A
Hållis 13 Hållis 13 skrev:
Har en dryg vecka gammal kyl RR39 samt en frys RZ32. Frysen låter i princip ingenting men som nämnts tidigare så går kompressor och fläkten på kylen igång i 10 minuter flera gånger i timmer och då låter det störande mycket. Ljudet låter som en blandning av knarrande och brummande. Min känsla är att det kommer från fläkten snarare än från kompressorn men det kanske är en kombination. Får hoppas att det blir bättre om ett tag som någon skriver. Men om jag fattar det rätt är det ingen idé att kontakta Mediamarkt eller Samsung ? (Skåpen monterades av MM’s folk)
Nä är den köpt på MM så lär det bli mycket jobb för dig
 
A
M Martin Lundmark skrev:
Hej, Hållis 13

Det kylskåp du köpt använder enligt tillverkaren, Samsung en;” Digital Inverter-teknologi” om detta skriver tillverkaren; ”Njut av mindre buller med den digitala inverter-kompressorn. Till skillnad från konventionella kompressorer som bara startar och stoppar justerar den digitala inverter-kompressorn automatiskt sin hastighet i förhållande till sju nivåer av kylbehov. Detta effektiviserar energiförbrukningen och ger dig en tyst, kraftfull och hållbar prestanda vilket backas upp med en garanti på 20 år*.”
[länk]

Du verkar tydligen inte vara överens med tillverkaren om vad som är ”mindre buller”. Kan det vara det att ljudnivån i ditt nya kylskåp (36 dB) är lägre än tidigare kylskåp, men att ljudet har en annan karaktär än med ditt tidigare kylskåp och går oftare (nästan jämt)?

Att kylskåpet har en annan drivteknik (det Samsung kallar ”digital Inverter-teknologi”), än ditt tidigare kylskåp, beror rimligen på att de valt den lösningen för att svara på EU:s krav på minskad elenergianvändning för vitvaror.

I ett tidigare inlägg #49 i denna tråd så beskrev jag att även jag har ett varvtalsstyrt kylskåp, ett Siemens KS36VAIDP, som står i köket. Jag är nöjd med kylskåpet och jag hör inte (störs inte av) eventuella ljud (angivet 39 dB). Det har långa gångtider men samtidigt lågt årligt elenergibehov.

Dessutom underlättar varvtalsdriften, att klara strömavbrott. En ytterligare fördel när man byter sina vitvaror.
Och hur i h-e skulle en inverter klara strömavbrott bättre än ett relä?
 
I
Hållis 13 Hållis 13 skrev:
Har en dryg vecka gammal kyl RR39 samt en frys RZ32. Frysen låter i princip ingenting men som nämnts tidigare så går kompressor och fläkten på kylen igång i 10 minuter flera gånger i timmer och då låter det störande mycket. Ljudet låter som en blandning av knarrande och brummande. Min känsla är att det kommer från fläkten snarare än från kompressorn men det kanske är en kombination. Får hoppas att det blir bättre om ett tag som någon skriver. Men om jag fattar det rätt är det ingen idé att kontakta Mediamarkt eller Samsung ? (Skåpen monterades av MM’s folk)
Jag köpte en på Elgiganten och den lät konstant tyckte i, evigt kompressorljud som LÄT. Efter en del stridande så fick vi bytt den 2 gånger, alltså tre kylskåp med samma ”fel”. Det visar sig att det är så de kylskåpen låter. Vi hade tyvärr även köpt en frys som gick knäpptyst.

Kontentan. De köpte tillbaka kylen, frysen sålde vi på blocket till 2000:- förlust och köpte två LG maskiner som kostade mer än 2x Samsung maskinerna. De går knäpptyst.
 
electroluxaren skrev:
Och hur i h-e skulle en inverter klara strömavbrott bättre än ett relä?
Hej electroluxaren

Det finns olika erfarenheter gällande att driva kyl/frys med batteri och inverter. Här är ett exempel; "Driva kyl med batteri?"
https://www.byggahus.se/forum/threads/driva-kyl-med-batteri.293744/

Satsar man på att klara strömavbrott med någon form av reservkraftdrift, då är det viktigt att det fungerar. Att felsöka och bygga om sin lösning för reservkraftdrift när strömavbrottet redan inträffat är nog ingen bra plan.

Jag tror inte ett ”relä”, är en tillräcklig reservkraftdrift, för de flesta. Det behövs nog mer utrustning och mer planering.

