Hej
Jag har en NIBE f1245-6 som installerades i maj 2014 och som hittills fungerat utan problem. Fick för någon vecka sedan upp ett lågtryckslarm, larm 51. Av larmrapporten anges att detta kan bero på igensatt filter, luft i köldbärarsystemet, ispropp (se bifogade bilder).
Jag har själv rensat filtret och tyckte inte det var särskilt smutsigt. Hade en firma här som luftade borrhålet och de tyckte att det fanns en luftpropp. Dock så återkom larmet samma dag som firman varit här.
Värdena på köldbärare In respektive Ut ligger nära varandra i temperatur.
Pumpen startar men verkar ge upp när In värdet inte förbättras och då utlöses larmet. Kan det vara fel på cirkulationspumpen? Eller givarna?
Är det någon som vet vad felet kan bero på?
Jag har en NIBE f1245-6 som installerades i maj 2014 och som hittills fungerat utan problem. Fick för någon vecka sedan upp ett lågtryckslarm, larm 51. Av larmrapporten anges att detta kan bero på igensatt filter, luft i köldbärarsystemet, ispropp (se bifogade bilder).
Jag har själv rensat filtret och tyckte inte det var särskilt smutsigt. Hade en firma här som luftade borrhålet och de tyckte att det fanns en luftpropp. Dock så återkom larmet samma dag som firman varit här.
Värdena på köldbärare In respektive Ut ligger nära varandra i temperatur.
Pumpen startar men verkar ge upp när In värdet inte förbättras och då utlöses larmet. Kan det vara fel på cirkulationspumpen? Eller givarna?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det någon som vet vad felet kan bero på?
Fick upp samma fel på min för typ 3 veckor sen, testade även rensa filter utan resultat. Visade sig vara cirkulationspumpen som gett sig. Dock hade jag ganska stor diff på köld bärare in/ut. Efter bytet tuffar den på fint än så länge.... peppar peppar
Köldbärarpumpen ska starta samtidigt som kompressorn. Test att handköra den via styrsystemet och se om den startar och verkar gå. Om du kör den för hand så ska KB-temperaturerna stabliliseras runt 5-7 grader efter en stund.