Hej! Vi har nyligen köpt hus, men jag är verkligen inte händig. Jag har läst igenom Nibes bruksanvisning tre gånger nu, men känner mig fortfarande osäker.

Vi har en frånluftsvärmepump, Nibe Fighter 360P, med vattenslingor i golvet. I november gick det åt 3000 kWh för att hålla 20°C inomhus, trots att vi eldar i kaminen nästan varje dag. Huset är cirka 200 m², med tjocka väggar, trippelglasfönster och byggt 2005.

Jag förstår inte varför elförbrukningen är så hög. Elpatronen går igång hela tiden, men kompressorn verkar inte starta. Kompressorsymbolen lyser inte, och inga larm visas. Har termostater i rummen som står på max. Rengjort luftfiltret.

Vad som syns på displayen:

• Elpatron 2 lyser.
  • Fläktsymbol och värmesystemssymbol lyser (men inte kompressorsymbolen).
Temperaturer och värden:

• Temp VV-givare: 46,0°C (vi har precis duschat).
  • Tryck: 0,88 bar.
  • Framledningstemp: 29,0°C.
  • Returtemp: 27,5°C.
  • Förångningstemp: 21,8°C.
  • Avluftstemp: 21,9°C.
  • Frånluftstemp: 20,9°C.
Inställningar:

• Kurvlutning: 5 (vi bor utanför Göteborg).
  • Förskjutning värmekurva: -3.
Kompressorstatistik:

• Kompressorstarter: 21 780.
  • Kompressortimmar: 35 357 h.
Jag har fått ett erbjudande om service för 3 000 kr. Vad gör de egentligen under en service, och är det mitt enda alternativ? Det är lite knapert just nu, så jag skulle vara extremt tacksam om det går att lösa själv.

Står även ett meddelande på tanken som jag inte riktigt förstår vad det betyder.

• Isolerad tank med handskriven text "F-310, 70, 5-80432, NY" synlig, med anslutna kablar och ledningar i ett tekniskt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om kompressorn inte startar men det inte finns några aktiva larm kan man misstänka att värmepumpen är inställd på att enbart använda elpatronen. Kan finnas flera anledningar till detta, men det vanligaste på 360 är att kompressorn är trasig.

Spara dina 3000 kr för ett servicebesök till en ny värmepump istället. Din nuvarande är hur som helst alldeles för liten för ditt hus.

M -MaH- skrev:
Om kompressorn inte startar men det inte finns några aktiva larm kan man misstänka att värmepumpen är inställd på att enbart använda elpatronen. Kan finnas flera anledningar till detta, men det vanligaste på 360 är att kompressorn är trasig.

Spara dina 3000 kr för ett servicebesök till en ny värmepump istället. Din nuvarande är hur som helst alldeles för liten för ditt hus.
Kan ju vara så "litet" att styrkort är trasigt, eller någon komponent typ kontaktor, så det kanske är värt 3000 för felsökning.

Tack -MaH- och Kane. Letat efter inställning att den skall gå på bara Elpatron men inte hittat något. Gått igenom alla menyer.

Tar nog och bokar en service imorgon då. Så får vi se vad han säger.

Rozztig Rozztig skrev:
Tack -MaH- och Kane. Letat efter inställning att den skall gå på bara Elpatron men inte hittat något. Gått igenom alla menyer.

Tar nog och bokar en service imorgon då. Så får vi se vad han säger.
Detta då?
Instruktioner och alternativ för att driva en elpanna med eller utan ventilation samt reservläge, inkluderar OBS för återgång till normalläge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

K Kane skrev:
Detta då?
[bild]
Helt missat att man kunde komma in i ServiceMenyn. Tack!

Den var inställd på bara använda elpatron av tidigare ägaren. Nu lyser kompressorsymbolen hela tiden iaf.
Tror dock att den inte fungerar korrekt? Har fortfarande
  • Förångningstemp: 22,1°C.
  • Avluftstemp: 22,2°C.
  • Frånluftstemp: 24,6°C

Finns det något lätt sätt att se om kompressorn fortfarande funkar?

Kompressorn ska arbeta om symbolen lyser och det inte är fel på kompressorn. Förmodligen har kompressorn havererat för längesedan. Man kan testa kompressorn genom att begära snabbstart i servicemenyn. Om det då bara "durrar" ett par sekunder följt av ett klick så vet man definitivt att kompressorn är kaputt.

Rozztig Rozztig skrev:
Finns det något lätt sätt att se om kompressorn fortfarande funkar?
Med avluftstemp på 22,2 grader och kompressorn i drift så fungerar den nog inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.