Min mor har ett kombinerat kyl/frys från Samsung, RB33J nånting.
Jag förundras varje gång jag är hemma hos henne hur tyst det är, man tror inte ens det är
inkopplat och i drift, hörs i princip inget alls.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
A
Dan1891 Dan1891 skrev:
Min mor har ett kombinerat kyl/frys från Samsung, RB33J nånting.
Jag förundras varje gång jag är hemma hos henne hur tyst det är, man tror inte ens det är
inkopplat och i drift, hörs i princip inget alls.
kanske är avstängt...
 
electroluxaren skrev:
kanske är avstängt...
Nej, det tror jag inte, för mjölken är kall och fin när jag ska ha en skvätt i kaffet.
 
A
Dan1891 Dan1891 skrev:
Nej, det tror jag inte, för mjölken är kall och fin när jag ska ha en skvätt i kaffet.
Jaha
Jag är ju avvand så det vet jag inget om
 
Oldboy Oldboy skrev:
Har du tillgång till tempgivare så är det utmärkt. Då kan du logga dygnssnittet på baksidan ovan värmegallret nu innan du ändrar ngt, och sedan efter du ändrat. Då ser du direkt vilken påverkan du får. Sedan vet jag dock inte hur stor betydelse t ex 1 grads tempökning har för kylförmåga/kompressor, men ju varmare omgivningstemperatur desto hårdare får kompressorn jobba.
Sådär, då har jag testat och loggat temperaturen under ett par dygn för att utvärderat. Lät det vara öppet hela vägen under frysen, men klippte till två ca 2x10x40 cm ljudisoleringsmattor som jag satte omlott med ca 5-7 cm mellanrum under kylskåpet i framkant.

Satte tempgivaren på ca 30 cm upp på bakre väggen där det kändes som varmast. Kondensorslingorna är väl placerade i botten gissar jag eftersom baksidorna är helt täckta hela vägen från kompressorn.

Det blev en betydande skillnad på ljudet. Nu hörs det knappt alls då kompressor och fläkt går! Och jag kan inte påstå att det blev någon märkbar förändring i den uppmätta temperaturen över tid. Sedan kan det ju säkert innebära att kompressorn och fläkt får köras oftare. Detta har jag inte loggat.

Summa summarum blir att vi bestämt oss för att behålla skåpen. Insåg hur svårt det är att hitta andra som garanterat är tystare.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Någon som har testat deras nya kyl/frys som heter Bespoke?
 
P pezlin skrev:
Någon som har testat deras nya kyl/frys som heter Bespoke?
BUMP, också intresserad av om Samsung Bespoke är tysta :) T.ex. RL38A7B63S9 från Elgiganten. Lyssnade på det i butik och tyckte det lät mindre irriterande ljud än LGn jag provar nu men svårt att höra i butik såklart. LGn har ett skärande tinnitus-ljud.
 
A
T thebear skrev:
BUMP, också intresserad av om Samsung Bespoke är tysta :) T.ex. RL38A7B63S9 från Elgiganten. Lyssnade på det i butik och tyckte det lät mindre irriterande ljud än LGn jag provar nu men svårt att höra i butik såklart. LGn har ett skärande tinnitus-ljud.
Jag har en kund som har en sådan här, den kan du säkert få, den är jättetyst, haken är att den inte kyler...
 
electroluxaren skrev:
Jag har en kund som har en sådan här, den kan du säkert få, den är jättetyst, haken är att den inte kyler...
Haha, ja vilken bra julklapp, en varm knäpptyst kyl :)
 
A
T thebear skrev:
Haha, ja vilken bra julklapp, en varm knäpptyst kyl :)
Kallt ute...
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
W wicket skrev:
Vi köpte precis detta paket
[länk]
(Samsung side by side, RR39M7545SA+ RZ32M7525SA)

Jag kan bekräfta att frysen låter orimligt mycket. Det är ett dovt brummande från kompressorn, som tar sig igenom huset. Det spelar ingen roll hur vi placerar frysen, eller ställer den på dämpningskuddar. Vi ångrar verkligen köpte, och vet inte riktigt vad vi ska göra just nu. Samsung support är måttligt intresserade av ett återköp eller byte. De kan skicka ut en tekniker som vi får betala "om inget är fel". Och det är klart han inte hittar något del. Deras frysar SKA låta så här mycket. Allt är ju subjuektivt, men jämfört med andra frysar på marknaden så är denna ett skämt. Undvik köp om du är det minsta ljudkänslig!

