Hej!
Efter att ha köpt hus 2015 med bergvärme redan installerat så känner jag nu att jag behöver sätta mig in lite mer kring inställningar osv på pumpen. Jag har i stort sett inte gjort något mer än att justera värmekurva och ställa in driftläge. Jag har tänkt/hoppats att pumpen redan skulle vara hyfsat optimerad. När vi haft problem med något så har jag ringt hit någon kunnig. På så sätt har haft några tekniker här under åren men jag tror aldrig att någon har kollat så att inställningar ser rimliga ut.

Nu har vi dessutom precis fått bytt kompressordelen för en dyr peng och när jag har läst lite trådar så har jag förstått att man vill begränsa antalet starter av kompressorn för att öka livslängden på den. Men det finns väl fler faktorer här också. Nu när jag har börjat tänka på detta så får jag känslan av att kompressorn gör väldigt många stopp och start under dagen...

Vart börjar jag? =). In här i inställningarna och hålla koll på hur många starter kompressorn gör på 1 dygn, eller?
Digitalt gränssnitt med meny för antal kompressorstarter, akkumulerat, med siffervärden och beskrivande text.


Pump: Nibe 1235-6 installerad aug 2009.
Uppvärmningsyta: 108 + 108 (källare) + garage.
 
Hej,

Man kan styra detta med grad min etc samt lite andra inställningar. Men vid kallt väder t ex ca -10grad kanske den bara gör 4-6 starter per dygn sen lite mildare blir det betydligt fler 10-15. Allt beror på husets behov och dina inställningar t ex vv start/stop mm mm. Ta fram värden när den har gått en stund. VB in/ut osv
 
Hej, och tag för svar. Tyvärr är jag inte alls med på vad du menar.
Är det antal starter du menar att man kan styra med "grad min etc" ?
Fler starter vid mildare väder? Jag trodde det skulle vara tvärt om.
Oavsett så gissar jag att första steget borde vara att ta fram hur många starter den gör, eller? Är det då bäst att kolla för ett dygn eller hur brukar man göra?
Och är det 5.6 "Antal komp. starter" som man ska kolla på? Att man håller koll på hur mycket den ökar där.
 
Någon annan som kan försöka hjälpa till?
Eller borde jag bara ta den svindyra försäkringen istället och inte pilla på något? =/...
 
M MatteKalle skrev:
Hej, och tag för svar. Tyvärr är jag inte alls med på vad du menar.
Är det antal starter du menar att man kan styra med "grad min etc" ?
Fler starter vid mildare väder? Jag trodde det skulle vara tvärt om.
Oavsett så gissar jag att första steget borde vara att ta fram hur många starter den gör, eller? Är det då bäst att kolla för ett dygn eller hur brukar man göra?
Och är det 5.6 "Antal komp. starter" som man ska kolla på? Att man håller koll på hur mycket den ökar där.
Fler starter får du vid mildare väder för då är uteffekten större än vad huset behöver. Då kommer den att gå i kortare intervaller. Om det är riktigt kallt så kommer den kanske att gå kontinuerligt och då får du inga starter alls på ett dygn.

Vad har du för värden under meny 5.6 och 5.9 ?
 
L lordi skrev:
Fler starter får du vid mildare väder för då är uteffekten större än vad huset behöver. Då kommer den att gå i kortare intervaller. Om det är riktigt kallt så kommer den kanske att gå kontinuerligt och då får du inga starter alls på ett dygn.

Vad har du för värden under meny 5.6 och 5.9 ?
Hmm okej. Då är det förmodligen något som inte är som det ska hos mig för jag upplevde att den gjorde många starter när det var 7-8minus för nån vecka sedan. Kändes som den startade nån gång i timman eller så. Det kanske iofs behöver vara ännu kallare för att den ska gå hela tiden då. Också svårt att säga säkert och exakt så länge jag inte har mätt av ordentligt på något sätt. Nu när det är några plus så upplever jag att den går mer sällan.

Jag kollar vad jag har för värden i de menyer som du nämner och återkommer!
 
M MatteKalle skrev:
Hmm okej. Då är det förmodligen något som inte är som det ska hos mig för jag upplevde att den gjorde många starter när det var 7-8minus för nån vecka sedan. Kändes som den startade nån gång i timman eller så. Det kanske iofs behöver vara ännu kallare för att den ska gå hela tiden då. Också svårt att säga säkert och exakt så länge jag inte har mätt av ordentligt på något sätt. Nu när det är några plus så upplever jag att den går mer sällan.

Jag kollar vad jag har för värden i de menyer som du nämner och återkommer!
En gång i timmen är inte så farligt även om färre är att föredra. Vet inte var du bor men dimensionerande utetemperatur brukar ligga långt lägre än 7-8 minus

En överdimensionerad värmepump ger fler starter, men din är en 6kW så det borde inte vara något problem.
 
Jag bor i Borås.
Nu har jag kollat lite mer i menyerna och jag fick fram följande info.
5.6 Antal kompr. starter - 79243
6.9 Drifttid kompr. - 61447h 19min

Kollade även manualen och såg att den är installerad 2009-08-17 och att borrdjupet är 140m.
 
M MatteKalle skrev:
Jag bor i Borås.
Nu har jag kollat lite mer i menyerna och jag fick fram följande info.
5.6 Antal kompr. starter - 79243
6.9 Drifttid kompr. - 61447h 19min

Kollade även manualen och såg att den är installerad 2009-08-17 och att borrdjupet är 140m.
Tänk också att inställningar också kan påverka när TS el skall gå in. Dvs att den skall gå tillräckligt länge utan att el patron bör spetsa. Hitta rätt kurva först sen ställ in, varje hus har olika. Jag har 90 och 800 på min samt kurva 6 för mitt hus.
 
M MatteKalle skrev:
Någon annan som kan försöka hjälpa till?
Eller borde jag bara ta den svindyra försäkringen istället och inte pilla på något? =/...
En försäkring optimerar väl inte VPn.
 
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
En försäkring optimerar väl inte VPn.
Nä absolut inte. Jag känner mig bara så osäker på detta så jag vågar inte bara gå in och testa mig fram. Risken är stor att det bara blir sämre och kanske till och med att jag ställer in så att något går sönder i förtid.
 
M MatteKalle skrev:
Nä absolut inte. Jag känner mig bara så osäker på detta så jag vågar inte bara gå in och testa mig fram. Risken är stor att det bara blir sämre och kanske till och med att jag ställer in så att något går sönder i förtid.
M MatteKalle skrev:
Nä absolut inte. Jag känner mig bara så osäker på detta så jag vågar inte bara gå in och testa mig fram. Risken är stor att det bara blir sämre och kanske till och med att jag ställer in så att något går sönder i förtid.
Förstår, men som redan sagts så beror starter på ute temp. Så det kan variera från ca 5-20 beroende på temperatur ute. Går pumpen utan att elpatron går in? Vid vilken ute temp inträffar det att den går in? Den kan ju ändå hjälpa till om den måste göra mkt varmvatten också så klart.

skulle tipsa om att gå in på Varmepumpsforum.com och läsa lite i trådar om optimering

Ser att du redan är där inne ;)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.