Bäst i test säger absolut nada om kvalitet och hållbarhet.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
L
Har Samsung Chef Collection kyl/frys ca 4 år gammal. Låter bara ibland men inte så att det stör. Är än så länge mycket nöjd med den. Håller graderna 4, och i lådorna på kylen ligger det på 1-2 grader. Kanske dyrare än en ”vanlig” Samsung, men det är den värd.
 
I
Vi köpte en Kyl / Frys ifrån Elgiganten, Kylen låter något fruktansvärt. Undvik hela denna serien kylskåp, dyra som billiga.

kylen brummar konstant! Efter åtskilliga möten och samtal så har Elgiganten gått med på att byta ut kylen, idag får vi vår tredje utbyteskyl, men hyser inga större förhoppningar.

matt de brummar och låter är tydligen ett välkänt problem, Samsung gör dock inget åt det. Att jag kommit någonvart med Elgiganten är pga att jag varit extremt trägen, de är inte alls intresserade av att lösa problemet.

summan av kardemumman, Undvik nya Samsung kylskåp!!


RR40M7165WW2EF

Samsung
 
I IngaGrönaFingrar skrev:
Vi köpte en Kyl / Frys ifrån Elgiganten, Kylen låter något fruktansvärt. Undvik hela denna serien kylskåp, dyra som billiga.
kylen brummar konstant! Efter åtskilliga möten och samtal så har Elgiganten gått med på att byta ut kylen, idag får vi vår tredje utbyteskyl, men hyser inga större förhoppningar.
matt de brummar och låter är tydligen ett välkänt problem, Samsung gör dock inget åt det. Att jag kommit någonvart med Elgiganten är pga att jag varit extremt trägen, de är inte alls intresserade av att lösa problemet.
summan av kardemumman, Undvik nya Samsung kylskåp!!
RR40M7165WW2EF
Samsung
Hej IngaGrönaFingrar

När jag tittar på tillverkarens data för Samsung RR40M7165WW2EF på Elgigantens hemsida så hittar jag, Ljudnivå (dB) 39, Årlig energiförbrukning (kWh/år) 120 (d.v.s. ca 13,7 W i genomsnittligt effektbehov.)
https://www.elgiganten.se/product/v...9ZWIaArtcEALw_wcB&gclsrc=aw.ds#specifications

Av det du skriver tillsammans med tillverkarens data så tror jag att kompressorn i ditt kylskåp är varvtalsstyrd. Är problemet att ”kylen brummar konstant” eller att ljudet är kraftigt (otrevligt).

Bullrade din tidigare kyl (som jag misstänker bullrade i omgångar, till/från) lika högt när den bullrade?

Bullrade din tidigare kyl med ett annat ljud?

Är frysen tyst?

Jag har ett Siemens kylskåp (Siemens KS36VAIDP, Ljudnivå (dB) 39, Årlig energiförbrukning 93 kWh/år, d.v.s. ca 10,6 W i genomsnittligt effektbehov) som är varvtalsstyrt, med långa gångtider (dock inte jämt) men jag störs inte av ljudet vid drift men vi kan ju ha olika bra hörsel.

Varvtalsstyrning är en utmärkt metod för att minska energibehovet vid kompressordrift från enfasuttag (vanligt vägguttag). Metoden kommer troligen att finnas i alltmer av våra kylar och frysar i framtiden.
 
Redigerat:
Många som skriver detta om Samsung kylskåp men sen är det såklart intressant att veta exakt vad det är som låter? Är det ingen som haft de gående på golvet och studerat eländet?
Nu har jag förvisso bara tvätt och tork från samsung men det var ett jäkla liv om tvättmaskinen när vi installerat den. Tänkte att det kan bara inte vara normalt men jag är ju inte den som klagar det första jag gör så jag tog av bakstycke och låg och petade och höll på under drift och mycket av ljuden var ju helt enkelt bara en tafflig konstruktion. En elhärva/kontakt låg och slog mot ytterplåten och jag bände om kabeln lite och buntade på annat sätt. Då vart det tyst iallafall. Sen är det tunn plåt med lite förstärkningar så hela maskinen blir ju vibrerande. Har tänkt att trycka dit dämpmattor men har inte blivit av. Blev ändå ganska tyst med lite enkel handpåläggning.
 
S Stefan1972 skrev:
Många som skriver detta om Samsung kylskåp men sen är det såklart intressant att veta exakt vad det är som låter? Är det ingen som haft de gående på golvet och studerat eländet?.
När jag fick nog av LG "Linear" kyl/frysen från Elgiganten (konstant ganska högfrekvent skärande surrande) så hittade jag en Elgiganten butik som faktiskt hade de flesta kyl/frysarna inkopplade. Så jag frågade om jag kunde dra ut dem och lyssna bak till och de sa go ahead, så jag spenderade en timme på att dra fram olika modeller och la mig på golvet typ och lyssnade vid kompressorn, spelade in med mobilen också från varje. Skitsvårt såklart i en aktiv butik med en massa andra ljud, men eftersom jag lyssnade på flera i rad så var det ändå lätt att bilda sig en uppfattning om *karaktären* på ljuden i varje fall, och lite vilken nivå.

