Hej!

Vilken storlek har ni på era takfönster? Vi har satt in två st i vårt blivande sovrum. Tycker de blir stora??
Har ni utsalningen(runt fönsterna) rakt ut från fönstret eller lutandes neråt/utåt? Fattar ni? ???

Hanna

Vi har Velux 94x140 i allrummet och 78x140 i badrummet, de släpper in otroligt bra med ljus. Vi har smygarna vinklade "nedåt-utåt".
Åtminstone i nederkant bör det vara vinklat för att minimera risken för kondens på fönsterglaset, blir dessutom mycket effektivare ljusinsläpp om smygen är vinklad.

Hur stora takfönster har ni satt in??

MVH/Christina.

hanna78 skrev:
Hej!

Vilken storlek har ni på era takfönster? Vi har satt in två st i vårt blivande sovrum. Tycker de blir stora??
Har ni utsalningen(runt fönsterna) rakt ut från fönstret eller lutandes neråt/utåt? Fattar ni? ???

Hanna

Fär man fråga vad ett takfönster kostade? Vill nog ha ett i trappan.. Behövs bygglov?

Våra fönster är 78 x 118 och de ska vara i vårt sovrum ovanför sänggaveln kan man säga. Vi behöver inte jättemycket ljusinsläpp. Tycker personligen att det är snyggare utan "vinklingen" på smygen men det är klart....blir det kondens kanske vi ska köra på det i alla fall? Vilket rekommenderar du? Vi har 90 cm från golv tills dess att snedtaken börjar.

Priset har jag för mig låg på runt 4000-5000 kr / fönster.
Tror det var utan moms???

Hanna

Hanna, det blir mycket ljusinsläpp av takfönster (2-3 ggr så mycket som ett vertikalt fönster i samma storl.)
Har ni dessutom satt in två över sängen så blir det jätteljust MEN det ät väl inget problem egentligen?!
Blir ju vackert och ljust i rummet på dagtid :)

Har ni köpt solskydd till takfönstren?
Jag rekommenderar det oavsett om ni behöver det för solljusets skull eller ej, ni kommer att behöva det för att mörklägga när ni ska sova.
Velux har fina solskydd typ persienn eller plisségardin, i ert fall så rekommenderar jag persiennen med vändbara lameller för att stänga ute en del värmeinstrålning på sommaren samt för mörkläggning, vi har den persiennen i badrummet (mot söder) och den är lätt att hantera samt mycket diskret när den är uppdragen.

Jag skulle rekommendera nedåt-utåt vinklad smyg, även om det kanske eg. inte behövs ovanför en säng, men takfönstret blir så mycket vackrare (tycker jag) om det inte upplevs som en taklucka, dvs. djupt rektangulärt hål i taket.
Dessutom kan ni ju vilja möblera om alt. sälja huset och det är ju inte säkert att man då vill ha en säng just där.
Jag antar att ni inte har något element bakom sängen, dvs. under takfönstren (om ni nu inte har golvvärme förstås), vilket också talar för nedåt-utåtvinklad smyg.

Avslutningsvis kan jag säga att det enda jag ångrar med mina takfönster är att jag inte tog de 160 cm höga istället och satte in ett tredje i allrummet ;)

MVH/Christina.

Deo skrev:
Vill nog ha ett i trappan.. Behövs bygglov?
Ja formellt sett så behövs bygglov, nu brukar det räknas som ett "förenklat" ärende, åtminstone i vår kommun och man kan mao. få det beviljat (läs inritat på orginalritningen) sas. över disk och åtminstone i vårt fall, utan kostnad.

Detta förutsätter ju förstås att du håller dig mellan takstolarna ;)

MVH/Christina.

Hej igen Christina!

Eftersom vi var tvugna att sätta fönstrena mellan takstolarna så blev de alldeles för långt i från varandra enligt min smak. Därför känns det som om jag inte vill markera dem så mycket utan mest "ha"dem för ljusinsläpp. Snickaren propsade på att de skulle sitta så och att vi skulle ha denna storleken. Eftersom vi inte har någon erfarenhet så trodde vi klart att det skulle bli bra. Men det är liksom inte propotioneligt utan de sitter olika långt indraget från väggen och inte i mitten av rummet....pga takstolarna.
Inget snyggt alls...men vad gör man när taket är uppsågat??? Att det inte kan bli som man vill! :-/

Anledningen till att jag funderar på att inte vinkla smygarna är just för att jag tror att det blir FÖR mycket ljusinsläpp samt att det markerar fönstrena mer.
Vi har element mittemot fönstrena...dvs vid fotänden på sängen och vi har beställt Velux mörkläggningsgardin eftersom fönstrena är mot öster = soluppgång.

Jaja...det kanske blir bra när det är färdigt.
Du har inga tips på hemsidor förutom Velux som visar takfönster?

