W
Har installerat en Gardena robot i veckan och jag valde att avgränsa ett litet område kring en tall då det sticker upp rötter lite här och var där omrking. Har även avgränsat några uppstickande rötter på andra ställen. Nu efter 1 vecka när hela gräsmattan är fin och klippt förutom där jag avgränsat för rötterna så börjar jag fundera om det verkligen var nödvändigt att avgränsa dem? Det hade ju varit skönt om hela mattan blev klippt på en gång så att det inte ser vildvuxet ut på en del och klippt på en annan. Är det en katastrof att låta den köra över några rötter som sticker upp några cm ur backen eller är det hanterbart? Hur har ni gjort med uppstickande rötter?
 
Kan den köra över rötterna utan problem, ja då är det ju inget problem.
Tar det emot och den kan köra upp på rötterna och fastna, ja då är det ett problem.
Inte mycket till svar ...;)
 
W
Är rätt säker att den utan problem kör över dessa rötter. Tänker mest på om knivarna riskerar att ruineras omedelbart. Dvs blir det onödigt stort slitage om man låter den gå över rötter?
 
Knivarna viker undan när dom slår emot fasta föremål, så en rot bör vara OK, men dom är gjorda för gräsklippning och inte rötter.
 
Jag brukar bygga upp "ramper" med anläggningsjord armerad med hönsnät på rötterna, så att gräsklipparen kör över den utan problem.
 
Man kan ju fylla på med jord så rötterna inte sticker upp så mycket.

Protte
 
Jag har en rot där min Gardena har fastnat ett par gånger. Knivarna har även hyvlat av lite av roten utan några visuella skador på knivarna.
Jag ska fylla på med jord där för jag vill då inte ha en oklippt fläck på mattan.
 
Har själv två tallar i trädgården med uppstickande rötter, har använt en yxa och huggt/hyvlat ner dem till gräsmattenivå. Tallarna verkar tåla behandlingen utan problem då detta var flera år sedan.
 
M Mcc skrev:
Har själv två tallar i trädgården med uppstickande rötter, har använt en yxa och huggt/hyvlat ner dem till gräsmattenivå. Tallarna verkar tåla behandlingen utan problem då detta var flera år sedan.
Det är en lösning jag har funderat på men inte vågat göra. Hur vet man om man kan göra det utan att trädet dör?
 
Ta lite jord, så ny gräs. Baam klart.
Eller ta risken att fila ner rotten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.