Jag håller på att göra gungor av en gammal träplanka.. Trodde det var nåt brunbetsat trä, men märkte snabbt att det var nåt annat.
Spånet går det baka en prilla av + att det fastnade överallt när jag putsade bitarna.
Är det nån som vet vad det är för träslag? Och om det är lämpligt att använda till gungor utomhus?
Spånet går det baka en prilla av + att det fastnade överallt när jag putsade bitarna.
Är det nån som vet vad det är för träslag? Och om det är lämpligt att använda till gungor utomhus?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har ingen aning, men kan spekulera.
Om spånet var "kletigt" så bör det indikera ett fett träslag såsom teak el likn tropiska träslag. Jag har aldrig jobbat själv med sådana träslag, men har fått för mig att de också oftast är hårda och tunga?
Är det ett sådant träslag så är det utmärkt eftersom de används utomhus då de är mycket fukttåliga.
Om spånet var "kletigt" så bör det indikera ett fett träslag såsom teak el likn tropiska träslag. Jag har aldrig jobbat själv med sådana träslag, men har fått för mig att de också oftast är hårda och tunga?
Är det ett sådant träslag så är det utmärkt eftersom de används utomhus då de är mycket fukttåliga.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 892 inlägg
Lönn ska vara ljusare, nästan vitt, lite åt gult.
Protte
Protte
Jag skulle gissa på Ek om man kollar på ådringen o färgen
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 213 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 213 inlägg
Japp ek är det! Fast det är inte så lämpligt val för det blir stor risk för stickor i rumpan om nåt år.
Ek flisar sig lätt. Därför används det aldrig till yxskaft och liknande.
Ek flisar sig lätt. Därför används det aldrig till yxskaft och liknande.