Jag funderar på att skippa taklisterna i huset och istället spackla noggrannt för att kunna måla ned taket en bit ned på väggen. Två frågor kommer dock upp;

1) Behöver sätta microlit på taket för att försäkra mig om att det inte spricker (träbjälklag) men tänkte inte göra motsvarande på väggarna eftersom de är gjorda av betong. Ska jag då skära microliten i kanten mellan tak/vägg och sedan mjukfoga för att säkra en snygg övergång?

2) Hur mycket ska man måla ned taket? Någon som har någon idé? 5 cm räcker det eller ser det bara konstigt ut? (takhöjden är mellan 2,25 - 2,45).

Mvh,
/Magnus

I
Att 'måla ner' taket en bit på väggen används för att få höga rumshöjder att se lägre ut, men kan också användas i lägre rumshöjd. Du bör nog inte gå över 5 cm m.t.p. att du bara har 2,4 m som max. Annars kommer det att se märkligt ut. Jag skulle inte ha gjort det mer än högst 1-2 cm.

Avslutar du taket rakt mot vägg är det lämpligt att Microliten oxå slutar där med skärning i vecket och en tunn mjukfog i vinkeln.

Har du hålkäl så kan du låta Microliten gå ner lika långt som du sänker taket med rak avskärning och måla eller tapetsera över den där.

Vi valde 5cm nedmålning, trots standardmässig takhöjd (245cm tror jag). Tycker det ser bra ut.
Lite dålig bild... men enda jag hittade för stunden.

• Kontor 024.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.