Jag önskar att någon kunnig och hjälpsam ville uttala sig om följande husleverantörer. Vad anser ni om deras kvalitet och prisnivå? Hur pass prisvärda anser ni att de är? (Visst, jag vet att man inte kan jämföra tillverkare rakt av men ändå..)Rangordna dem helst!

Undrar främst över följande:

Eksjöhus - egnahem-serien
Myresjöhus
Anebyhus
a-hus
 
dom är ganska likvärdiga,mitt råd är att gå efter vilket hus av dessa du bäst gillar.
det är ju du som ska bo där inte vi från forumet.
så kolla dessa 4 noga ställ dom mot varandra och välj sedan det hus du drömmer om.
men visa inte det för säljaren,berätta gärna för samtliga att det är mellan dessa det gäller.
då garanterar jag att dom blir sälj sugna och prutar eller skickar med saker.
var dock noga med ett fast pris på allt.
lycka till
 
Tror nog du börjar i fel ände, vad är det för hus du vill ha ?
 
A-hus är garanterat dyrare utan någon egentlig anledning (om du inte tar deras Basic-serie). Anebyhus brukar inte köra totalentreprenad vilket du bör ta in i jämförelsen. Eksjöhus och Myresjöhus är 2 bra stora ganska prisvärda företag.
 
Jag har visserligen inte byggt än, men är mitt i processen att välja tillverkare. Det bästa råd jag har fått hittills är "Vad vill du ha; kvalitet eller billigt pris?" Jag har tittat på skillnaden mellan ex Älvsby (som har billiga, men ack så tråkiga) hus, och Eksjö... Eksjö leder ligan med stor marginal! Som jag kan läsa mig till har Eksjö mycket bra standard på sina hus samt att jag fått mycket god service.
Det är faktiskt de små sakerna som räknas i längen (ex förstärkta väggar vilket gör det lättare att hänga en tv på väggen) Det finns också möjligheten att välja bort vissa saker som kök, målning etc (dock vill jag poängtera att vi skulle spara 10 tusen på att ta Ikeakök istället, och fråga är om det är värt det. Då tar jag hellre bort städningen för samma summa....
Själv lutar jag mot Eksjös Trend enplanare, eller Kvadraten en och en halvplanare. Ska jämföra kalkylerna och kolla vad kommunen godkänner, sen kör jag nog med Eksjö..

Lycka till i valet. Jag vet att det inte är enkelt.:)
 
Yennih och Dolcevita, ni verkar vara lite inne på lågprisserier (eftersom ni kollar på Eksjöhus Trend och Kvadraten), har ni kollat LB-hus? Deras Classic-serie verkar klart prisvärd tycker jag, mycket bra som ingår. Vad jag förstår ska det gå att välja till extra grejjer också, till exempel det där med masonitskivor bakom gipset (det har jag dock inte själv frågat säljaren om, men jag vill minnas att jag läst om nån här på forumet som valt till det). Även råspont i taket ska gå att få.

Jag tror att i dessa tider kan man säkert förhandla sig till en del tillval som husföretagen kanske inte erbjuder "by default". Och så tror jag det är jättebra att kolla upp kvalitet kontra pris på grund, fönster, isolering, väggkonstruktion, takkonstruktion, isolering i innerväggar, vilka tillval man kan göra och så vidare... Och försöka hitta två drömhus hos två olika tillverkare. Då kan man sedan låta husföretagen tävla lite om en.

Själva kollar vi på:

LB-hus Classic-serie (ligger bäst till eftersom vi gillar kvaliteten på de husen)
Eksjöhus Egnahems-serie (måste kolla upp dem mera, låter något dyrare än LB-hus men det kanske är mer som ingår?)
Björklidenhus (billiga men man måste lägga till en del tillval om man vill komma upp lite bättre i standard)
A-hus Basic-serie (ligger nog sämst till pga. att folk vi känner har varit missnöjda med A-hus)
Myresjöhus har några enklare hus också (verkar fina men också ganska dyra)
 
Redigerat:
Har bara erfarenhet av Anebyhus. Prismässigt ligger de nog lika som de andra du nämner. Vi är jättenöjda med det hus vi valt men är SÅ missnöjda med Anebyhus som firma och deras säljare. Det uppstod en del anmärkningar i besiktningsprotokollet som de fick två månader på sig att fixa till felen och det som ej var levererat. Nu har det gått åtta månader och inte ett ord har vi hört från dem. Mycket, mycket dåligt. Så jag kan tyvärr inte råda er till att välja ett hus från Anebyhus då de inte bryr sig om sina kunder. (men så kanske det är med alla husleverantörer när något blir fel??)
 
Liten uppdatering! Vi är nu mest intresserade av:

LB-hus Classic 154 - Bra hus till bra pris helt klart.
Myresjöhus Vigör - Lite dyrare än LB men verkar klart stabila.