Inverterdrift av kompressorn innebär betydligt mindre startströmmar, jämfört med on/off drift.

Vill man vid reservkraftdrift klara lång drifttid (bra uthållighet) med lågt energibehov så är batterier som återladdas med jämna mellanrum med ett elverk som använder aspenbränsle (som klarar lång lagringstid) en fördel.

Den DC/AC omvandlare (12V /230 V inverter) som matar husets enfasiga reservkraftnät är betydligt klenare (gällande bl.a. kortslutningsegenskaper) än det ”vanliga” elnätet och kräver omsorg att t.ex. klara feltillstånd som kortslutning.

Även start av induktiva laster som elmotorer (roterande maskiner) kan (i ett klent reservkraftnät) innebära spänningsdippar (voltage sags) som kan störa funktionen i annan elektronikutrustning anslutet till samma enfasnät d.v.s till husets enfasiga reservkraftnät.

Genom att välja teknik i den utrustning som man avser att driva vid reservkraftdrift (i detta fallet de inverterdrivna kyl- och fryskompressorer) så kan man minska de felkällor som kan störa en reservkraftdrift. Där återstår rimligen en del arbete.

Ett driftsprov, (inverterdrift kyl/frys) som gjordes under drygt 3 dygn;
https://www.byggahus.se/forum/threa...arar-man-en-vecka.403877/page-74#post-5054175

Plan B, Reservkraftdrift;
https://www.byggahus.se/forum/threa...larar-man-en-vecka.403877/page-4#post-4047476
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
M Martin Lundmark skrev:
Hej electroluxaren

Det finns olika erfarenheter gällande att driva kyl/frys med batteri och inverter. Här är ett exempel; "Driva kyl med batteri?"
[länk]

Satsar man på att klara strömavbrott med någon form av reservkraftdrift, då är det viktigt att det fungerar. Att felsöka och bygga om sin lösning för reservkraftdrift när strömavbrottet redan inträffat är nog ingen bra plan.

Jag tror inte ett ”relä”, är en tillräcklig reservkraftdrift, för de flesta. Det behövs nog mer utrustning och mer planering.

Inverterdrift av kompressorn innebär betydligt mindre startströmmar, jämfört med on/off drift.

Vill man vid reservkraftdrift klara lång drifttid (bra uthållighet) med lågt energibehov så är batterier som återladdas med jämna mellanrum med ett elverk som använder aspenbränsle (som klarar lång lagringstid) en fördel.

Den DC/AC omvandlare (12V /230 V inverter) som matar husets enfasiga reservkraftnät är betydligt klenare (gällande bl.a. kortslutningsegenskaper) än det ”vanliga” elnätet och kräver omsorg att t.ex. klara feltillstånd som kortslutning.

Även start av induktiva laster som elmotorer (roterande maskiner) kan (i ett klent reservkraftnät) innebära spänningsdippar (voltage sags) som kan störa funktionen i annan elektronikutrustning anslutet till samma enfasnät d.v.s till husets enfasiga reservkraftnät.

Genom att välja teknik i den utrustning som man avser att driva vid reservkraftdrift (i detta fallet de inverterdrivna kyl- och fryskompressorer) så kan man minska de felkällor som kan störa en reservkraftdrift. Där återstår rimligen en del arbete.

Ett driftsprov, (inverterdrift kyl/frys) som gjordes under drygt 3 dygn;
[länk]

Plan B, Reservkraftdrift;
[länk]
efter all denna text utan substans kan du svara på frågan?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
efter all denna text utan substans kan du svara på frågan?
Lägre startström
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
A
Kloge Kloge skrev:
Lägre startström
vid ett strömavbrott? vilket var frågan!
 
electroluxaren skrev:
vid ett strömavbrott? vilket var frågan!
Tror han menar att vid strömavbrott kan man driva den med batteri och omvandlare.
Själva strömavbrottet ka den inte göra något åt 😉
 
A
Kloge Kloge skrev:
Tror han menar att vid strömavbrott kan man driva den med batteri och omvandlare.
Själva strömavbrottet ka den inte göra något åt 😉
Jag tror att den ordbajsaren inte vet någonting och försöker i sin desperation att få legitimitet i sitt sätt genom att referera till subjektiva texter som inte finns något stöd heller.

Den som vet det minsta lilla om frekvensomformare vet att det inte funkar i normalläget att köra dessa på annat än märkspänningen. rent bullshit att påstå att ett kylskåp med frekvensare skulle gå att köra på batteri
 
electroluxaren skrev:
Jag tror att den ordbajsaren inte vet någonting och försöker i sin desperation att få legitimitet i sitt sätt genom att referera till subjektiva texter som inte finns något stöd heller.

