1 178 läst · 2 svar
1k läst
2 svar
Nibe 1210 - Varmvatten försvann och vattnet var brunt
Hände en märklig grej nyss hemma. Frugan duschade och yngsta sonen skulle samtidigt ta ett bad. I samband med detta blev vattnet kallt. Trodde först det bara var att det tagit slut i bergvärmepumpen Nibe 1210 (7kW) men noterade att vattnet plötsligt blev kallt och inte gradvis lägre temp som det brukar kunna bli och i badkaret syntes tydligt att vattnet var brunt/gult och det blev som mörka partiklar på botten.
Varmvattnet fortsatte vara verkligen kallt och brunt/gult i cirka en halvtimme och nu är varmvattnet tillbaka och missfärgningen börjar gradvis försvinna. Notera att kallvattnet inte visat några tecken på missfärgning och grannen har helt normalt vatten.
Min slutsats är alltså att något hänt med varmvattendelen på pumpen men kan inte komma på vad.
Vad har ni för teorier och rekommendationer?
Varmvattnet fortsatte vara verkligen kallt och brunt/gult i cirka en halvtimme och nu är varmvattnet tillbaka och missfärgningen börjar gradvis försvinna. Notera att kallvattnet inte visat några tecken på missfärgning och grannen har helt normalt vatten.
Min slutsats är alltså att något hänt med varmvattendelen på pumpen men kan inte komma på vad.
Vad har ni för teorier och rekommendationer?
Kan det ha släppt en "rostpropp" som i princip fastnat i blandningsventilen (på vv inlopp), vilket förhindrar vv flöde. I takt med att proppen lösas upp så blir det missfärgningar. Sen verkar det ha upplösts, vilket gör att problemet försvann?
Jag fick samma fenomen, fast i en kran en gång.
Jag fick samma fenomen, fast i en kran en gång.