Vi tittar inte lika mycket längre på:
Eksjöhus Egnahems-serie - Säljarna här verkar totalt ointresserade av att sälja hus? Jag får inget svar på mina mail.
Björklidenhus - Billiga men då är det ju lite lägre standard och tristare arkitektur
A-hus Basic-serie - Husen är fina men vi får fel magkänsla. För många som är missnöjda med dem här i trakterna.
 
Låter som ett klokt resonemang. Det är 2 bra företag, även om jag tror att LB-hus har bättre kvalitet, samt ger bättre totalekonomi i längden på grund av låga driftskostnader.
 
kungkokos skrev:
Låter som ett klokt resonemang. Det är 2 bra företag, även om jag tror att LB-hus har bättre kvalitet, samt ger bättre totalekonomi i längden på grund av låga driftskostnader.
Vet inte, Effekt-husen ska ju få en ny och bättre vägg nu. Jag ska helt klart se till att jämföra energideklarationerna för de två respektive husen!
 
Jo, det verkar ju lovande, men är de lika prisvärda i inköpspris som Ugglan? Hittade inga mer uppgifter tyvärr om vad effektväggen innebär - vore intressant att se lite siffror så att man kan jämföra helheten!
 
Är huset Vigör dyrare än Classic 154? Det borde vara tvärtom.

Classic 154 är ett kanonfint hus som vi sett i verkligheten, de två alternativa planlösningarna i Vigör kan inte mäta sig med Classic 154, tycker jag. Classic 154 är gamla Ugglan Nivå 143 som alltså gjorts litet större, eller?

Myresjöhus är ett bra husföretag med fina hus. Men tyvärr, i jämförelse med LB-hus tar de ej hem priset. Jag kan inte tycka det, efter att ha tittat på många Myresjöhus och flera LB-hus som man känt och kikat på. Upplever att LB-husen är mer gedigna. Dock finns ju större variation, fler hus, att välja på hus Myresjöhus. Men...nej.

Det var min mening. Lycka till!
 
Måste rätta mig själv, vi har alltså sett Ugglan Nivå 143 i verkligheten.
 
Evi skrev:
Är huset Vigör dyrare än Classic 154? Det borde vara tvärtom.

Classic 154 är ett kanonfint hus som vi sett i verkligheten, de två alternativa planlösningarna i Vigör kan inte mäta sig med Classic 154, tycker jag. Classic 154 är gamla Ugglan Nivå 143 som alltså gjorts litet större, eller?

Myresjöhus är ett bra husföretag med fina hus. Men tyvärr, i jämförelse med LB-hus tar de ej hem priset. Jag kan inte tycka det, efter att ha tittat på många Myresjöhus och flera LB-hus som man känt och kikat på. Upplever att LB-husen är mer gedigna. Dock finns ju större variation, fler hus, att välja på hus Myresjöhus. Men...nej.

Det var min mening. Lycka till!
Jo, Vigör är lite mer än hundratusen dyrare än Classic 154, men det var inklusive
balkong. Så det skiljer kanske femtiotusen om man räknar med balkongen på LB-hus.

Jo det är mycket positivt att de har gjort Nivå 11 kvadrat större och hundratusen billigare! Det enda dumma är möjligen att huset var smalare förut och därför skulle passat vår tomt bättre. Det är därför vi tittar på Vigör. Dessutom måste man ju åtminstone ha två alternativ på hus, annars har man ju ingenting att förhandla om när det väl går så långt att man ska börja skriva kontrakt.

Vi har också sett ett Nivå 143 som vi tyckte jättemycket om! Det huset har otroligt många möjligheter eftersom man kan göra minst två extra sovrum (ett nere i vardagsrummet och ett uppe i allrummet på övervåningen). Dessutom finns det två klädkammare vilket är LÅNGT ifrån standard på hus idag, jag fattar inte vart det är meningen att man ska förvara skridskor, innebandyklubbor, hjälmar och så vidare när det inte finns några klädkammare? Så visst leder ju Classic 154 ligan när det gäller bästa huset!

Har ni börjat bygga med LB-hus?
 
Kan bara råda dig att hålla dig ifrån Myresjöhus och Smålandsvillan, som är samma företag. De är skojare hela bunten från försäljare till högste chef..
Vi blev lurade och fick för liten tomt, felen som upptäcktes vid slutbesiktningen är fortfarande inte åtgärdade efter drygt 1,5 år, grannarnas hus blev totalförstört av regn vid monteringen och deras hus är inte heller klart efter snart två år, dessutom har de fått en faktura från Smålandsvillan där de krävs på 30.000:- för tapetsering efter fuktskadan..
Listan kan göras hur lång som helst.....
Som sagt håll dig ifrån Myresjöhus och Smålandsvillan..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.