Jag noterade också att de flesta i LG / Samsungs serie verkade ha samma kompressor i princip (man kan ju se dem för de saknar oftast plåt där bak), och mycket riktigt lät de ungefär lika störande allihop..

Modellen som avvek, var Samsung Bespoke serien, som hade en annan typ av kompressor och ett kylsystem som var en liten boll där nere med en fläkt vid istället för "gallret" över hela baksidan som de andra hade. Dessa lät också avsevärt mindre och hade en mycket snällare karaktär, trots fläktkonstruktionen. Täckplåt bak också som bidrog till dämpning. En teori är att det inte går att ha täckplåtarna med enbart passiv luftcirkulation där inne.

Elgiganten gav mig ett jättebra pris på Bespoken och i slutändan inklusive att de kom och hämtade LGn och lämnade den nya så blev den knappt dyrare än min första LG, så det var ju säkert en bra investering från Elgigantens sida eftersom jag nu är en mycket nöjd kund. Den har extremt behagligt ljud, inga problem alls att sitta i köket osv.

OBS som alla andra moderna kyl/frysar så går den större del av tiden, det är sällan den HELT stänger av sig. Det blir mer energieffektivt så och de moderna kylmedierna behöver det också verkar det som. Så det är alltid nåt ljud, nån fläkt som blåser lite ibland och ibland kluckar den till som en höna, själva kompressorn hör man tickar om man lägger örat mot men absolut inget sånt där vinande obehagligt ljud som LGn och de andra hade som gick *kontinuerligt*.
 
T thebear skrev:
När jag fick nog av LG "Linear" kyl/frysen från Elgiganten (konstant ganska högfrekvent skärande surrande) så hittade jag en Elgiganten butik som faktiskt hade de flesta kyl/frysarna inkopplade. Så jag frågade om jag kunde dra ut dem och lyssna bak till och de sa go ahead, så jag spenderade en timme på att dra fram olika modeller och la mig på golvet typ och lyssnade vid kompressorn, spelade in med mobilen också från varje. Skitsvårt såklart i en aktiv butik med en massa andra ljud, men eftersom jag lyssnade på flera i rad så var det ändå lätt att bilda sig en uppfattning om *karaktären* på ljuden i varje fall, och lite vilken nivå.
Hej thebear

Varvtalsstyrning (eller frekvensomriktardrift) innebär att man tar den enfasiga 50 Hz, 230 V spänningen från ett enfasuttag i elnätet, likriktar spänningen och hackar sedan upp (med en switchfrekvens gissningsvis över 5 kHz) den likriktade spänningen och skapar en trefasspänning med variabel frekvens och spänning.

Finessen med att man gör så, är att nu drivs kompressorns elmotor (som behöver ett roterande elektriskt fält för att rotera) med en betydligt bättre (mera symmetrisk) roterande trefasspänning än tidigare. Varvtalet på elmotorn kan anpassas till kompressorns effektbehov, och verkningsgraden i elmotorn ökar (elförlusterna minskar).

En annan fördel är att slitaget (när man undviker start/stopp) minskar. Även startströmmen som kan ge störningar genom elnätet minskar.

Nackdelen är att man i vissa fall kan höra switchfrekvensen (på gissningsvis över 5 kHz) och att kompressorn nu går under längre tider.
 
M Martin Lundmark skrev:
Finessen med att man gör så, är att nu drivs kompressorns elmotor (som behöver ett roterande elektriskt fält för att rotera) med en betydligt bättre (mera symmetrisk) roterande trefasspänning än tidigare. Varvtalet på elmotorn kan anpassas till kompressorns effektbehov, och verkningsgraden i elmotorn ökar (elförlusterna minskar).
...
Nackdelen är att man i vissa fall kan höra switchfrekvensen (på gissningsvis över 5 kHz) och att kompressorn nu går under längre tider.
Jag tror inte det är switchfrekvensen som störde mig, man hörde att det var ett mekaniskt ljud i kompressorn, och när jag undersökte vad "Linear" i LGs marknadsföring betydde så var det att de ändrat så kompressorn drivs av en linjär-rörelse istället för en roterande. Det kanske gör att de mekaniska ljudets karaktär blir väldigt annorlunda mot "klassiska" kompressorer.

Hursomhelst kan man inte ha den pga det skärande höga ljudet så kan man ju inte, oavsett hur innovativt det är :)
 
T thebear skrev:
Jag tror inte det är switchfrekvensen som störde mig, man hörde att det var ett mekaniskt ljud i kompressorn, och när jag undersökte vad "Linear" i LGs marknadsföring betydde så var det att de ändrat så kompressorn drivs av en linjär-rörelse istället för en roterande. Det kanske gör att de mekaniska ljudets karaktär blir väldigt annorlunda mot "klassiska" kompressorer.