Mvh Hanna

Vi har 94x160 velux, kommer ha nedåt ,utåt så ljusinsläppet blir hela vägen in i köket från matsalen på andra sidan huset(öppen planlösning), och har beställt en rullgardin med aluminiumöversida...
:p

hanna78 skrev:
Hej igen Christina!

Eftersom vi var tvugna att sätta fönstrena mellan takstolarna så blev de alldeles för långt i från varandra enligt min smak. Därför känns det som om jag inte vill markera dem så mycket utan mest "ha"dem för ljusinsläpp. Snickaren propsade på att de skulle sitta så och att vi skulle ha denna storleken. Eftersom vi inte har någon erfarenhet så trodde vi klart att det skulle bli bra. Men det är liksom inte propotioneligt utan de sitter olika långt indraget från väggen och inte i mitten av rummet....pga takstolarna.
Inget snyggt alls...men vad gör man när taket är uppsågat??? Att det inte kan bli som man vill! :-/

Anledningen till att jag funderar på att inte vinkla smygarna är just för att jag tror att det blir FÖR mycket ljusinsläpp samt att det markerar fönstrena mer.
Vi har element mittemot fönstrena...dvs vid fotänden på sängen och vi har beställt Velux mörkläggningsgardin eftersom fönstrena är mot öster = soluppgång.

Jaja...det kanske blir bra när det är färdigt.
Du har inga tips på hemsidor förutom Velux som visar takfönster?

Mvh Hanna

Många här på forumet tycker att Velux är det enda bra alternativet... :-/

Vi tog de längsta som Velux erbjuder 78x180 i vårt allrum, de går från tak ner mellan stödbenen, ger mycket ljus men ingen insyn (våra grannar ligger högre än vi). Den övre smygen kommer att bli kul att få till.

velux.jpg

Roger B skrev:
Vi tog de längsta som Velux erbjuder 78x180 i vårt allrum, de går från tak ner mellan stödbenen, ger mycket ljus men ingen insyn
Ännu bättre, så skulle jag också ha velat ha det :), men det beror iof. vilken höjd man har på övervåningen huruvida det går att få in den storleken.

MVH/Christina.

hanna78 skrev:
Hej igen Christina!

Eftersom vi var tvugna att sätta fönstrena mellan takstolarna så blev de alldeles för långt i från varandra enligt min smak. Därför känns det som om jag inte vill markera dem så mycket utan mest "ha"dem för ljusinsläpp.

Men det är liksom inte propotioneligt utan de sitter olika långt indraget från väggen och inte i mitten av rummet....pga takstolarna.
Inget snyggt alls...
Hmmm..... jag kan föreställa mig hur det ser ut och anledningen till ditt missnöje :-/, MEN istället för att försöka "gömma" investeringen ni gjort så skulle jag allvarligt fundera på att "vända på steken" och istället fokusera på takfönstren som en de viktigaste, för att inte säga den viktigaste inredningsdetaljen i det rummet ;)

Personligen skulle jag använda mig av Velux prefabsmyg med nedåt-utåtvinkling, visst... de poängterar fönstren, men nog så viktigt med tanke på de fönstermått du valt är att den smygen ger fönstret ett mindre "fyrkantigt" utseende då den liksom förstärker det "högsmala" intrycket istället vilket jag tycker är mycket snyggt.

Försök fundera på om du kan använda dina takfönster (som ju faktiskt är en verklig tillgång på en mörk övervåning med kraftigt snedtak) som rummets verkliga "focal point" istället för att försöka dölja dem, kan med lite fantasi bli hur läckert som helst.

MVH/Christina.

Tack för din positiva peppning! :)
Jag ska försöka se fönstrena med andra ögon och hoppas på att det blir bra. Vi kanske kan möblera "snett" i rummet också...så att sängen ändå kommer med centrum i mitten av fönstrena.
Avståndet mellan våra fönster är något mindre än de på Rogers bild.

Hade tänkt sätta in en bild...men hur gör man?

Hanna

hanna78 skrev:
Tack för din positiva peppning!  :)
Jag ska försöka se fönstrena med andra ögon och hoppas på att det blir bra. Vi kanske kan möblera "snett" i rummet också...så att sängen ändå kommer med centrum i mitten av fönstrena.
Avståndet mellan våra fönster är något mindre än de  på Rogers bild.

Hade tänkt sätta in en bild...men hur gör man?

Hanna
Du måste ha någonstans att lägga upp bilden, typ egen hemsida eller annans som du kan låna plats på ;), så att du har ett ställe att länka till.

Jag tror att det kan bli jättebra med dina fönster, se dem bara som den enorma tillgång de faktiskt är.
Sen kan man ju alltid i efterhand önska att man valt ett annat format, (större) som jag själv då ;) MEN i sanningens namn så var det hur svårt som helst att föreställa sig slutresultatet innan de väl var på plats.

MVH//Christina.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.