Jag håller med dig , jag köpte frysen igår och ångrade mig direkt :(
 
T
Har en kombinerad kyl frys från Samsung, med vatten och ismaskin, köpt 2018. Låter ingenting, utom när den fyller på is... Första månaden hoppa man högt, nu har man vant sig. Vet att jag första gången låg i sängen och undrade vad f*n det var som lät, trodde tillbyggnaden höll på och falla ihop (för det var där den stod, i en ny tillbyggnad).
 
L lotten777 skrev:
Ni som har kyl och frys från Samsung, är ni nöjda? Låter de mycket?
Vi har köpt "bäst i test" 2019och frysen har från dag 1låtit med ett väldigt högt brummande. Det visade sig att displayen visade -19 men maten var tinad så vi fick försöka rädda det som gick, resten fick vi kasta,detta har upprepat sig 3 ggr. Samsung har skickat reparatör som bytt delar och nu har det fungerat nästan 10 månader. Men den har börjat brumma och låta igen så nu är det väl bara en tidsfråga innan det bir samma fel igen..Vi är väldigt missnöjda med köpet och rekommenderar inte samsung.
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Du, och ni andra, som klagar på Samsungs kylmaskiner.

Vi har en sådan kombination, kyl-frys, i lägenheten som vi flyttar till om en månad.
När vi kollade första gången stod det på displayen Nu har den fungerat nästan 1 år
 
Dorilari Dorilari skrev:
Vi har köpt "bäst i test" 2019och frysen har från dag 1låtit med ett väldigt högt brummande. Det visade sig att displayen visade -19 men maten var tinad så vi fick försöka rädda det som gick, resten fick vi kasta,detta har upprepat sig 3 ggr.
...
Kan bara referera till egna erfarenheter av liknande frys, förmodar "självavfrostande". I mitt fall en urgammal Husqvarna frost free från ca 2003.

Typiskt under sommarmånaderna så har man besökare som inte riktigt skjuter in alla lådorna i frysen, skåpet stängs inte helt med påföljden är att frysen står med en glipa ett tag.

Det som händer sedan är att den automatiska avfrostningen inte orkar avfrosta allt som blir, frosten växer på och kyleffekten minskar. Till slut blir det som du säger, frysen kan visa säg -19 men i själva verket är det kring nollan i skåpet.

Detta berodde i mitt fall på att sensorn var infrusen i en isklump i kylpaketet, kan alltså inte känna av och reglera kylan.

Lösning: att avfrosta frysen ordentligt, detta tar ca 12 - 24 h eftersom kylpaketet är inbäddat i frigolit. Se till att dra ut skåpet under denna avfrostning eftersom det kan avges ett par liter vatten, detta måste du ta hand om för det är typiskt för mycket för att kunna rymmas i kondensvattenkärlet över kompressorn. Du vill inte ha en översvämning under frysen.
 
A
Dorilari Dorilari skrev:
Vi har köpt "bäst i test" 2019och frysen har från dag 1låtit med ett väldigt högt brummande. Det visade sig att displayen visade -19 men maten var tinad så vi fick försöka rädda det som gick, resten fick vi kasta,detta har upprepat sig 3 ggr. Samsung har skickat reparatör som bytt delar och nu har det fungerat nästan 10 månader. Men den har börjat brumma och låta igen så nu är det väl bara en tidsfråga innan det bir samma fel igen..Vi är väldigt missnöjda med köpet och rekommenderar inte samsung.
Bäst i test talar aldrig om hur länge det fungerar! Det kan ju vara sopslut dagen efter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.