Inspirerad av Jeppas trädgård drömmer jag om ett nedgrävt växthus. För att kunna odla lite mer exotiska frukter, bär och grönsaker.

I och med att det fortfarande är på ett tidigt planeringsstadie så har jag som den simpla lekman jag är några funderingar.

Tanken är att gräva ner till 1,5 m djup. Max 15 kvm i yta. Därefter gjuta sula och mura upp med lecablock längs kanterna.
Det jag funderar över är, ska man fortsätta med murade väggar och sen tak med t.ex kanalplast? Eller helt sonika bara sätta ett vanligt köpt växthus rakt på stödmuren?

Det jag funderar på är om alternativ 2 inte kommer isolera tillräckligt vintertid och tanken med att nyttja jordvärmen därmed är bortkastad.

Någon med erfarenhet eller kloka inspel?

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Lite tips som ska tas med en nypa salt, jag tror jag vet vad jag pratar om men har inte byggt något själv (ännu i alla fall...)

Du vill uppnå maximal värme på vintern, och minimal uppvärming på sommaren. Det gör du lättast genom att bygga ett långsmalt hus i öst-västlig orientering och låta sydväggen vara glasad medan norrväggen är murad. Samma för taket, glasat (kanalplast) på den halva som vinklas mot söder, isolerarat tak på lutningen mot norr. Bakvägen ska gärna kunna lagra värme, så tungt murad, eller med vattentunnor längs med.

Principen är att den kommer in mycket sol från söder på vintern när den står lågt, medans sommarens högt stående sol skuggas ganska rejält av det norra taket och att vinkeln mot solen gör att mycket reflekteras ut.

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
A arkTecko skrev:
Lite tips som ska tas med en nypa salt, jag tror jag vet vad jag pratar om men har inte byggt något själv (ännu i alla fall...)

Du vill uppnå maximal värme på vintern, och minimal uppvärming på sommaren. Det gör du lättast genom att bygga ett långsmalt hus i öst-västlig orientering och låta sydväggen vara glasad medan norrväggen är murad. Samma för taket, glasat (kanalplast) på den halva som vinklas mot söder, isolerarat tak på lutningen mot norr. Bakvägen ska gärna kunna lagra värme, så tungt murad, eller med vattentunnor längs med.

Principen är att den kommer in mycket sol från söder på vintern när den står lågt, medans sommarens högt stående sol skuggas ganska rejält av det norra taket och att vinkeln mot solen gör att mycket reflekteras ut.
Tycker det låter som bra tankar.
Nu är jag inte så kunnig på detta, men jag tänker dock att man kanske inte vill skugga så värst mycket ens på sommaren? Beror förstås på vad man vill odla. Men många bär och frukter brukar ju ändå vilja ha full sol tänker jag. Däremot är det nog bra med rejält med ventilation, så inte värmen bygger på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.