236 läst · 9 svar
236 läst
9 svar
Nibe 310P - varmt kranvatten helt plötsligt?
Skållade mig på varmvattnet i badrummet vilket inte brukar vara fallet då vi har bra temperatur i systemet på utvattnet, gick och kollade på min Nibe 310P och kompressorn verkar gå, men displayen har slocknat och jag misstänker att något i kretsarna/någon termostat har ballat ur.
Någon som vågar ge sig på vad som har gått sönder? Är det värt att laga eller ska man passa på och byta till nyare frånluftsvärmepump, då denna är från 2005 och ändå sjunger på sista versen?
Någon som vågar ge sig på vad som har gått sönder? Är det värt att laga eller ska man passa på och byta till nyare frånluftsvärmepump, då denna är från 2005 och ändå sjunger på sista versen?
Bästa svaret
Du kan känna på rören nertill, är det något som är brännhett 70 C tex, om du följer röret med en röda markeringen under, så ska den gå det ett kopplel som ska blanda ut med KV till ca 55 C ut ( en termostat )Stampen skrev:
den kan bråka. Det ska finnas en svart ratt att ställa utgående temp med. Vrid på den ca 10 ggr från max till min samtidigt som du tappar lite VV, så kan den lossna invärtas och börja reglera. Nu är du i Stockholm och vattnet har inget kalk i sig direkt.
Display svart, då kan det vara att kondensatorerna ( ser ut som oljetankar som står rakt upp på kortet ) på kortet blivit dåliga, inget ovanligt. Går att byta genom lödning, dom kostar max 25 kr styck, beroende på var dom köps, bara byta alla och läsa av värdena som står på dom. Ett tecken är att liksom dom svullnat om magen. Men behöver inte synas.
Tror också på kontaktor har hängt sig. Stäng av och låt panntemperaturen sjunka under 50. Sedan ska displayen lysa igen och man kan följa processen när temperaturen i pannan ökar igen och med hur mycket. Man kan lyssna på kontaktorerna slår till och från som de ska då eller ej.R Runnis skrev:
Jo precis, det tar ett tag att få ner temperaturen men exakt hur många timmar kan jag inte svara på om man bara låter den stå. Om man däremot använder mycket varmvatten just då går det väldigt mycket snabbare.
Tack vare @jonaserik så verkar saker och ting börja fungera nu igen, pumpen hade stannat och efter ett par försök så verkar den ha snurrat igång nu!