Hej

Är ni nöjda med det eller ångrar ni ert val.

Fredrik

Det är lättare att svara tvärtom: vihade draperi, nu har vi kabin. Finns inget att längta tillbaka till. Det finns egentligen bara en enda positiv sak med draperi. Möjligen två förresten. Det är billigt jämfört med kabin. Sedan kan man i större utsträckning låta draperiet vara en inredningsdetalj än med en kabin. Men förutom detta, så finns inga fördelar med draperi.

Jag har idag duschdörrar av glas i mitt andra badrum och jag är helt enkelt trött på putsandet och gnoendet på allt kalk som fastnar på glaset.

Vi har därför funderat på draperi istället ur underhållssynpunkt men vi är rädda att vi inte blir 100% nöjda ändå.

Valet vi har är duschdörrar alt draperi.

Vi hade draperi i vårat förra boende men nu har vi mörka glasdörrar istället. Visst får vi putsa dem med jämna mellanrum men jag skulle aldrig välja bort dem för ett draperi!

Gör kaklade väggar istället då, a la badhus. Lättskött, snyggt och lyxigt.

vi har draperi mest för att jag inte blir klar med att sätta upp duschdörren!
om man är trött på putsa dörrarna hela tiden så finns det ju alltid frostat glas som alternativ!
men visst, inget fel på draperi, absolut inte.

Totte_S
Från draperi till frostade dörrar - inget snack, borde köpt dörrar med en gång!

Niclas Jonsson skrev:
Gör kaklade väggar istället då, a la badhus. Lättskött, snyggt och lyxigt.
... och en massa fogar som blir fula med tiden. Vet inte om det blir så mkt lättare att sköta.

Det går fort att frosta av - sorry kalka av dörrar/kabin
Däremot att stå och se när drapperiet sugs in och slickar en om benen är inget att längta efter

Vi har badkar och draperi på ovanvåningen. Världens skit tycker jag det är med ett draperi som klibbar mot kroppen. Enda fördelen är att det är enkelt och billigt att byta ut lite då och då och vips har man lite ny look på badrummet :)

Vi har draperi och det fungerar ju men inte mer. Anledningen är att duschväggen "trillade ner" och vi var tvungna att lösa det "så länge". Jo "länge" var ordet. Men vilken dag som helst så tar vi oss tid till att bestämma hur det nya badrummet skall se ut och då åker draperiet (och resten) ut.

När det gäller putsandet så är ju draperiet lätt att slänga i tvättmaskinen när det börjar lukta uggigt (för det gör det). Hos oss skall även mjukfilter installeras i samband med att badrummen görs i ordning.

Som svar på frågan, nej vi är inte nöjda men det var egentligen inte heller något val.

Jag ska ha badrumsmatta på väggarna och allt är färdigbyggt och handikappregler gör att det inte blir någon vägg som sticker ut i rummet.

Det lutar åt att det blir dörrar med frostat glas men vi vet inte.

Fredrik

Tänk på att "mjukfilter" eller avhärdare som det heter behöver laddas med salt.
Så placera filtret på golvet och på ett ställe där du lätt kommer åt med en säck. Vi har den högt upp i ett skåp och det suger fett med kamelhår

Hade draperi i 9 år, svor varje morgon när jag duschade...Antingen sugs draperiet in mot benen, eller så hänger man duktyngder i nederkanten och så får man slänga draperiet efter ett halvår för att det fått rostfläckar.

Testade både billiga och dyra draperier, det blev aldrig bra och sedan blev det duschkabin istället. Nu får man skrubba kabinen regelbundet istället, men det är det värt!

/ama

ps Köpte även draperier i draperiernas mecka, USA, men även med tjockare tyger, mer rysch och pysch, så står man där med tyg fastklistrat på vaderna...ds

Redigerat:
ska draperiet täcka en trång hörna eller hänga ner i en smal badkar så är det ingen hit.
Jag ångrar inte att vi har en draperi .... enbart i ingången till dusch + 3 kaklade vägar, generös duschutrymme ca 110x90 och jag tycker det fungerar bra. Man får ingen närkontakt med draperiet och det är bara att tvätta med jämna intervaller och hänga direkt :). Har aldrig fått draperiet som lukta illa. Ang. fogar så kaklade vi i duschen med stora , ej blanka ojämnt färgade plattor och det begränsar ju fogytan och synliga vattenspår :).

Har fått nog av en duchkabin med sina skrymslen som ska rengöras med topps och tandpetare. Har fått nog av glasväggar som ser snygga ut bara precis efter man polerat glaset. Har fått nog av fastskruvade kommoder som blir ofräscha först av allt. Man får renovera hela badrum för att byta möblemanget och det sker oftast långt efter att bästföredatum på lacken gått ut eftersom kakel åldras ej lika snabbt. Mest har jag fått nog av silikon som möglar och den användes ej i sista renoveringen. Mitt badrum kommer att se ut som ny mycket längre än den förra och kräver ingen överdriven putsande...
gaia

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.