Har nåt bredvid min central och undrar vad det kan vara?

• Elcentral med öppen botten där ledningar är synliga, monterad på en blommig tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad elektrisk kretsdiagram på papper med streckkod och text.
    Skapa konto
  • Elmätare med öppet kapsling och synliga trådar mot en vägg med blommigt tapetmönster.
    Skapa konto
En kontaktor för att slå av/på en trefaslast. Kanske för att styra värmen med en central termostat?

Finns en liten kontaktor till vvb i centralen. Elementen i huset verkar ligga direkt på säkring.
Varför är den så överdrivet stor?

Fotografi av ett dokument som listar olika hushållsartiklar och deras elektriska specifikationer för kraft och belysning.
Skapa konto
Elektrisk säkringstavla med flera säkringsomkopplare och Inteno-switchar på röd tapet.
Skapa konto
Elcentral med säkringsdosor och ordnade kabelanslutningar på en vägg med röd tapet.
Skapa konto

Har inte heller sett nån termostat nånstans

Säkring 10 säger manöver värme och varmvattenberedare. Det kan vara en tillslagsfördröjning efter strömavbrott.

vvb har en egen kontaktor i centralen, säkert den som säkring 10 styr.

Kollar man på schemat så är det en inbyggd motor i lådan, det får mig att tänka på tidur eller tillslags fördröjning..... Ta av stora kåpan så kan vi se innehållet...

• Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Har tyvärr ingen möjlighet att ta loss kåpan just nu. Precis åkt på semester. Såg heller ingen möjlighet att lossa på stora kåpan senast jag kollade. Men tack så jättemycket ändå

Om det nu kan vara tillslagsfördröjning.
Vad innebär det, varför finns inte det vid alla centraler isf?

Magnus E K
Tror det är eller har varit krav på tillslagsfördröjning efter strömavbrott för elvärme över en viss effekt.

Det här är ett vanligt gammalt radhus. Kan inte minnas att jag stött på några hus eller radhus med tillslagsfördröjning.

Tillslagsfördröjning var vanligt på elpannor i vanliga villor ... Har för mig att tiden var två timmar efter spänningen kommit tillbaka, då först kopplades elpatronen in...

• Gilla
Elajomannen och 1 till
  • Laddar…
Ok men funderar på att ta in en elektriker och dra om all el i huset. Behöver man byta ut den då, eller säga till elektriker att behålla den, eller kan man rent av bara ta bort den ?

Vad har du för uppvärmning?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.