 37h sen installationen dec -22 till dags datum.
Gissar att det var betydligt mer i 360:n under samma tidsperiod.