Den som vet det minsta lilla om frekvensomformare vet att det inte funkar i normalläget att köra dessa på annat än märkspänningen. rent bullshit att påstå att ett kylskåp med frekvensare skulle gå att köra på batteri
Med en 12-230 omvandlare?
 
A
Kloge Kloge skrev:
Med en 12-230 omvandlare?
men då kan du ju vilket skåp som helst om den klarar effekten
 
  • Gilla
Kloge
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
efter all denna text utan substans kan du svara på frågan?
Hej electroluxare

Svaret på din fråga, varför inverterdrift (även kallat en frekvensomriktare) som minskar startströmmarna till ett kompressordrivet kylskåp och därigenom kan minska risken för spänningsdippar (voltage sags) i ett svagt reservkraftnät (drivet från batterier med en 12 DC/230 AC omvandlare) där samtidigt det enfasiga reservkraftnätet, har annan elektronikutrustning anslutet, som kan störas, kan du läsa i det jag skrev.

Om du inte känner till inverter (även kallat frekvensomriktare) i samband med kylenheter, så kan du t.ex. läsa här; ”Kompressor av inverterartyp är ett steg in i kylenheternas framtid”
https://desigusxpro.com/sv/holodilniki/invertornyj-kompressor-v-holodilnike-plyusy-i-minusy.html

Den typ av inverter som sitter i mitt kylskåp kan köpas här.
https://www.nettoparts.se/shop/inverter-bosch-kyl-56454p.html?CookieConsentChanged=1
 
A
M Martin Lundmark skrev:
Hej electroluxare

Svaret på din fråga, varför inverterdrift (även kallat en frekvensomriktare) som minskar startströmmarna till ett kompressordrivet kylskåp och därigenom kan minska risken för spänningsdippar (voltage sags) i ett svagt reservkraftnät (drivet från batterier med en 12 DC/230 AC omvandlare) där samtidigt det enfasiga reservkraftnätet, har annan elektronikutrustning anslutet, som kan störas, kan du läsa i det jag skrev.

Om du inte känner till inverter (även kallat frekvensomriktare) i samband med kylenheter, så kan du t.ex. läsa här; ”Kompressor av inverterartyp är ett steg in i kylenheternas framtid”
[länk]

Den typ av inverter som sitter i mitt kylskåp kan köpas här.
[länk]
mer text utan substans omfg!
jag håller dagligen på med frekvensare i olika storlekar men du har uppenbart inte en aning om vad du skriver om!
Nu har jag inte tid med dig längre, hej då!
 
electroluxaren skrev:
mer text utan substans omfg!
jag håller dagligen på med frekvensare i olika storlekar men du har uppenbart inte en aning om vad du skriver om!
Nu har jag inte tid med dig längre, hej då!
Hej electroluxaren

Du skriver ”jag håller dagligen på med frekvensare i olika storlekar”

Har du möjligen missat att inverter och frekvensomriktare ofta används för samma tekniska apparat. Som används för att kunna styra (förändra) varvtalet på en asynkronmotor.

Det räcker att söka med båda orden på ”nätet”. Gjorde du det innan du skrev ”text utan substans”?

Du gör dig själv, och de som är intresserade att få hjälp här på byggahus.se, en otjänst om du inte följer de språkbruk som är etablerat i det eltekniska området.

Det är en blandning av olika språk som ibland skapar förvirring vad som avses (menas) när ett ord används.

Du använde uttrycket ”text utan substans” för det jag skrev.

Jag anser inte att jag skrev ”text utan substans”. Däremot är det rimligt att du inte visste att ordet inverter ibland kan användas i stället för ordet frekvensomriktare. Och det skapade förvirring.

När du nu skapat förvirring med dina inlägg,
så skriver du ”Nu har jag inte tid med dig längre, hej då!”

På vilket sätt hjälper det, de som läser det vi skriver här, och är intresserade att förstå?
Eller är det ointressant för dig?


Här kan du, och alla andra intresserade, läsa om en Mitsubishi 5,5kW inverter avsedd för induktionsmotor (ett annat namn på asynkronmotor).

