Hej!
Jag planerar att bygga en enklare (i nuläget oisolerad) kåta. Av estetiska skäl vill jag ha en grå/behandlad träfasad med liggande panel. Om jag använder en råspont får jag gratis en viss stabilisering av väggen. Men går det att behandla en sådan fasad så det blir tätt och med en någorlunda teknisk livslängd? Tänker i termerna olja eller båtlack tex. Väggen kommer att få 70 graders lutning. // Mvh

• Gilla
jimmie.p
  • Laddar…
Gissar att det kanske inte finns någon säker beprövad metod men om man skulle försöka med något.... Behandla virket med järnvitriol och sedan olja? Kanske lägga på olja i noten under monteringen? Alla förslag och tankar om detta välkomnas! :)

Obehandlad råspont kommer röra sig för mycke omväxlande dela på sig eller bukta så de kommer inte hjälpa dig. Så någon behandling som stoppar fuktvandring behövs. Blir bättre med en fjällpanel.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Ja det är det jag befarar.... Å andra sidan kan man ju bygga ett båtdäck i trä som är extremt utsatt. Visserligen blir det en hel del underhåll med tiden. Så du tror inte det räcker med en ymnig oljebehandling? Alternativt lacka med tre lager båtlack?

Rickard.
https://www.byggahus.se/forum/threads/stora-o-manga-hal-i-raspont.344622/

Här finns det lite du kan läsa. Poängen är att du kommer inte hitta råspont av tillräckligt bra kvalité för att det ska bli en bra och tålig vägg, det är helt enkelt inte gjort för det. Att jämföra råspont med plankor för båtbygge är ungefär som att jämföra en stålbalk med bambu.

Jag tycker som tidigare sa att du blr välja en panel av den sort som du tycker passar bäst.

• Gilla
Idus och 1 till
  • Laddar…
Eftersom väggarna lutar kommer ju regn leta sig in i sponten och stanna där. En överlappande spont typ fjällpanel funkar bättre

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Ok tack för input jag överger idén. :) Vill dock inte ha fjällpanel på kåtan så tror ni om detta upplägg då istället?

Bygger med råspont och lägger på en takpapp. Läktar sedan och sätter en stående glespanel benadlad med järnvitriol?

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Låter vettigt!

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Du kan fasa överkant på råsponten och göra en enkelfasspont av den så vattnet inte kan stanna där.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Du kan fasa överkant på råsponten och göra en enkelfasspont av den så vattnet inte kan stanna där.
Låter briljant! Är det så du menar?
Handritad skiss av en detalj i ett byggprojekt, troligen en sammanfogning eller fästdetalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ulltand Ulltand skrev:
Låter briljant! Är det så du menar?
[bild]
Ja precis.
Se till att virket är ordentligt torrt när du spikar upp den för att minska risken att det torkar isär.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Ja precis.
Se till att virket är ordentligt torrt när du spikar upp den för att minska risken att det torkar isär.
OKI jag är med. Nästa fråga kan man köpa ett sådant virke eller måste man fasa brädorna själv? Hur gör man de lättast?

Kallas E-fas. Finns hos de flesta bygghandlare.

Redigerat:
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
OKI jag är med. Nästa fråga kan man köpa ett sådant virke eller måste man fasa brädorna själv? Hur gör man de lättast?
Ja det finns. Sök på enkelfasspont eller enkelfaspanel

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Tack och bock för alla svar! Om jag spinner vidare på riskkonstruktionen med enkelfasspont (som kan köpas grundmålad). Vilken ytbehnadling/färg är bäst? Och är järnvitriol övht ett alternativ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.