Hej!
Jag planerar att bygga en enklare (i nuläget oisolerad) kåta. Av estetiska skäl vill jag ha en grå/behandlad träfasad med liggande panel. Om jag använder en råspont får jag gratis en viss stabilisering av väggen. Men går det att behandla en sådan fasad så det blir tätt och med en någorlunda teknisk livslängd? Tänker i termerna olja eller båtlack tex. Väggen kommer att få 70 graders lutning. // Mvh
Jag planerar att bygga en enklare (i nuläget oisolerad) kåta. Av estetiska skäl vill jag ha en grå/behandlad träfasad med liggande panel. Om jag använder en råspont får jag gratis en viss stabilisering av väggen. Men går det att behandla en sådan fasad så det blir tätt och med en någorlunda teknisk livslängd? Tänker i termerna olja eller båtlack tex. Väggen kommer att få 70 graders lutning. // Mvh
Gissar att det kanske inte finns någon säker beprövad metod men om man skulle försöka med något.... Behandla virket med järnvitriol och sedan olja? Kanske lägga på olja i noten under monteringen? Alla förslag och tankar om detta välkomnas!
Ja det är det jag befarar.... Å andra sidan kan man ju bygga ett båtdäck i trä som är extremt utsatt. Visserligen blir det en hel del underhåll med tiden. Så du tror inte det räcker med en ymnig oljebehandling? Alternativt lacka med tre lager båtlack?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 360 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 360 inlägg
https://www.byggahus.se/forum/threads/stora-o-manga-hal-i-raspont.344622/
Här finns det lite du kan läsa. Poängen är att du kommer inte hitta råspont av tillräckligt bra kvalité för att det ska bli en bra och tålig vägg, det är helt enkelt inte gjort för det. Att jämföra råspont med plankor för båtbygge är ungefär som att jämföra en stålbalk med bambu.
Jag tycker som tidigare sa att du blr välja en panel av den sort som du tycker passar bäst.
Här finns det lite du kan läsa. Poängen är att du kommer inte hitta råspont av tillräckligt bra kvalité för att det ska bli en bra och tålig vägg, det är helt enkelt inte gjort för det. Att jämföra råspont med plankor för båtbygge är ungefär som att jämföra en stålbalk med bambu.
Jag tycker som tidigare sa att du blr välja en panel av den sort som du tycker passar bäst.
Ok tack för input jag överger idén. Vill dock inte ha fjällpanel på kåtan så tror ni om detta upplägg då istället?
Bygger med råspont och lägger på en takpapp. Läktar sedan och sätter en stående glespanel benadlad med järnvitriol?
Bygger med råspont och lägger på en takpapp. Läktar sedan och sätter en stående glespanel benadlad med järnvitriol?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Kallas E-fas. Finns hos de flesta bygghandlare.
Redigerat: