11 361 läst · 93 svar
11k läst
93 svar
Ni som är rutinerade elektriker
Sida 1 av 7
Hej,
Påbörjar min praktik imorgon, lite spänd och förväntansfull. Tänkte kolla lite med er som jobbat några år och kommit in i rutinerna. Vilket är roligast i längden (visst, det är säkert individuellt, men för att få en liten koll) storbyggen/nyproduktion eller småhus/reparation/felsökning och tillbyggnad? Jag tänkte mest på att jag kommer gå på ett storbygge, men är även sugen på att få jobba med småhus och jobbat lite med dragfjäder eller att få felsöka saker. Visst, jag är förväntansfull som sagt och jag ser verkligen fram emot det här. Liten fundering bara.
MVH / Erik
Påbörjar min praktik imorgon, lite spänd och förväntansfull. Tänkte kolla lite med er som jobbat några år och kommit in i rutinerna. Vilket är roligast i längden (visst, det är säkert individuellt, men för att få en liten koll) storbyggen/nyproduktion eller småhus/reparation/felsökning och tillbyggnad? Jag tänkte mest på att jag kommer gå på ett storbygge, men är även sugen på att få jobba med småhus och jobbat lite med dragfjäder eller att få felsöka saker. Visst, jag är förväntansfull som sagt och jag ser verkligen fram emot det här. Liten fundering bara.
MVH / Erik
Man lär sig väldigt mycket mer på lite mindre jobb
Bygge är nästan obligatoriskt att börja på och det är ju kul till en början, men efter att ha gått på flera byggen så tröttnar man på att göra samma saker. Då är service roligare för att det är mer omväxlande och fritt. Man får lära sig så sanslöst mycket mer. En serviceelektriker är mycket kunnigare än en installationselektriker.
Men det där är olika från person till person, vissa älskar service, medans andra hatar det och bara vill nöta på byggen.
Som praktikant är det bäst att hamna på ett bygge för då får man alltid göra saker. På service kan det stundvis bli mycket titta och leka springpojke.
//Patrik
Men det där är olika från person till person, vissa älskar service, medans andra hatar det och bara vill nöta på byggen.
Som praktikant är det bäst att hamna på ett bygge för då får man alltid göra saker. På service kan det stundvis bli mycket titta och leka springpojke.
//Patrik
Kunde nästan tänka mig det. Där jag kommer vara är det färdigdraget i slang osv. Det jag säkert kommer få mycket lärdom av här å andra sidan är se hur ackordet fungerar och installationsritningar. Fick kasta ett getöga på ritningen tidigare och det är riktigt plottrigt. Men då är mitt öga helt otränat också.
Första ritningen man såg kändes fullständigt hopplös! Fokusera på ett sträck i taget istället för alla samtidigt så blir det mycket lättare att förstå.Blivande elekrikern skrev:Kunde nästan tänka mig det. Där jag kommer vara är det färdigdraget i slang osv. Det jag säkert kommer få mycket lärdom av här å andra sidan är se hur ackordet fungerar och installationsritningar. Fick kasta ett getöga på ritningen tidigare och det är riktigt plottrigt. Men då är mitt öga helt otränat också.
//Patrik
jag jobbar som serviceelektriker och trivs grymt bra med det, vi har en otroligt stor bredd på företaget, vi gör i princip allt, och det gillar jag, du kan dra slang ena stunden å nästa står man å felsöker en stenkross, sen hänger man armaturer på en industri. Det är sällan hos privatpersoner vilket jag är glad för, men ibland hamnar man där med. Men eftersom att man gör det mesta får man en bra kunskap om det mesta, man kan läsa kretsschema vilket är viktigt. byggen har jag inte gått alls på, och det lockar mig inte alls. Har varit på en del större projekt, då oftast som ledande montör, men det är inom industrin, så inga lägenheter eller liknande. Men absolut, man lärs sig mycket på sånt, men det är för enformigt för mig!
Låter som du har det riktigt bra! Variation är nyttigt tycker jag. Visst kan jag se mig själv stå där på storbygget om några år fortfarande. Bara jag får jobba med el så är jag nöjd. Tids nog så kanske man siktar på service-delen. Jag gillar när jag har nära till kunden och får känna att man har gjort ett bra jobb samtidigt som det är lite utmaning bakom.
Nu var det en himla massa år sedan jag var på storbygge, så det kan ha förändrats, men då kunde ett bra lag tjäna riktigt bra.
Jag tror att det kan vara en klar fördel att börja på ett bygge och lära sig grunderna där och samtidigt tjäna bra.
Man kan lägga all focus på den uppgift man själv har, att lära sig yrket och allt eftersom gå från tunnelseende till vidvinkel.
Som ensam serviceelektriker ställs helt andra krav, inte bara på din yrkesskicklighet, utan även på att ta kunder och samarbeta med andra yrkesgrupper, planera din tid och materielntering, tidspress m.m.
Jag tycker nog att för att klara det på ett bra sätt så måste nog själva elektrikerjobbet gå mer eller mindre av sig själv.
Först då kan man vidga vyerna till allt annat som en serviceelektriker måste ha koll på.
Serviceelektrikern har oftast mer varierande uppgifter, men även på ett storbygge finns arbetsuppgifter från enkla rutinartade arbeten till mycket avancerade jobb, som inte alltför sällan innehåller den allra senaste tekniken.
Skulle nog villja påstå att elektrikern på storbygget har en bekymmersfri och lönsam tillvaro.
Tycker jag
Lycka till
Jag tror att det kan vara en klar fördel att börja på ett bygge och lära sig grunderna där och samtidigt tjäna bra.
Man kan lägga all focus på den uppgift man själv har, att lära sig yrket och allt eftersom gå från tunnelseende till vidvinkel.
Som ensam serviceelektriker ställs helt andra krav, inte bara på din yrkesskicklighet, utan även på att ta kunder och samarbeta med andra yrkesgrupper, planera din tid och materielntering, tidspress m.m.
Jag tycker nog att för att klara det på ett bra sätt så måste nog själva elektrikerjobbet gå mer eller mindre av sig själv.
Först då kan man vidga vyerna till allt annat som en serviceelektriker måste ha koll på.
Serviceelektrikern har oftast mer varierande uppgifter, men även på ett storbygge finns arbetsuppgifter från enkla rutinartade arbeten till mycket avancerade jobb, som inte alltför sällan innehåller den allra senaste tekniken.
Skulle nog villja påstå att elektrikern på storbygget har en bekymmersfri och lönsam tillvaro.
Tycker jag
Lycka till
Jag föredrar att jobba hos privatpersoner, för det innebär att oftast vara i hus. Vilket jag föredrar.
//Patrik
//Patrik
Ska kämpa på här och ta till mig så mycket som möjligt med början i morgon! Ska som sagt bli riktigt kul att få jobba lite och ställa tusen frågor. Ok, jag kanske inte ska börja med att göra min stackars handledare less på mig, men jag är en kunskapshungrig praktikant. Tips och trix tänker jag mest på då, skolan har förhoppningsvis gett mig lite förkunskaper.