Hursomhelst kan man inte ha den pga det skärande höga ljudet så kan man ju inte, oavsett hur innovativt det är :)
Hej thebear

Jag har hittat att LG marknadsför något de kallar ”Inverter Linear Compressor”
https://www.lg.com/levant_en/refrigerators/lg-gcb-244pn

What is Linear Compressor?

”Inverter Linear Compressor” är något nytt för mig och något helt annan än det jag beskrev i inlägget. Frekvensomriktare och varvtalsstyrning är väldig vanlig teknik inom framför allt industrin sedan drygt 40 år tillbaka och ökar nu i andra sammanhang.

Vet idag ingen annan än LG som har ”Inverter Linear Compressor”
 
M Martin Lundmark skrev:
Vet idag ingen annan än LG som har ”Inverter Linear Compressor”
Jag tyckte som sagt många av Samsung modellerna jag lyssnade på (inte Bespoke) hade samma ljud-karaktär på ljudet som de här LGsarna, och visuellt såg kompressorerna lika ut (men å andra sidan kanske alla är gjorda med samma chassi runt om även om de uppgraderat inuti). De är säkert bra elektriskt styrda men varning på ljudet alltså om man måste placera dem så ljudet kan ta sig ut (i mitt fall är ena sidan av kyl/frysen fri, så allt ljud som kommer från baksidan eller sidan går ut i köket fritt).

Det jobbiga är ju att dB ratingen bara säger liten del av sanningen, det är ju nån sorts average ljudenergi och det blir ju mycket skönare för örat om energin är spridd i frekvens än fokuserad på ett par frekvenser även om total energin är densamma. Så det ser bra ut på pappret med 1-2 dB lägre men kan ändå vara mer irriterande.
 
T thebear skrev:
Jag tyckte som sagt många av Samsung modellerna jag lyssnade på (inte Bespoke) hade samma ljud-karaktär på ljudet som de här LGsarna, och visuellt såg kompressorerna lika ut (men å andra sidan kanske alla är gjorda med samma chassi runt om även om de uppgraderat inuti). De är säkert bra elektriskt styrda men varning på ljudet alltså om man måste placera dem så ljudet kan ta sig ut (i mitt fall är ena sidan av kyl/frysen fri, så allt ljud som kommer från baksidan eller sidan går ut i köket fritt).

Det jobbiga är ju att dB ratingen bara säger liten del av sanningen, det är ju nån sorts average ljudenergi och det blir ju mycket skönare för örat om energin är spridd i frekvens än fokuserad på ett par frekvenser även om total energin är densamma. Så det ser bra ut på pappret med 1-2 dB lägre men kan ändå vara mer irriterande.
Hej thebear
Det Siemens kylskåp och frysskåp jag har verkar även finnas i ett identiskt utförande med Bosch märkning.

Kan det vara så att även Samsung och LG samarbetar gällande ”Inverter Linear Compressor”-tekniken?
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej thebear
Det Siemens kylskåp och frysskåp jag har verkar även finnas i ett identiskt utförande med Bosch märkning.

Kan det vara så att även Samsung och LG samarbetar gällande ”Inverter Linear Compressor”-tekniken?
Det är säkert så, jag brukar utgå från att Siemens och Bosch delar 90% av delarna och bytar bara plastdetaljer och så. Samma med LG och Samsung. Kolla detaljerna på kylskåpsupphängningen och dörrarna osv där ser man också spår av samma grundteknik tycker jag.
 
T thebear skrev:
Det är säkert så, jag brukar utgå från att Siemens och Bosch delar 90% av delarna och bytar bara plastdetaljer och så. Samma med LG och Samsung. Kolla detaljerna på kylskåpsupphängningen och dörrarna osv där ser man också spår av samma grundteknik tycker jag.
Hej thebear

Varvtalsstyrning (eller frekvensomriktardrift) är jag förtrogen med och gillar att nu ha ett frysskåp och ett kylskåp som tillsammans behöver mindre än 25 W i medeltal för drift, och som passar bra även om jag skulle drabbas av strömavbrott och behöver tillämpa reservkraftdrift.

Vet inte vilka fördelar som ”Inverter Linear Compressor” skulle ge för mig gentemot varvtalsstyrning (frekvensomriktardrift). Har inte sett några (oberoende) mätningar på den tekniken.
 
Jag har en LG side-by-side med Inverter Linear, surrar ganska beskedligt. Hade en Samsung tidigare som gjorde betydligt .er väsen av sig.
 
Och ganska säker på att den är frekvanstalsstyrd, annars förstår jag inte vad de skulle men en inverter (frekvensomformare) till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.