Det luktade bränt i tvättstugan och nu när jag tagit en titt på Nibe 310p ser jag att ledningar är sönderbrända.

Inga säkringar har löst ut, kompressorn fungerar men elpatronen verkar inte fungera som den ska så panntemperaturen maxar ut på ca 22C

Finns det nån kvickfix på detta typ köpa nya kabelskor? Jag har redan beställt en ny Nibe 735 så vill absolut inte lägga ned några pengar på denna.
 
  • Bränd ledning och kretskort inuti en Nibe 310p varmvattenberedare i tvättstugan, med röd markering runt de skadade områdena.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av sönderbrända ledningar inuti en Nibe 310p-värmepump, markerade med en röd cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brända ledningar i tvättstugans värmepump Nibe 310p med ett rött cirkelmärke som visar skadorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ganska vanligt problem.
Med lite tur räcker det att byta kabelskror, men oftast är kontaktorn trasig.
 
  • Gilla
lmgmags
  • Laddar…
Bild 2 visar drifttermostaten, kan räcka med ny kabelsko, men risken är att kontaktbleck har blivit dåliga/brunnit, risk för att termostaten måste bytas.

Bild 3 visar en kontaktor, kontaktbleck i den har brunnit ihop.
Kontaktorn måste bytas
 
  • Gilla
lmgmags och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Bild 2 visar drifttermostaten, kan räcka med ny kabelsko, men risken är att kontaktbleck har blivit dåliga/brunnit, risk för att termostaten måste bytas.

Bild 3 visar en kontaktor, kontaktbleck i den har brunnit ihop.
Kontaktorn måste bytas
Tackar! går det att koppla runt den på något vis? Behöver ej maxa elpatron men skulle behöva något under en kort övergångsperiod tills ny panna kommer
 
Första fasen som sagt avbränd vid överhettningsskyddet och ser en aningen bränd ut vid kontaktor nr 10. Egentligen borde el-patronen fortfarande fungera men med 2 till 3 kW reducerad effekt om inte säkringarna i el-centralen löst ut(?) Kolla att överhettningsskyddet inte är utlöst, man kan behöva trycka hårt på den röda knappen. Leveranskopplad standard effekt på el-patronen är 8 kW men detta kan senare ha ändrats genom omkoppling av ledningarna till kontaktorerna nr 10 och 67.
 
Redigerat:
J Josth skrev:
Första fasen som sagt avbränd vid överhettningsskyddet och ser en aningen bränd ut vid kontaktor nr 10. Egentligen borde el-patronen fortfarande fungera men med 2 kW reducerad effekt om inte säkringarna i el-centralen löst ut(?) Kolla att överhettningsskyddet inte är utlöst, man kan behöva trycka hårt på den röda knappen.
L lmgmags skrev:
Tackar! går det att koppla runt den på något vis? Behöver ej maxa elpatron men skulle behöva något under en kort övergångsperiod tills ny panna kommer
J Josth skrev:
Första fasen som sagt avbränd vid överhettningsskyddet och ser en aningen bränd ut vid kontaktor nr 10. Egentligen borde el-patronen fortfarande fungera men med 2 kW reducerad effekt om inte säkringarna i el-centralen löst ut(?) Kolla att överhettningsskyddet inte är utlöst, man kan behöva trycka hårt på den röda knappen.
Säkringar ok och överhettningsskyddet verkar inte vara utlöst. Jag misstänkte att reducerad effekt var igång för den höjde temperaturen marginellt med elpatron aktiverad. Jag ska iväg och köpa nya kabelskor nu och se om det blir någon bättring.
 
Den får du ingen fart på, bara byta, ett eller två smala rör från den, ett bara termostat, två termostat och överhettningskydd. Samt att det sätts nya kabelstick på ledningarna, kan bli lite korta, men finns säkert några centimeter att dra på, det räcker. Passa på att byta dom som blivit svarta på foto 2. Varmgång i stickkontakten, i övrigt inget som ser fel ut. Hur ser ansluningarna ut på andra sidan, är dom OK, så koppla loss och isolera dom som är brända, då fungerar termpstaten med 2 faser och värmer. Sen provar du att ställa termostaten på min och drar upp den tills det klickar i kontaktorerna på foto 2, stannar där och väntar, då ska det klicka igen och kontaktor ska släppa. Vrid lite till högre värme, blir samma sak. Det är för att kontrollerra att termostaten fungerar. Gör den det, så är det ingen brådska att byta just nu. Lite sämre värmning, men kommer att värma och kanske steg 2 går in.
 
Man skulle behöva mäta om överhettningsskyddet fortfarande fungerar med en spänningsprovare eller multimeter. Riskerna är betydande att råka komma åt spänningsförande delar så man bör ha el-skyddshandskar på sig. Man ska inte ge sig på att koppla förbi överhettningsskyddet. Det har en mycket viktig funktion att fylla som man inte vill vara utan. https://jsenergi.com/reservdelar/ni...-9kw-cu-089350/006-temperaturbegransare-19180
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Man skulle behöva mäta om överhettningsskyddet fortfarande fungerar med en spänningsprovare eller multimete
Och hur gör man det ?
 
J jonaserik skrev:
”bara byta, ett eller två smala rör från den, ett bara termostat, två termostat och överhettningskydd,”
vänligen förklara detta som om jag var 5 år tack 🫣
 
Om man inte vill lägga pengar på en reparation nu så tycker jag man skaffar några elvärmefläktar/byggfläktar på 2 kW och placerar ut i huset så att huset får värme. Kostar bara typ 299 kr stycket på Jula eller liknande. Sedan ställer man 310P på sommarläge med avstängd cirkulationspump. Då kan kompressorn koncentrera sig på att göra varmvatten enbart och borde klara det hyfsat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.