“Product Details of Mitsubishi VFDs inverter 5,5kW FR-D720-5.5K
produkt introduktion
FR-D720-5.5K - Funktioner
Mitsubishi VFDs inverter 5,5kW FR-D720-5.5K
Leverera Mitsubishi VFDs Inverter FR-D720 0.1kW till 7.5kW
Vi är First Class Mitsubishi VFDs Inverter-återförsäljare och Mitsubishi VFDs Inverter-distributör i Kina.
Vi kan leverera mitsubishi elektriska automationsdelar, såsom Mitsubishi PLC, Mitsubishi Servo Motor, Mitsubishi HMI, Mitsubishi VFD och så vidare,
100 procent original och nytt, finns i lager från Mitsubishi Electric.
Leveranstid: Färdig i lager och 1 dag för utskick
MOQ: 1 st

FR-D720-5.5K- Specifikation
Typ: FR-D700 kompakt växelriktare
Minsta märkspänning: 200 V
Min. Tillåten spänning: 170 V
Maximal märkspänning: 240 V
Max. Tillåten spänning: 264 V
Strömtyp: AC
Faser: 3
Nominell utström ND: 23,8 A
Nominell motorkapacitet ND: 5,5 kW
Motortyp: INDUKTIONSMOTOR
https://se.lanenelectric.com/invert...subishi-vfds-inverter-5-5kw-fr-d720-5-5k.html

För den intresserade, förkortningen VFD som står i texten ” Details of Mitsubishi VFDs inverter” är en förkortning av Variable-frequency drive, som kan översättas till frekvensomriktardrift (drivsystem).
https://en.wikipedia.org/wiki/Variable-frequency_drive
 
Redigerat:
A
M Martin Lundmark skrev:
Hej electroluxaren

Du skriver ”jag håller dagligen på med frekvensare i olika storlekar”

Har du möjligen missat att inverter och frekvensomriktare ofta används för samma tekniska apparat. Som används för att kunna styra (förändra) varvtalet på en asynkronmotor.

Det räcker att söka med båda orden på ”nätet”. Gjorde du det innan du skrev ”text utan substans”?

Du gör dig själv, och de som är intresserade att få hjälp här på byggahus.se, en otjänst om du inte följer de språkbruk som är etablerat i det eltekniska området.

Det är en blandning av olika språk som ibland skapar förvirring vad som avses (menas) när ett ord används.

Du använde uttrycket ”text utan substans” för det jag skrev.

Jag anser inte att jag skrev ”text utan substans”. Däremot är det rimligt att du inte visste att ordet inverter ibland kan användas i stället för ordet frekvensomriktare. Och det skapade förvirring.

När du nu skapat förvirring med dina inlägg,
så skriver du ”Nu har jag inte tid med dig längre, hej då!”

På vilket sätt hjälper det, de som läser det vi skriver här, och är intresserade att förstå?
Eller är det ointressant för dig?


Här kan du, och alla andra intresserade, läsa om en Mitsubishi 5,5kW inverter avsedd för induktionsmotor (ett annat namn på asynkronmotor).

“Product Details of Mitsubishi VFDs inverter 5,5kW FR-D720-5.5K
produkt introduktion
FR-D720-5.5K - Funktioner
Mitsubishi VFDs inverter 5,5kW FR-D720-5.5K
Leverera Mitsubishi VFDs Inverter FR-D720 0.1kW till 7.5kW
Vi är First Class Mitsubishi VFDs Inverter-återförsäljare och Mitsubishi VFDs Inverter-distributör i Kina.
Vi kan leverera mitsubishi elektriska automationsdelar, såsom Mitsubishi PLC, Mitsubishi Servo Motor, Mitsubishi HMI, Mitsubishi VFD och så vidare,
100 procent original och nytt, finns i lager från Mitsubishi Electric.
Leveranstid: Färdig i lager och 1 dag för utskick
MOQ: 1 st

FR-D720-5.5K- Specifikation
Typ: FR-D700 kompakt växelriktare
Minsta märkspänning: 200 V
Min. Tillåten spänning: 170 V
Maximal märkspänning: 240 V
Max. Tillåten spänning: 264 V
Strömtyp: AC
Faser: 3
Nominell utström ND: 23,8 A
Nominell motorkapacitet ND: 5,5 kW
Motortyp: INDUKTIONSMOTOR
[länk]

För den intresserade, förkortningen VFD som står i texten ” Details of Mitsubishi VFDs inverter” är en förkortning av Variable-frequency drive, som kan översättas till frekvensomriktardrift (drivsystem).
[länk]
finns du på riktigt eller är du exempel på en misslyckad AI?
 
  • Haha
  • Gilla
BigR och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.