Det luktade bränt i tvättstugan och nu när jag tagit en titt på Nibe 310p ser jag att ledningar är sönderbrända.
Inga säkringar har löst ut, kompressorn fungerar men elpatronen verkar inte fungera som den ska så panntemperaturen maxar ut på ca 22C
Finns det nån kvickfix på detta typ köpa nya kabelskor? Jag har redan beställt en ny Nibe 735 så vill absolut inte lägga ned några pengar på denna.
Inga säkringar har löst ut, kompressorn fungerar men elpatronen verkar inte fungera som den ska så panntemperaturen maxar ut på ca 22C
Finns det nån kvickfix på detta typ köpa nya kabelskor? Jag har redan beställt en ny Nibe 735 så vill absolut inte lägga ned några pengar på denna.
Bild 2 visar drifttermostaten, kan räcka med ny kabelsko, men risken är att kontaktbleck har blivit dåliga/brunnit, risk för att termostaten måste bytas.
Bild 3 visar en kontaktor, kontaktbleck i den har brunnit ihop.
Kontaktorn måste bytas
Bild 3 visar en kontaktor, kontaktbleck i den har brunnit ihop.
Kontaktorn måste bytas
Tackar! går det att koppla runt den på något vis? Behöver ej maxa elpatron men skulle behöva något under en kort övergångsperiod tills ny panna kommerDemmpa skrev:
Första fasen som sagt avbränd vid överhettningsskyddet och ser en aningen bränd ut vid kontaktor nr 10. Egentligen borde el-patronen fortfarande fungera men med 2 till 3 kW reducerad effekt om inte säkringarna i el-centralen löst ut(?) Kolla att överhettningsskyddet inte är utlöst, man kan behöva trycka hårt på den röda knappen. Leveranskopplad standard effekt på el-patronen är 8 kW men detta kan senare ha ändrats genom omkoppling av ledningarna till kontaktorerna nr 10 och 67.
Redigerat:
J Josth skrev:Första fasen som sagt avbränd vid överhettningsskyddet och ser en aningen bränd ut vid kontaktor nr 10. Egentligen borde el-patronen fortfarande fungera men med 2 kW reducerad effekt om inte säkringarna i el-centralen löst ut(?) Kolla att överhettningsskyddet inte är utlöst, man kan behöva trycka hårt på den röda knappen.
L lmgmags skrev:Säkringar ok och överhettningsskyddet verkar inte vara utlöst. Jag misstänkte att reducerad effekt var igång för den höjde temperaturen marginellt med elpatron aktiverad. Jag ska iväg och köpa nya kabelskor nu och se om det blir någon bättring.J Josth skrev:Första fasen som sagt avbränd vid överhettningsskyddet och ser en aningen bränd ut vid kontaktor nr 10. Egentligen borde el-patronen fortfarande fungera men med 2 kW reducerad effekt om inte säkringarna i el-centralen löst ut(?) Kolla att överhettningsskyddet inte är utlöst, man kan behöva trycka hårt på den röda knappen.
Den får du ingen fart på, bara byta, ett eller två smala rör från den, ett bara termostat, två termostat och överhettningskydd. Samt att det sätts nya kabelstick på ledningarna, kan bli lite korta, men finns säkert några centimeter att dra på, det räcker. Passa på att byta dom som blivit svarta på foto 2. Varmgång i stickkontakten, i övrigt inget som ser fel ut. Hur ser ansluningarna ut på andra sidan, är dom OK, så koppla loss och isolera dom som är brända, då fungerar termpstaten med 2 faser och värmer. Sen provar du att ställa termostaten på min och drar upp den tills det klickar i kontaktorerna på foto 2, stannar där och väntar, då ska det klicka igen och kontaktor ska släppa. Vrid lite till högre värme, blir samma sak. Det är för att kontrollerra att termostaten fungerar. Gör den det, så är det ingen brådska att byta just nu. Lite sämre värmning, men kommer att värma och kanske steg 2 går in.
Man skulle behöva mäta om överhettningsskyddet fortfarande fungerar med en spänningsprovare eller multimeter. Riskerna är betydande att råka komma åt spänningsförande delar så man bör ha el-skyddshandskar på sig. Man ska inte ge sig på att koppla förbi överhettningsskyddet. Det har en mycket viktig funktion att fylla som man inte vill vara utan. https://jsenergi.com/reservdelar/ni...-9kw-cu-089350/006-temperaturbegransare-19180
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Om man inte vill lägga pengar på en reparation nu så tycker jag man skaffar några elvärmefläktar/byggfläktar på 2 kW och placerar ut i huset så att huset får värme. Kostar bara typ 299 kr stycket på Jula eller liknande. Sedan ställer man 310P på sommarläge med avstängd cirkulationspump. Då kan kompressorn koncentrera sig på att göra varmvatten enbart och borde klara det hyfsat.
Produkter som diskuteras i tråden