Hej.
På sociala medier dyker ett företag upp allt oftare i mitt flöde. De heter Nezdal och säljer sågklingor, sågblad etc. Priserna verkar ganska ok, och en hel del inte alls oberoende testare verkar nöjda (typ några ”Instagram-snickare”). Är det någon som har testat något från företaget?
 
  • Gilla
Tomas Eklund och 1 till
  • Laddar…
Hej @TryBran!

Nezdal har jag ingen erfarenhet av men Saxton som finns på amazon.se har jag goda erfarenheter av.
När jag skulle köpa ny klinga till min Kapex kollade jag marknaden och jämförde med en omslipning.
Då hittade jag detta märket på amazon.se.
När jag jämförde dom olika alternativen resonerade jag så här.
Med Saxton kan jag byta till ny klinga vart annat år nästan 6 gånger emot vad en ny Festoolklinga kostar.
Om 4-5 år bör Festoolklingan slipas om till en kostnad runt 500kr.
För mig blev det ”enkel matematik”
Givetvis var jag tvungen att testa! Nu har klingan använts i närmare 2 år och jag är jättenöjd! Kör mest ek i olika dimensioner.
Jag har också sågat lite aluminium den sista tiden.
Byter till ny klinga nu i höst och sågen blir åter som ny!
Så resonerade jag.

Dag

E-handelssida som visar Saxton cirkelsågblad, 260 mm, 80 tänder, silverfärgad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En sågklinga varumärket Nezdal, 260mm i diameter, 60 tänder, för fina snitt, kostar 899 SEK.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sågklinga på träskiva, produktinformation och pris visas på webbsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
Tack för jämförelsen.
Jag har också köpt lite klingor som varit icke-original (Trend senast till en Makita sänksåg) och jag tycker de varit bra. Som du säger då är ju hur länge de är bra mer givande för totalbetyget.
 
Jag väcker denna tråd till liv igen då jag undrar samma sak. Nezdal kör väldigt aggressivt med sin marknadsföring och har börjat dyka upp i mina flöden alltmer frekvent. Jag får ett väldigt gott intryck av reklamen, och produktbilderna - även om jag säkerligen låter mig luras en del av den häftiga designen.

Några av fördelarna som jag tycker mig se, från reklam och produktbilder:

- De flesta av Nezdal-klingorna har en beläggning (non-stick coating), jämför premiummärket CMT som har detta på en stor del av sortimentet och Saxton som endast har detta på sina "professional" klingor.
- Nezdal har avancerade laserskurna expansionsspår på nästan alla klingor - både i stambladet och ute längs kanten. Saxton har mycket enkla (frästa?) expansionsspår och bara ute längs kanten på sina billigare klingor.
- I Nezdals sortiment finns intressanta produkter som exempelvis 3, 4, 5 och 6 mm notklingor med raka tänder med "normala" stamblad som sannolikt fungerar i de flesta bordssågar, till skillnad mot en dado stack som kräver lite mer av sågen.
 
T Tomas Eklund skrev:
Jag får ett väldigt gott intryck av reklamen
Alla är vi olika🤔😀

Såg så mycket tokigheter* i reklamspammandet att jag var övertygad det var rena kinaimportklingor som någon med noll koll på snickeri importerade o sålde under egen branding. Men nu har jag läst på och så verkar inte vara fallet. Ett under att man kan göra så usel reklam, den har iaf gett mig noll förtroende för företaget och dess klingor.

* Kapklingor lanserades som klyvklingor o svaren när folk påpekade det var allt annat än förtroendeingivande. Minns också någon väldigt sketchy reklamfilm där man klyvde en krokig planka på bordsågen, utan klyvkniv.
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
D
Har också Saxton. Kan inte svara för livslängd men har funkat p-e-r-f-e-k-t hittills, en sommars fix.
 
Ola C Ola C skrev:
Alla är vi olika🤔😀

Såg så mycket tokigheter* i reklamspammandet att jag var övertygad det var rena kinaimportklingor som någon med noll koll på snickeri importerade o sålde under egen branding. Men nu har jag läst på och så verkar inte vara fallet. Ett under att man kan göra så usel reklam, den har iaf gett mig noll förtroende för företaget och dess klingor.

* Kapklingor lanserades som klyvklingor o svaren när folk påpekade det var allt annat än förtroendeingivande. Minns också någon väldigt sketchy reklamfilm där man klyvde en krokig planka på bordsågen, utan klyvkniv.
Jag har ärligt talat inte kollat så mycket på reklamen i de sociala nätverken utan mest gått in på deras hemsida och läst lite. Sådana här sidor (där de förklarar steg för steg hur en bra sågklinga tillverkas) brukar i alla fall imponera på mig:

https://www.nezdal.se/blogs/sagblad/produktionen

Men jag är en amatör, har verkligen ingen koll och är nog lätt att lura! De skriver att de inte har någon egen produktion så kvaliteten kan säkert variera stort mellan produkter som tillverkas i olika fabriker.

Jag får i alla fall intrycket att Nezdal är duktiga på marknadsföring. Klingorna är snygga och ser påkostade ut. De har säkert köpt massor av "recensioner" av proffs och hobbysnickare på sociala medier som lovordar produkterna mot att de får dem gratis.

Det jag verkligen inte gillar med Nezdal är att ett par recensenter på Trustpilot pekar på att Nezdal rensar bort negativa recensioner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.